Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

C5 II 1.8i 16v break
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=20649
Pagina 1 van 2

Auteur:  trxke [ 12 jan 2019 12:54 ]
Berichttitel:  C5 II 1.8i 16v break

Hallo,

Ik rij momenteel nog met een Xantia en CX break (en heb ook nog een Xantia TCT break project lopen)
Met de LEZ die er nu al zijn en in aantocht zijn ben ik aan het denken om in de toekomst te gaan uitkijken naar een C5 break benzine (vanmorgen stond in de krant dat de LEZ nu ook mogelijk worden in kleine gemeenten).
Nu had ik al eens gezien dat de C5 II (en enkel die wil ik :lol: ) er geweest is met een 1.8i 16v met 125pk en 170Nm wat voor mij wel interessante combinatie lijkt te zijn.
Aangezien mijn Xant ook een 1.8i16v is en voor dagelijks gebruik meer dan prima voldoet, een 2l zou mij meer in wegenbelasting en verzekering gaan kosten...
Wel ben ik van plan om met de C5 ook aanhangers te gaan trekken wat ik soms ook met de Xantia doe maar daarvoor heeft de 1.8i16v Xantia motor iets te weinig koppel.
Nu heeft die C5 20Nm en 13pk meer wat dan op papier een grote vooruitgang is.
Heeft er iemand ervaring met zo'n C5 met die motor? en hoe zit het met het verbruik,olieverbruik,levensduur en de milieuklasse?
En in welke C5's zit deze motor zeker (ik ga er vanuit dat dit een ander type motor is dan dat er in de C5 I en de vroege II's zit...)

Auteur:  c5jan [ 12 jan 2019 14:41 ]
Berichttitel:  Re: C5 II 1.8i 16v break

Vergeet het leeggewicht van de c5 niet. Daar heb je die extra torkjes wel voor nodig...

Auteur:  trxke [ 12 jan 2019 16:28 ]
Berichttitel:  Re: C5 II 1.8i 16v break

Als je Autoweek kan geloven weegt de C5 een 100kg meer dan de Xantia, maar de prestatie's en het verbruik zijn er wel op vooruit gegaan...

Auteur:  R1200C [ 12 jan 2019 17:06 ]
Berichttitel:  Re: C5 II 1.8i 16v break

Waar haal je die extra wegenbelasting vandaan? Wat ik zo snel kan vinden wegen ze even veel en staat er zelfs voor de 2 liter een paar kilo minder.

Ik heb een 1.8 gehad (ph1) en die had veel problemen bij lange stukken bergop. In Zwitserland zo erg dat vrachtwagens me soms voorbij kwamen. Was dan wel met 3 volwassenen, een hond en verder alle ruimte volgepropt met bagage.

Als je de keuze hebt zou ik voor zoveel mogelijk trekkracht gaan (al is een V6 wel een stuk zwaarder).

Auteur:  arendonk [ 12 jan 2019 18:18 ]
Berichttitel:  Re: C5 II 1.8i 16v break

In België betaal je meer wb bij meer vermogen.

Ik zou nooit voor een 1.8 gaan. Zeker als je er nog wat gewicht mee wilt gaan trekken. De 2 liter is maar net aan.
V6 is een betere keuze of een diesel. Maar ja ik geloof dat de Belgische overheid de diesel in de ban heeft gedaan.

V6 op lpg?

Auteur:  trxke [ 12 jan 2019 18:56 ]
Berichttitel:  Re: C5 II 1.8i 16v break

Ja ik was vergeten te vermelden dat ik in België woon.
De wegenbelasting word berekend op cilinder inhoud en sinds enkele jaren telt de uitstoot/milieuklasse ook mee.
Ook dien je "belasting op inverkeerstelling" te betalen bovenop de wegenbelasting (het eerste jaar).
Een V6 C5II kost zo een smak geld om in verkeer te brengen, dat heb ik er niet voor over...
Diesel daar begin ik niet, dit is meestal nog duurder of je moet de hoogst mogelijke milieuklasse hebben...

Auteur:  arendonk [ 12 jan 2019 19:03 ]
Berichttitel:  Re: C5 II 1.8i 16v break

Troost je met de gedachte dat de WB in België slechts een fractie is van NL. ;)

Auteur:  R1200C [ 12 jan 2019 21:58 ]
Berichttitel:  Re: C5 II 1.8i 16v break

Ah, dat verandert de zaak iets. Zal natuurlijk ook afhangen van de aanschaf kosten. Succes met kiezen!

Auteur:  Tomba1961 [ 12 jan 2019 23:32 ]
Berichttitel:  Re: C5 II 1.8i 16v break

Als ik het goed heb zit er een EW7A blok in.

Is dit wat?

Auteur:  JW-C5 [ 12 jan 2019 23:47 ]
Berichttitel:  Re: C5 II 1.8i 16v break

Het eerste jaar is de PH2 uitgerust met het EW7J4 blok, pas later kwam daar de EW7A in.

En die C5 is zo te zien een stiefdochter van die garage, de APK is al in oktober verlopen :smt017

Groet,
JW

Auteur:  Tomba1961 [ 13 jan 2019 11:07 ]
Berichttitel:  Re: C5 II 1.8i 16v break

@JW-5C Een verlopen APK zegt mij niet zoveel om eerlijk te zijn.
Toen ik ging kijken voor mijn Alfa Romeo 156 en BMW E46 328i waren hiervan ook de APK's verlopen.
Bij de aanschaf van de Opel Corsa 1.4 voor mijn vader bij Bosch Car Service was ook de APK verlopen.
Ik denk dat steeds meer garages pas een APK erop doen als de auto wordt verkocht.

Van de Opel Vectra met een bestaande APK van 2 maanden heb ik alleen maar ellende gehad en de Mercedes was eigenlijk geen haar beter moet ik zeggen (ondanks dat beide een goed onderhouden boekej hadden met historie).

Met een 2de hands auto moet je altijd geluk hebben.

Goed bedoeld commentaar hoor :smt023

Wat bedoel je met "stiefdochter" eigenlijk :smt017

Auteur:  goudfrank [ 13 jan 2019 11:13 ]
Berichttitel:  Re: C5 II 1.8i 16v break

De zus van de winkeldochter?

Auteur:  JW-C5 [ 13 jan 2019 11:19 ]
Berichttitel:  Re: C5 II 1.8i 16v break

Dat laatste wordt vaak als "winkeldochter" aangeduid, dat woord had ik eigenlijk willen gebruiken.
Het betekent dat iets al heel lang in de winkel staat, niet verkocht wordt, staat te verstoffen.

Met deze auto blijft het oppassen of er wel een EW7A in ligt, en niet nog een EW7J4.
Dat 'ie in 2006 op kenteken gezet is zegt immers niks, het kan ook toen al een winkeldochter geweest zijn ;)
Via de VIN is dat snel te checken.

Groet,
JW

Auteur:  c5jan [ 13 jan 2019 11:27 ]
Berichttitel:  Re: C5 II 1.8i 16v break

In welk opzicht is dat oppassen, zo'n ew7j4?

Auteur:  JW-C5 [ 13 jan 2019 13:06 ]
Berichttitel:  Re: C5 II 1.8i 16v break

Da's oudere techniek, ook nog met EGR met de bekende/beruchte luchtpomp.

Groet,
JW

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/