Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 Airco wordt niet koud, leidingen blijven ook warm 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Airco wordt niet koud, leidingen blijven ook warm
De zwarte.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


21 jul 2018 20:02
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Airco wordt niet koud, leidingen blijven ook warm
Met dank, ik ga het eea morgen proberen. Alles is hier nu al in diepe rust. Rond 9 uur is het al donker..... Dus lopende motor wordt denk ik nu niet op prijs gesteld op de camping.
Nader bericht volgt nog...


21 jul 2018 20:26
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Airco wordt niet koud, leidingen blijven ook warm
Genem schreef:
…...Dat er niet teveel koudemiddel in gedaan is heb ik zelf kunnen volgen. Er ging 625 gr in.
Bij het legen van het systeem is er 475 Gr uitgehaald. De vacuumtest duurde 30 minuten en gaf geen problemen.


Oké, maar zijn bij die gelegenheid ook alle drukken gemeten?
Als het goed is wordt dat dan ook gedaan, zowel aan de zuigende als aan de druk-kant. Dat gebeurt bij lopende motor.
Dan kun je zien of het systeem goed werkt, en echt wil koelen.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


21 jul 2018 23:47
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Airco wordt niet koud, leidingen blijven ook warm
dan moet je ook wel alle temperaturen erbij doen , en de snelheid van de ventilatoren ook ;)


22 jul 2018 06:48
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Airco wordt niet koud, leidingen blijven ook warm
Klopt ;)
Dat is allemaal beschreven in het document C5HD0YP0 Controle : Aircocircuit AUTOMATISCHE AIRCO
Onder andere:
Citaat:
2.1. Voorafgaande handelingen
Sluit alle luchtroosters aan de voorzijde .
Start de motor.
Open het luchtrooster linksvoor .
Zet de schakelaar van de luchtverdeling in de stand "luchtstroom voorzijde".
Zet de knop van de recirculatie op "lucht van buiten".
Zet de airconditioning aan.
Stand van de schakelaars van de airconditioning :
--Temperatuurschakelaar in de stand max. koud
--Schakelaar van de aanjager in de stand hoogste snelheid
Laat de ventilatie/ verwarming/ airconditioning gedurende 5 min. werken.


Ik kom in een ander document D4EAC8P0 Werkingsprincipe : Ventilatie/verwarming AUTOMATISCHE AIRCO nog tegen dat de regelklep de verdamper temperatuur op 3 - 13 graden moet houden.
Citaat:
2.2. Elektroklep aircocompressor
De aircocompressor met externe regeling heeft een elektroklep voor de regeling van de lagedruk waarmee de temperatuur van de verdamper tussen 3 en 13 °C wordt gehouden. Daarmee wordt wel de gewenste koeling bereikt terwijl het brandstofverbruik wordt geminimaliseerd.
OPMERKING : Als de koppeling van de aircocompressor niet is ingeschakeld, staat de elektroklep van de compressor op 0%.
De opdracht aan de verdamper ligt tussen 3 en 13 °C afhankelijk van de buitentemperatuur, de temperatuur in het interieur en de gewenste temperatuur.
Bij het ontwasemen is de opdracht aan de verdamper altijd 3 °C.
Als ik dan lees dat 'ie bij Genem 20 graden is, duidt dat mi aan dat die klep niet goed lijkt te werken.
Interessant is die laatste zin, en dus de vraag aan Genem om dat even te checken. Wat is de verdamper temperatuur als je systeem op ontwasemen staat?

Ik zal beide docs als PDF's opsturen.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


22 jul 2018 10:06
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Airco wordt niet koud, leidingen blijven ook warm
Ik denk dat Willy de oververhitting en de nakoeling bedoelt.
Dat is inderdaad een goede diagnose methode bij een airco die niet goed werkt.

In dit geval verwacht ik gezien de klachtomschrijving echter gewoon dat de compressor geen of zeer weinig druk opbouwt.
Leidingen zijn lauw dus kan de verdamper temperatuur niet laag zijn, dus ook die controle zou ik persoonlijk over slaan.

De juiste stappen zijn in mijn optiek nu:
Meten HD en LD.
Meten aansturing capaciteit regeling
En kijken of dit overeen komt (1) of niet (2).

Dan is er:
1. Een bewuste keuze, check voorwaarden.
2. Probleem in de compressor of capaciteit ventiel.

Of een voeding of aansturing probleem van het ventiel, maar dat zie je dan onmiddelijk bij de meting.

Uiteraard is dit niet zomaar zelf te doen zonder kennis en gereedschappen.
Vandaar de tip stekker los en vast en een hamertje tik.
Daar houdt het op de camping helaas wel op.

Verder:
Laat niet zomaar de compressor vervangen.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


22 jul 2018 10:51
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Airco wordt niet koud, leidingen blijven ook warm
voor een slecht en niet werkende air-co , heb je een goede en juiste diagnose nodig en heb je veel informatie nodig.
heb je de temperaturen en drukken nodig. de drukken gaan mee als de temperatuur stijgt.
daarom is het nodig dat je beide hebt.


22 jul 2018 14:14
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Airco wordt niet koud, leidingen blijven ook warm
Dank voor het advies bjg. Uiteraard laat ik de compressor niet zomaar even vervangen.
Ik heb de zwarte stekker losgemaakt, schoongemaakt en het systeem aangezet. Weinig verschil. Toen met een kunststof hamer voorzichtig hamertje tik en ja de leiding wordt iets koeler. Dus het capaciteit ventiel dat blijft hangen. Ik ga niet als een jekko op de compressor slaan, maar ik weet nu wat het probleem is. De airstroom is iig nu rond de 15c net als de leiding. Daar moet ik het voor nu maar mee doen (gemeten met een infrarood meter).
Ondanks dat de distributie gedaan zou zijn, heb ik mijn twijfels of dit echt zo is. Dus hier geïnformeerd wat het kost de hele boel, riem, rollen, waterpomp, multieriem en rollers alsmede het blok spoelen kost. Alles bij elkaar afgerond 200 euro. Dus laat ik het hier (misschien overbodig) zekerheidshalve toch maar doen. A.s. Woensdag wordt de klus geklaard en heb ik een beter gevoel op de terugreis. Voor dit geld krijg ik het in Nederland, alleen al voor de onderdelen, niet voor elkaar. Mede vanwege mijn goede ervaring vorig jaar met de vriesdop en alle perikelen daaromheen, een terecht besluit denk ik. En wonder boven wonder, deze garage beschikt over de originele software voor vele merken auto's, incl de interface. Diagbox hoort daar ook bij, en zij weten het goed te gebruiken. Dit had ik niet verwacht.
Voor wat betreft de airco kunnen zij mij niet van dienst zijn, dus laat ik het hier maar bij.
Ook heb ik inmiddels de 2 achterste defecte achteruitrij sensoren met 2 van voren uitgewisseld, de voorste gedeactiveerd met lexia, en nu werkt het achteruit circuit weer. Waar je allemaal mee bezig bent zo op je vakantie hè.


22 jul 2018 14:15
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Airco wordt niet koud, leidingen blijven ook warm
capaciteit ventiel kun je apart verkrijgen.


22 jul 2018 14:47
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Airco wordt niet koud, leidingen blijven ook warm
Dank willy. Daar laat ik, zodra ik weer in Nederland ben, gelijk even naar kijken.
Voor nu vind ik het gesleutel op vakantie, wel voldoende.

Nu alleen de cleaner en carwax hanteren is het enige wat ik nog ga doen.


22 jul 2018 14:54
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Airco wordt niet koud, leidingen blijven ook warm
Vandaag toch even bij de lokale aircoboer geweest. Er zat nog maar 70 gram koelmiddel in, dus vandaar de slechte werking. Hij constateerde bij de vacuumtest een minieme lekkage, dus het systeem is gevuld met tracer en over 2 dagen terugkomen om te kijken waar het lek zit. Systeem is in ieder geval bij het proefdraaien nu ijskoud, dus condensor, pomp en reduceer ventiel werken zoals het moet. Vermoedelijk is het een rubber afsluit ringetje van de dikke leiding op de airco pomp. We zien het woensdag wel.


06 aug 2018 11:44
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33374
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Airco wordt niet koud, leidingen blijven ook warm
Jammer dat er rommel bij het systeem is gedaan .... ipv de andere ( goede ) methode om lekkage op te sporen :-(

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


06 aug 2018 12:09
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Airco wordt niet koud, leidingen blijven ook warm
Hoe bedoel je precies? Met tracer is dus olie met een tracer. Uiteraard wel r134a


06 aug 2018 13:09
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Airco wordt niet koud, leidingen blijven ook warm
Die fluoriserende vloeistof in de olie wordt, zeker bij een wat groter lek zoals jij dat hebt, door de hele motorruimte geblazen.
En vind dan maar eens waar de lekkage zat, overal zie je de sporen er van als je met de UV lamp gaat kijken.

De juiste methode is een tracergas te gebruiken, "formeergas" wordt dat genoemd. Daarmee zet je het systeem onder druk, en dan ga je met een voeler langs alle leidingen en koppelingen om te kijken waar hij lekt.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


06 aug 2018 13:17
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Airco wordt niet koud, leidingen blijven ook warm
Met dank voor de toelichting. We gaan het wel zien... (of niet).


06 aug 2018 13:20
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.