Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Motormanagment storing V6 2004
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=20539
Pagina 1 van 1

Auteur:  Janjaap1974 [ 30 nov 2018 16:50 ]
Berichttitel:  Motormanagment storing V6 2004

Goedemiddag,

Ik heb met mijn C5 V6 een probleem. Luister maar: Geluid komt niet heel goed over...
https://www.youtube.com/watch?v=OXZfwS0QNZA"

Het klinkt mij dat de ontsteking niet goed vervroegd.

De motor heeft geen vermogen boven 3000rpm. Koud, onbelast kan ik de begrenzer halen. Warm, fan aangeslagen, wil ie niet boven de 4500rpm en schakelt soms ie de ontsteking van de cilinder linksvoor uit. Soms niet en dan gaat ie even nagelen.

Geen foutcodes in het systeem. Wel het oranje servicelampje. (universeel uitgelezen).

Ik heb de bougies en bobines vervangen. ALLE stekkers schoongemaakt en het gasklephuis gecontroleerd.

Distributie is in prima staat. Tand versprongen lijkt me ver gezocht ivm het koud en onbelast prima toeren draaien.

Het enige dat me opgevallen is, is dat de klopsensor oneindige weerstand meet. (stekkertje los) Klopt dit? Lijkt mij niet...
Helaas zijn die sensoren niet uit voorraad leverbaar... Want dat is het enige dat ik niet zonder meer uit kan sluiten.

Volgens de dealer gaan de klopsensoren vrijwel nooit kapot. Helaas heeft de dealer pas volgende week ergens tijd om hem uit te lezen.

Twee vragen:
Weet iemand wat dit kan zijn?
Heeft iemand in de regio Leeuwarden een Lexia om hem, liefst morgen (zat. 1-12-2018) uit te lezen? Ik heb hem nl. hard nodig...

Nog even een update: Met een hamer op het blok geslagen. Geen reactie van de vervroeging. Toch klopsensor stuk?
En wil nu na ff afkoelen onbelast prima toeren draaien...

Auteur:  willy4 [ 30 nov 2018 17:24 ]
Berichttitel:  Re: Motormanagment storing V6 2004

klopsensor is wel te krijgen.
Algemeen

Klopsensor

Beschrijving

De pingelgrens is voor een optimaal ontstekingstijdstip een belangrijke parameter. De voor herkenning van deze grens aanwezige klopsensor wordt permanent door het regelapparaat bewaakt.

Werkwijze

Een klopsensor neemt het geluid bij op geschikte plek bij de motor op. In de klopsensor neemt de piƫzokeramische ring het geluid op. Het geluid wordt in een elektrisch signaal omgevormd, dat aan het regelapparaat wordt doorgegeven. Daar wordt het signaal vergeleken met signalen uit niet pingelende verbrandingen. De ontsteking kan ter controle enige cycli lang naar laat versteld worden.

Storingssymptomen:

Foutcode(s) opgeslagen
Hoog brandstofverbruik
Verminderd motorvermogen
Motorcontrolelampje brandt of knippert.
Motor draait niet eenparig rond
2adi47170p000031.jpg
1 Huis (gietijzer) 2 Sensorelement
3 Piƫzokeramiek 4 Seismische massa
5 Membraanveer 6 contact(en) / Elektrische aansluiting
Klopsensor controleren
Signaalcontrole

Controle met oscilloscoop

Motor starten en stationair laten lopen.
Gasstoot

Gewenste waarde(n) : Een oscillogram moet op de oscilloscoop zichtbaar worden.

Als de gewenste waarde niet bereikt wordt, als volgt handelen:
- Aanhaalmoment klopsensor onjuist
- Elektrische bedrading tussen klopsensor(en) en motorregelapparaat controleren.
- Klopsensor(en) vervangen.
- Als er geen storing wordt vastgesteld, moet het motorregelapparaat vervangen worden.

maar eerst uitlezen.

Auteur:  willy4 [ 30 nov 2018 17:27 ]
Berichttitel:  Re: Motormanagment storing V6 2004

Afbeelding
nogmaals eerst uitlezen.

Auteur:  Janjaap1974 [ 30 nov 2018 17:31 ]
Berichttitel:  Re: Motormanagment storing V6 2004

Mod-edit: Quote verwijderd.
Svp geen quote van posting er boven, dat voegt niks toe en kost alleen maar ruimte.
Bij beantwoorden op knop "Antwoord" drukken, (links) onder de posting


Beste Willy,

Dank voor je reactie. FF voor de duidelijkheid: De sensorstekker is die groene rechts van het blok zit tussen de cilinderbanken?
(3 pins-2 draadjes) Die meet ik als oneindige weerstand.(Voordat ik nog meer domme dingen roep.)

Auteur:  c5jan [ 30 nov 2018 17:52 ]
Berichttitel:  Re: Motormanagment storing V6 2004

Zo te lezen kan je zo'n ding dus niet ohms doormeten. En als er wat afgeschakeld wordt zou je zeggen dat hij juist wel werkt?

Auteur:  Janjaap1974 [ 30 nov 2018 18:00 ]
Berichttitel:  Re: Motormanagment storing V6 2004

Mod-edit: NOGMAALS Quote verwijderd.
Svp geen quote van posting er boven, dat voegt niks toe en kost alleen maar ruimte.
Bij beantwoorden op knop "Antwoord" drukken, (links) onder de posting



Dat is dus ook mijn vraag... Hij reageert ook niet op een hamerslag. Dat is een oud truukje om een klopsensor te testen...
Dan zou hij even anders moeten gaan lopen door het "verlaten" van de ontsteking.

Kan ik dus zelf testen!
https://www.youtube.com/watch?v=L8xRJIWkHuo Moet een wisselstroom-voltage geven! Morgen verder!

Twee vraagjes aan de experts: Kan ik het spruitstuk met injectors en al lichten om de klopsensor los te maken?

En wat is het juiste aanhaalmoment van de klopsensor?

Alvast bedankt!!!

Auteur:  Janjaap1974 [ 30 nov 2018 18:22 ]
Berichttitel:  Re: Motormanagment storing V6 2004

@ Mod: Excuses! Zal er op letten!

Auteur:  willy4 [ 30 nov 2018 18:23 ]
Berichttitel:  Re: Motormanagment storing V6 2004

het is een groene stekker , met 3 pins en 2 draden.
met hoeveel hij moet aangetrokken worden kan ik op het moment niet vinden.
staat niet bij de informatie van de sensor.
maar lees eerst uit.

Auteur:  Janjaap1974 [ 30 nov 2018 18:32 ]
Berichttitel:  Re: Motormanagment storing V6 2004

Thanks! Zal hem morgen op Volt meten.

Heb de auto eigenlijk hard nodig dit weekend. Als een ouwe l*l rijden is goed voor me maar wil toch meer... :lol:

Auteur:  Janjaap1974 [ 05 dec 2018 17:47 ]
Berichttitel:  Re: Motormanagment storing V6 2004

Uitgelezen: Kortsluiting naar massa in het gaspedaal. En weer bobine 3 misfire.

Zaterdag weer sleutelen!

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/