Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Problemen na aankoop phase 1 - feedback welkom 
Auteur Bericht
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 19 feb 2019 14:02
Berichten: 6
Auto: C5 Exclusive 2.0 16V
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
kilometerstand: 90000
Kleur: Rood


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Problemen na aankoop phase 1 - feedback welkom
Dag allemaal,

Ten eerste bedankt zover aan iedereen die meewerkt aan dit forum. Ik heb al veel info kunnen vinden. Ik ben hier nieuw, maar zeker niet nieuw met Citroen. (AX, ZX, XSARA en nu C5)

Eind december kocht ik een mooie rode C5, 2.0, 16V exclusive (phase 1 met die sportknop) uit 2001 (benzine, handgeschakeld). bij een garage van vader en zoon met een lange en prima reputatie. Met een kilometerstand van nog geen 85.000 en altijd dealer onderhouden. 1 eigenaar gehad en met name de laatste jaren weinig in gereden. Proefrit gemaakt. Ik zag het wel zitten, de auto rijdt als nieuw. Kosten, pak hem beet 3000 euro. Wat krasjes en vlekjes, ik kijk er niet op.

Nu blijkt er toch wat aan de hand. De geur waarvan ik dacht dat het van het oude echtpaar was dat er in reed, blijkt toch om koelvloeistof te gaan. Nu zijn de matten droog, ik krijg geen vettige ramen en ik zie het ook niet aan het reservoir. Maar de lucht komt me meteen tegemoet bij wegrijden. Ik lees dan vaak over de kachelradiateur. Ik vermoed dat het een beginnend lek is. Zijn er ook nog andere dingen waar het door kan komen? En kan zoiets zomaar ploffen terwijl ik rijd?

Wat ook aan de hand blijkt, het blijkbaar bekende mengmotor euvel, want links blijft ie lekker warm en rechts varieert ie nog wel warm en koud. Ik had dit moeten testen natuurlijk. Het was een koude winterdag en ik dacht alleen maar, fijn er komt warme lucht uit. Zit wel goed. Er zijn zoveel dingetjes dat er ook bij zo'n proefrit toch wel eens wat langs je aandacht glipt. Kan dit nog verband hebben met de geur van koelvloeistof? Klopt het dat de koude lucht voelt als 'airco' koud?
Want ook als staat die airco zelf uit (knop met sneeuwvlokje niet ingeschakeld) , de lucht voelt koud op zo'n typische airco koude manier. Ik vraag dat omdat die airco van mij niet perse hoeft te werken. Misschien hoort er geen dergelijke koude lucht uit te komen en is er iets mis dat verband kan hebben met wat ik beschreef over de mengmotor.

Nu ben ik dus een beetje onzeker over de aanschaf. Ik weet het, een auto uit 2001, wat zeur je.
Maar de geur van de koelvloeistof was er al vanaf het begin alleen heb ik die niet als zodanig herkend (een familielid wees me onlangs op de geur). Ik weet dat de garagehouder er ook in heeft gereden. Zou hij deze geur niet moeten herkennen? Hij heeft aangegeven dat als er iets geks zou zijn in de eerste paar maanden dat ie er naar zou kijken (een soort van 'dan kom je maar even langs' garantie) maar ik betwijfel of hij het hele dashboard los gaat trekken voor een kachelradiateur. Ik wil ook niet dat ie er bars leak in gaat spuiten en zegt, "zo daar kan je wel weer even mee verder". Wat is redelijk?

Ik schat zelf in dat als die kachelradiateur en mengmotor (degelijk) aangepakt zijn dat ik dan wel 1250 euro verder ben. Is deze auto dan nog enigzins een redelijke aankoop geweest? Ik ging af op de betrekkelijk lage km stand en de mooie luxe uitvoering. Verbruik is redelijk, 1 op 13 in de winter. Distributieriem, is 10.000 km geleden gebeurt, maar wel in 2011. Banden en remmen okee. Ik moet zeggen, ik vind de C5 in deze soort een prachtige wagen. Hij loopt ook als een zonnetje.

Over 1,5 week gaat de garagehouder even kijken naar de auto. Ik probeer van tevoren een beetje een beeld te krijgen van waar ik aan toe ben met de auto en wat slim/redelijk is om nu te doen, vragen, onderzoeken etc. Vandaar dit verhaal. Wie weet wil er iemand even meedenken. Merci!


20 feb 2019 22:02
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Problemen na aankoop phase 1 - feedback welkom
Wat doet het koelvloeistof niveau?
Als je kvs verliest via de kachel, zou dat niveau moeten dalen...…

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


20 feb 2019 23:02
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 21:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Problemen na aankoop phase 1 - feedback welkom
3000 euro voor een fase 1 uit 2001 is belachelijk

_________________
Zeg maar André


21 feb 2019 00:12
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 21:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Problemen na aankoop phase 1 - feedback welkom
sorry, ik kom misschien erg negatief over, maar een c5 uit 2001 kun je al voor 500 kopen en die geven je het zelfde gevoel van onzekerheid......

_________________
Zeg maar André


21 feb 2019 00:14
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4467
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Problemen na aankoop phase 1 - feedback welkom
JW-C5 schreef:
Wat doet het koelvloeistof niveau?
Als je kvs verliest via de kachel, zou dat niveau moeten dalen...…

Als het zo weinig is dat de matten nog niet goed nat worden, maar je ruikt het wel, dan gaat dan daalt het kvs niveau heel langzaam, dat is niet eens merkbaar in het koelvaatje.

Wat akooiman zegt, € 3000 voor een 18 jaar oude auto is echt erg prijzig, ik zou dan ook verwachten dat de garage alles oplost.


21 feb 2019 02:52
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Problemen na aankoop phase 1 - feedback welkom
Ik wil er wel over gezegd hebben dat je deze lucht eenmaal in de auto er niet snel uit krijgt.
Mijn musclecar is erg stout geweest in zijn jeugd, het hele koelsysteem behalve het motorblok en radiateur is lek geweest en vervangen. Daardoor heeft er nog lang een zweem van deze lucht rond en in de auto gehangen.

Maar voor 3000 EUR voor een ph1 bij een gerenommeerd bedrijf, dan verwacht je perfectie.


21 feb 2019 07:39
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 14:21
Berichten: 2012
Woonplaats: Onder de rook van Boxmeer
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Problemen na aankoop phase 1 - feedback welkom
Kan het koelvloeistof systeem niet onder druk gezet worden zodat je kunt zien of je ergens een lek hebt?

Of zeg ik nou iets heel geks?

Als je de geur bij het wegrijden direct ruikt zou ik een keer de kachel laten blazen zonder dat de motor loopt. Want de geur kan natuurlijk door de kachel naar binnen worden gezogen en ergens bij de motor vandaan komen.

Voor wat betreft de prijs: boeie wat anderen (incl. mijzelf) zeggen. Jij vond het een goede prijs voor wat je kreeg en hebt het idee dat de garagehouder iemand is waar je zaken mee kunt doen. Ik zou het vooral open houden en vragen naar hun voorstel. Vaak wil een "ik betaal de onderdelen, jij het arbeidsloon" al een heel eind richting een oplossing komen.

Verwachten dat je garantie krijgt zonder dat dat is afgesproken is een prima basis om heel ontevreden te worden. Puur zakelijk zou de verkoper in zijn recht staan als hij zegt dat hij geen garantie geeft. Ik denk dat jouw houding en je relatie tot de verkoper (als je die hebt) het grote verschil zal maken. Het enige waar je wat mee zou kunnen is een gebrek waarvan de verkoper op de hoogte was en het heeft verzwegen ondanks dat je er naar gevraagd hebt. Maar dat zul je echt hard moeten kunnen maken en de vraag is of je daar energie in wilt steken.

Succes in ieder geval!

_________________
2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...


21 feb 2019 07:48
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Problemen na aankoop phase 1 - feedback welkom
Die kachelradiateur is lastig te betrappen. Ook bij mijn musclecar is hij verdacht geweest, maar nooit aangetoond.
Afpersen heeft eigenlijk alleen maar nut als je kunt zien waar het eventueel lekt.
Relatie met de mengmotor is er niet overigens.

De sfeer goed zien te houden en aandringen op een onderzoek, want daar begint het mee natuurlijk.
Wat er dan blijkt en hoe er dan mee omgegaan wordt is een kans om zijn reputatie waar te maken.


21 feb 2019 08:04
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Problemen na aankoop phase 1 - feedback welkom
als de kachel radiateur lekt kun meestal rieken als de verwarming opzet en de ruit dampt soms ook aan.


21 feb 2019 08:11
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 aug 2018 18:04
Berichten: 257
Woonplaats: 0224
Auto: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two
Brandstof: Benzine
Energielabel: B


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Problemen na aankoop phase 1 - feedback welkom
In mijn ogen ben je wat duur uit.
Ik kocht verleden jaar eind augustus een C5 2.0 16V Exclusive ph2 van 09-2005 met net geen 91.000km op de teller. Auto zag er smetteloos uit zowel van binnen als buiten, distributiegroep en waterpomp waren bij 80.000km vervangen: ze stond te koop voor €. 4.250,= euro maar met inruil heb ik er €. 3.000,= euro voor betaald.
Deze auto heb ik bij een Nissan Dealer gekocht die de afgelopen 8 jaar ook het onderhoud had van deze auto. 1ste eigenaar, altijd in de garage gestaan, heb deze man zelf nog gesproken toen ik de auto ging ophalen.
Ik kreeg naast de 3 maanden Bovag garantie er nog 1 jaar Pech Garantie erbij die door hun werd betaald.
Ik heb wat problemen gehad met de ruiterwissermotor maar dat hebben ze onder garantie netjes opgelost, voor de rest geen schokkende dingen.
Ik heb de voorste 2 banden vervangen ondanks het goede profiel omdat deze al 8 jaar oud waren en geen goed en veilig gevoel gaven bij het insturen in bochten (alsof het rubber aan het schuiven was).
Auto rijdt voor de rest zeer goed en is daarnaast ook erg zuinig.

Ik ben bang, als je het mij vraagt, dat je teveel voor jou ph1 hebt betaald ondanks de lage kilometerstand: het feit dat deze Dame ook nog aardig wat problemen met zich mee neemt maakt het hogere bedrag nog erger.

Ik zeg niet dat je belazerd bent en ik zeg ook niet dat ze van het probleem op de hoogte waren.
Ik hoop dat vader en zoon hun reputatie hoog willen houden door jou netjes te gaan helpen en het probleem, of problemen, kostenloos op te gaan lossen.
Aan het teveel betaalde geld zal niets meer gedaan kunnen worden tenslotte vroegen hun een bepaald bedrag en daar ging jij mee eens hopende dat je een goede auto ging kopen.
Als ik het zo terug lees zegt "@R1200C" bijna hetzelfde.

Ik hoop voor je op een goede afloop zonder extra kosten.

_________________
- Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two (2012)
-02/2018-08/2018 Mercedes W203 C200 Kompressor Elegance(2001)
-05/2012-12/2017 BMW E46 328i (1999)
-01/2004-05/2012 Alfa Romeo 156 2.0 16V (1998)
-01/2003-01/2004 Mercedes W202 C180 Elegance (1994)
-04/2001-01/2003 Honda Accord 2.0i (1994)
-01/2000-04/2001 Honda Accord 2.0 ex (1991)
-07/1999-01/2000 Opel Omega CDI


21 feb 2019 19:41
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2017 21:07
Berichten: 8
Auto: C5 Break 2.0
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 221000
Kleur: EYT Gris Orageux Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Problemen na aankoop phase 1 - feedback welkom
Ik vind zelf bovenstaande reacties een beetje snel. 3.000€ voor een goed onderhouden C5 lijkt me niet zo verkeerd. Een beetje duidelijke garantie was misschien chiq geweest.

Bovendien vind ik de symptomen ook nog niet zo heel spannend. De geur van koelvloestof kan wel een jaar in het systeem blijven hangen. Afhankelijk van hoeveel je hem gebruikt.

Ik zou zeggen. Meldt het bij de garage, maak hem deelgenoot van je ervaring. Misschien heeft ie wel een oplossing/verklaring voor je.

Via een forum een diagnose c.q. taxatie van je aanschaf geven is onmogelijk. Foto's zijn trouwens welkom. :)


21 feb 2019 21:11
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Problemen na aankoop phase 1 - feedback welkom
Ben inmiddels wel benieuwd naar TS' reactie.
Sinds de startposting van dit topic gisteren is er niet meer ingelogd door soesjacitroen…...

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


21 feb 2019 21:19
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 19 feb 2019 14:02
Berichten: 6
Auto: C5 Exclusive 2.0 16V
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
kilometerstand: 90000
Kleur: Rood


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Problemen na aankoop phase 1 - feedback welkom
Hallo allemaal,

Heel erg bedankt voor jullie reacties/meedenken! Supertof.

Het helpt mij om tot op zekere hoogte e.e.a op een rijtje te krijgen.
Ik vat er tot nu toe uit samen dat de auto niet persé een koopje was en dat dit hem met name in leeftijd zit. Toch vind ik het een schitterende auto en mits goedwerkend vind ik hem zeker het bedrag waard. Er moet nog echt naar het probleem gekeken worden dus het is goed om nog niet te wanhopen.

De auto zou helemaal goed zijn, dat is mij wel gegarandeerd. Ik denk dat het dus redelijk is dat de garagehouder het probleem wel aanpakt. (en bijv materiaalkosten voor mij). Anderzijds is het voor hem wellicht net zo'n rottige verrassing als voor mij. In welk geval ik ook wel wil voorstellen om de tijd (deal) terug te draaien. In deze deal kreeg ik 500 terug voor mijn eerdere xsara en betaalde ik 2500. Het hangt er ook vanaf wat hij belangrijker vindt, geld of tijd. Het is voor ons beiden een rottig scenario, maar het blijkt nou eenmaal wel dat de auto die ik heb gekocht niet goed bleek te zijn. (het zal natuurlijk nog helemaal moeten blijken bij onderzoek).

Volgende week gaat hij er naar kijken. Ik zal laten weten hoe het is verlopen.

Nog een technisch vraagje, In het geval dat de kachelradiateur het probleem is en het dashboard eruit zal moeten. Is dan het aanpakken van dat mengmotortje meteen een peulenschil omdat die ook ergens 'long the way' zit?

Nogmaals bedankt iedereen, ik stel het op prijs!


21 feb 2019 22:01
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Problemen na aankoop phase 1 - feedback welkom
Sterkte bij de gesprekken/onderhandelingen met de garagist :idea:

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


21 feb 2019 23:06
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 26 apr 2017 17:27
Berichten: 55
Auto: C5 Berline
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Problemen na aankoop phase 1 - feedback welkom
Voor 3000 euro koop je met wat zoekwerk en vooral onderhandeling 6 stuks C5


22 feb 2019 17:35
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.