Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

C5 II 1.8i 16v break
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=20649
Pagina 2 van 2

Auteur:  Tomba1961 [ 13 jan 2019 14:19 ]
Berichttitel:  Re: C5 II 1.8i 16v break

@JW-C5 Bedankt voor de uitleg :smt023

Auteur:  boes [ 13 jan 2019 14:39 ]
Berichttitel:  Re: C5 II 1.8i 16v break

Voor wat het waard is:...
Ik heb ooit een vroege peus 406 gehad met een 1.8 16v. Vond het een prima motortje.
Nog behoorlijk koppel bij lage toeren. Geen racemonster maar dat is logisch.
Als er geen waardeloze Lpi installatie inzat was ik er waarschijnlijk langer mee doorgegaan.
En het gewicht van een c5 zal toch niet heel veel meer zijn?

Ga er gewoon eens mee rijden.

Auteur:  c5jan [ 13 jan 2019 15:18 ]
Berichttitel:  Re: C5 II 1.8i 16v break

Een paar honderd kilo? Dat merk je wel hoor.
Het gaat hier om een break als ik het goed heb. Xantia was zwaar maar niet zo stevig/ veilig, de C5 heeft er nog wat veiligheidskilo's bij gekregen.

Auteur:  JW-C5 [ 13 jan 2019 15:27 ]
Berichttitel:  Re: C5 II 1.8i 16v break

Volgens mijn gegevens zit er tussen een 1.8i-16V Xantia 2 Break en een PH2 Break maar net iets meer dan 100 kg verschil in rijklaar gewicht.

Groet,
JW

Auteur:  Menno [ 13 jan 2019 15:28 ]
Berichttitel:  C5 II 1.8i 16v break

Een ph1 c5 is lichter dan een vergelijkbare Xantia II ....
Bij de ph2 valt die net de andere kant op, dat loopt dus wel los ;-)

Auteur:  c5jan [ 13 jan 2019 15:40 ]
Berichttitel:  Re: C5 II 1.8i 16v break

Ok, maar xantia berline of 406 tov c5 ph1 break?
Mijn waarnemingen zijn natuurlijk ook vertroebeld door de hdi die best wat weegt...

Auteur:  JW-C5 [ 13 jan 2019 15:45 ]
Berichttitel:  Re: C5 II 1.8i 16v break

Met permissie, dat ga ik niet allemaal opzoeken ;)

In dit draadje gaat het over een PH2 Break 1.8i-16V, en daarvan blijkt het gewicht maar zo'n 100 kg hoger te zijn dan van de Xantia 2 Break met de 1.8i-16V motor.

Groet,
JW

Auteur:  c5jan [ 13 jan 2019 15:54 ]
Berichttitel:  Re: C5 II 1.8i 16v break

Ok, factchecker boven factchecker ;)

Auteur:  Lucid [ 13 jan 2019 17:19 ]
Berichttitel:  Re: C5 II 1.8i 16v break

Langere tijd met 1.8 16v gereden in de xantia (3 keer) en een peugeot (t1) 406.
Ik vond de motor prima, ook met vlak van dikte banken in de aanhanger gereden die toch echt wel boven de 500kg wogen nooit problemen mee gehad.
Nee het is geen strepen trekker, en ja als je meer gewend bent dan is het waarschijnlijk toch wel vrij weinig power.

Maar als je gewoon rekening houdt met wat je hebt is het een heerlijke motor.
Degene in de C5 T2 zal zeker sterker zijn, enige lastige is de 1.8 te vinden. die zijn vrij zeldzaam. In ieder geval in Nederland

Auteur:  JW-C5 [ 13 jan 2019 18:21 ]
Berichttitel:  Re: C5 II 1.8i 16v break

….en ze waren er alleen in een vrij kale uitvoering.

Maar daarbij geldt dan weer dat al vaker geciteerde adagium: wat er niet aan/op zit kan ook niet stuk gaan ;)

Groet,
JW

Auteur:  trxke [ 13 jan 2019 22:05 ]
Berichttitel:  Re: C5 II 1.8i 16v break

Dank voor de vele reactie's :D
Als ik het goed begrijp moet ik dan een C5 met het EW7A blok hebben?
Dit is dan het "nieuwe" blok met het hoger vermogen dan de vorige 1.8i 16v die in de C5I zit ?
En aan wat kan ik zien dat een C5 hier van voorzien is?

Lucid schreef:
Langere tijd met 1.8 16v gereden in de xantia (3 keer) en een peugeot (t1) 406.
Ik vond de motor prima, ook met vlak van dikte banken in de aanhanger gereden die toch echt wel boven de 500kg wogen nooit problemen mee gehad.
Nee het is geen strepen trekker, en ja als je meer gewend bent dan is het waarschijnlijk toch wel vrij weinig power.

Maar als je gewoon rekening houdt met wat je hebt is het een heerlijke motor.
Degene in de C5 T2 zal zeker sterker zijn, enige lastige is de 1.8 te vinden. die zijn vrij zeldzaam. In ieder geval in Nederland

Ik rij nu al bijna 6j met een Xantia break 1.8i16v en dat valt zeker niet tegen, hij hangt verassend goed aan het gas en is zeker niet lui.
Natuurlijk met een zware aanhanger er achter moet je rekening houden dat hij minder koppel heeft dan bv mijn CX 2.2l Break.
Het is wel verrassend dat onbeladen de Xantia veel levendiger rijdt dan de CX (die evenveel weegt)

Afgelopen maanden heb ik in Nederand toch wel enkele mooi uitgeruste phase II's te koop zien staan, zelfs met leer (Cooltech uitvoering dacht ik?)
In België moet ik eigenlijk niet zoeken (een benzine C5II break is zoeken naar een speld in een hooiberg, alles is HDi...)

Nu ben ik nog niet echt op zoek maar ben al wel de mogelijkheden aan het bekijken.

Auteur:  JW-C5 [ 14 jan 2019 00:57 ]
Berichttitel:  Re: C5 II 1.8i 16v break

De enige manier om zeker te weten dat er een EW7A in ligt, is via de VIN.

Voorts: volgens mijn info levert de EW7J4 > 117 PK, de EW7A > 125 PK

Groet,
JW

Pagina 2 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/