Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
 Ervaring met C5 HDI Automaat 
Auteur Bericht
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Geregistreerd: 06 nov 2007 20:37
Berichten: 815
Woonplaats: Epe
Auto: Opel Astra 1.7 CDTI Business Stationwagon
Opties: Full Map Navi, PDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 101190
Kleur: Blue Metro


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Ervaring met C5 HDI Automaat
Beste lezers en lezeressen,

Omdat de overweging is een C5 aan te schaffen, op termijn weliswaar, ben ik benieuwd naar de ervaringen van mensen die in een HDI Automaat rijden. Je ziet er veel aangeboden in de markt en mijn vragen zijn als volgt:

- Wat is het "meerverbruik" van een automaat t.o.v. een handgeschakelde uitvoering?
- Zijn er mensen die hun HDI Automaat te traag vinden t.o.v. de handgeschakelde versie, of juist zeer te spreken
zijn over de prestaties?
- Brengt een automatische versie extra onderhoudskosten met zich mee en wat is de levensduur van een
automatische bak onder normale omstandigheden?
- Waar moet je bij aankoop op letten als je kiest voor een exemplaar met automatische bak?

In het verleden hebben wij 120.000 km gereden met een automatische BX op benzine, heerlijk, maar wel een hoog verbruik, 1 : 9 voor een 1600tje en niet zo snel, om het woord traag niet te gebruiken.

Vanaf deze plek wil ik jullie alvast hartelijk danken voor je reacties en dit gezegd hebbende groet ik u,

Albert.

_________________
Peugeot 107 5 drs. XS Noir Caldera 2008 (ma femme)

Onze Citroën historie:
2 CV 6 (moi)
2 CV 4 (moi)
2 CV 6 (moi)
BX Berline 1600 TZI Automaat (moi)
XM Berline 2.0 LPG (moi)
XM Berline 2.1 Diesel (moi)
Xantia Break 1900 TD (moi)
Berlingo Multispace Modutop 1600 16V (ma femme)
C5 Break 1.6 HDIF L.P. (moi)

Onze niet Citroën historie zal ik jullie besparen, één troost: het was voornamelijk Frans


22 nov 2007 21:53
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 07 okt 2007 20:15
Berichten: 1617
Woonplaats: Flevoland
Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ervaring met C5 HDI Automaat
Het meerverbruik is een moeilijke.. :smt017 ..Het verbruik hangt toch hoofdzakelijk van je rechtervoet af... :D . Na ruim 3000km ligt het verbruik van mijn zwarte dame op 1 op 15 en ik denk dat dat het ook is....

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de 2.0 niet echt heel 'rap' vind; al was dit wel een bewuste keuze. Ik heb als voorloopauto een 2.2hdi gehad en die ging elke keer met mij op de loop...Ik vind dat niet prettig en mijn bankrekening ook niet... :(
Er zijn mensen in dit forum die zulk een auto beter onder controle kunnen houden.... ;-) . Ik heb de 2.0 ook niet voor de prestaties gekocht, maar om het comfort...

Ik rijd mijn hele leven al zonder schakelen en tot op heden is de levensduur van de bak gelijk opgegaan met die van de auto...

Waar je op moet letten?....Er zijn een aantal draadjes hier over dit onderwerp; daar heb ik uit begrepen dat tijdens de proefrit in ieder geval moet kijken of de bak op logische momenten op- en terugschakelt. Dus hij moet niet 'hotteren' o.i.d.

Ik wens je veel wijsheid in je aanstaande zoektocht.

_________________
Terug op het oude nest....Gewoon omdat het kan.


22 nov 2007 22:23
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33387
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ervaring met C5 HDI Automaat
Meerverbruik is flink , zeker bij een 2.2HDi , ... ik haal gemiddeld 1 op 13 , met handbak moet 1 op 15 haalbaar zijn ... let wel dat het weinig uitmaakt hoe je met de automaat rijdt , hard/zacht rustig/vlot , de waarde blijft redelijk constant ( mijn ervaring , uitzonderingen daargelaten )

Qua prestaties niets te klagen , ronduit een snelle bak !! ( de 136 PK variant ) , geen ervaring met de 110PK

Met de automaat heb ik al helemaal geen problemen , schakelt nog steeds soepel en netjes , ook na dik 300.000 km , kortom wat mij betreft een uitstekende combinatie ... zelf zou ik nooit voor een 110PK kiezen ( net te weinig vermogen i.c.m een automaat ) , maar dat is natuurlijk heel persoonlijk ;-) ( komt ook omdat mijn vorige auto een 194PK V6 automaat was en ik niet teveel wilde inleveren :oops: )

Automaat brengt in principe niet veel extra kosten met zich mee , hooguit heel erg verstandig om af en toe de bakolie te vervangen ( ondanks niet nodig ) , let er op dat als je de auto in z'n D zet hij vlot reageert met wegrijden , verder niet al te schokkerig ( zeker niet bij normaal rijden ! ) , hooguit hier en daar een sporadische schok bij terug schakelen , de bak in de 110 variant is gevoeliger en vaak minder soepel dan die in de 2.2 ( verschillende bakken ) , ik prefereer de ZF 4 HP20 bak t.o.v de AL-4 die in de 110pk HDi en benzine C5'jes zit ( uitzondering is dus de V6 en 2.2 )

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


23 nov 2007 10:33
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ervaring met C5 HDI Automaat
Meerverbruik is flink , zeker bij een 2.2HDi , ... ik haal gemiddeld 1 op 13 , met handbak moet 1 op 15 haalbaar zijn ... let wel dat het weinig uitmaakt hoe je met de automaat rijdt , hard/zacht rustig/vlot , de waarde blijft redelijk constant ( mijn ervaring , uitzonderingen daargelaten )

Qua prestaties niets te klagen , ronduit een snelle bak !! ( de 136 PK variant ) , geen ervaring met de 110PK

Met de automaat heb ik al helemaal geen problemen , schakelt nog steeds soepel en netjes , ook na bijna 300.000 km , kortom wat mij betreft een uitstekende combinatie ... zelf zou ik nooit voor een 110PK kiezen ( net te weinig vermogen i.c.m een automaat ) , maar dat is natuurlijk heel persoonlijk ;-) ( komt ook omdat mijn vorige auto een 90PK TD automaat was en ik best sneller wilde :oops: )

Automaat brengt in principe niet veel extra kosten met zich mee , hooguit heel erg verstandig om af en toe de bakolie te vervangen ( ondanks niet nodig ) , let er op dat als je de auto in z'n D zet hij vlot reageert met wegrijden , verder niet al te schokkerig ( zeker niet bij normaal rijden ! ) , hooguit hier en daar een sporadische schok bij terug schakelen ) , de bak in de 110 variant is gevoeliger en vaak minder soepel dan die in de 2.2 ( verschillende bakken ).

Met dank aan Menno

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


23 nov 2007 10:41
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 07 okt 2007 20:15
Berichten: 1617
Woonplaats: Flevoland
Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ervaring met C5 HDI Automaat
Harm van Beek schreef:
... zelf zou ik nooit voor een 110PK kiezen ( net te weinig vermogen i.c.m een automaat ) , maar dat is natuurlijk heel persoonlijk ;-)



Op zich valt dit erg mee...Er zit niet zoveel 'pit' in als een 136pk; dat vergt dus een iets andere manier van rijden (anticiperen, blablabla). Dit geldt ook voor de tussensprint 80-120. Maar nogmaals, dat went erg snel...

Het is mindere vermogen was voor mij nu juist de grote overweging om voor de 110pk te kiezen. Ik probeer wel relaxed te rijden, maar op de een of andere manier zijn er altijd medeweggebruikers die 'het slechtste' bij mij naar boven halen... :cry: ...En dan kan ik erg primair reageren door met het rechtervoetje door het onderkant van de auto heen te duwen...
Dat betekent dat je met een 136pk in 'no time' op de 180+ km/u zit en met een 110pk..... duurt dat wat langer.. :D ..en ben ik ondertussen weer rustig... 8) . Dat scheelt mij dus errrug veel geld.. ;-)

Maar eerlijk is eerlijk, als ik zonder deze overwegingen zou moeten kiezen, ga ik 100% voor de 136pk aut..... :smt023 ..Heerlijke combinatie tussen comfort en snelheid.

_________________
Terug op het oude nest....Gewoon omdat het kan.


23 nov 2007 11:18
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ervaring met C5 HDI Automaat
Sinds een maand rij ik een C5 2.0 HDI automaat. Verbruik ligt zo tegen de 1 op 15 of bij een lange snelweg rit 1 op 16- 1op 16.5.
Tja, wat is snel sneller snelst. Bij het rijden en wegrijden merk ik dat ook de 2.0HDI goed weg en maa kan komen met het overige verkeer. En wanneer ik sneller en langer door wil trekken zet ik hem in de sportstand. Ik ervaar het als een goed snelle auto, maar alles is relatief uiteraard. Het schakelen van de bak is van belang en moet soepel gaan.
Waar ik nog tegen aanloop is het lerend vermogen van de bak. Het schakelen bij 50km/u en of 80km/u is net op het randje van wel niet naar een hogere versnelling. Wanneer ik dus even "gescheurd" heb blijft hij mij net iets te lang in een hoge versnelling hangen.
Ik vindt 50- 55 in de 3 erg prettig, net als 80-85 in de 4. Constante snelheid praat ik dan over uiteraard.
Reparatie gevoeligheid heb ik nog geen ervaring mee. Ben afgegaan op ervaringen van mensen met deze motor en automaat en op ervaringen van een drietal vertrouwde bedrijven ermee.
En ondanks dat een dealer zegt dat versnellingsbak olie verversen niet hoeft, wel doen dus.
We hebben hiervoor een Xantia 2.1TD, getuned van 110 naar 130 PK, break gehad. Die was denk ik, met echt willen scheuren, wel iets gretiger. Maar niet (gevoelsmatig uiteraard) vreselijk veel sneller.
Ik vind de C5 2.0HDI automaat een prettige auto om te rijden.
Johan


23 nov 2007 11:40
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 mei 2006 11:34
Berichten: 1565
Woonplaats: Willemstad
Auto: MB E400 T
Opties: Pano, AMG pack, leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: G
kilometerstand: 89000
Kleur: grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ervaring met C5 HDI Automaat
Om aan 1 op 15 te komen moet ik wel heel veel geduld hebben. 2.0HDI 110PK
gemiddeld 1 op 13,5 in 55000km
Chippen wordt op de 110pk automaat afgeraden want dat zou de levensduur negatief beinvloeden.

verder heeeeeerlijke auto.
Als je de keus hebt, neem er 1 met 16 inch wielen. ;-)

_________________

Ex C5 2.0 HDI Berline Automaat 10-2001 (47-HP-PL), met een traan en 299.600km achtergelaten bij de dealer op 1-6-2011.
Van 31-10-2014 weer aan de C5 tm 20-3-17
Van 2017 tm 2020 Mercedes E280 CDI T 2007, van 2020 tm 2021 Mercedes E300Tcdi 2015
In 2022 E300cdi en daarna E200cgi en nu vanaf 2-2023 een E400T 4Matic 2018


23 nov 2007 11:56
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Geregistreerd: 06 nov 2007 20:37
Berichten: 815
Woonplaats: Epe
Auto: Opel Astra 1.7 CDTI Business Stationwagon
Opties: Full Map Navi, PDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 101190
Kleur: Blue Metro


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ervaring met C5 HDI Automaat
Hallo allemaal,

Hartelijk dank voor jullie vele en uitgebreide reacties, het wordt er niet makkelijker op een keuze te maken. Van mezelf weet ik dat ik een rustig rijder ben, afgaande op de reacties zal het vermogen bij mij niet zo snel spelen, nu red ik me ook prima met een 90 pk HDI in een auto van schoon aan de haak 1355 kilo. Anderzijds vindt ik 1 op 13,5 tot 1 op 15 redelijk netjes voor de combi HDI 110 met automaat en 1 op 13 voor de HDI 136 ook. Toch denk ik dat ik niet snel zal kiezen voor de 2.2. Deze heeft qua prestatiepotentieël geen meerwaarde voor mij en bovendien valt deze een belastingklasse hoger en zal de verzekeringspremie ook hoger zijn, maar ik kan me voorstellen dat iemand het vermogen prefereert i.c.m. een automaat, waarschijnlijk had ik 15 jaar geleden ook prioriteit gegeven aan de 2.2 liter.
Wat betreft betrouwbaarheid geloof ik dat het wel snor zit, het dilemma speelt hier dus niet.
Gelukkig heb ik nog even bedenktijd en kan ik het e.e.a. afwegen, en, als het schip met gouden appels toevallig langskomt, dan ga ik voor de allernieuwste C5 2.7 HDI met automaat, wishfull thingking!

Nogmaals dank,

Albert.

_________________
Peugeot 107 5 drs. XS Noir Caldera 2008 (ma femme)

Onze Citroën historie:
2 CV 6 (moi)
2 CV 4 (moi)
2 CV 6 (moi)
BX Berline 1600 TZI Automaat (moi)
XM Berline 2.0 LPG (moi)
XM Berline 2.1 Diesel (moi)
Xantia Break 1900 TD (moi)
Berlingo Multispace Modutop 1600 16V (ma femme)
C5 Break 1.6 HDIF L.P. (moi)

Onze niet Citroën historie zal ik jullie besparen, één troost: het was voornamelijk Frans


23 nov 2007 20:44
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 77 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.