Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

zelf lpg inbouwen bij EW10J4
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=20058
Pagina 1 van 2

Auteur:  alexanderdh [ 30 mei 2018 13:04 ]
Berichttitel:  zelf lpg inbouwen bij EW10J4

Goedendag,

Op dit moment en de komende weken ben ik bezig met een uitdagend project: het zelf inbouwen van lpg bij een RFN (EW10J4) motor. Weliswaar in een Peugeot 206 sw, maar daar zijn niet zoveel mensen die lpg hebben. Hier op dit forum zie ik veel meer mensen met lpg met deze motor, vandaar dat ik er hier een topic aan waag.

Ik wil in dit topic mijn uitdagingen/struikelblokken bespreken, zodat wellicht iemand anders er later nog eens wat aan heeft. Wellicht kunnen diegenen die al lpg hebben veel voor mij betekenen door bij hun eigen auto te kijken hoe het ingebouwd is.

De eerste uitdagingen op electronisch gebied:
- Als het goed is komt het toerentalsignaal bij de bobine vandaan. Alleen is me niet duidelijk welke van de drie draden ik daarvoor moet hebben. Meten is lastig omdat de connector goed geïsoleerd is en ik niet om de beurt alle draden wil openmaken. Iemand die een RFN motor heeft en kan zien van welke draad bij de bobine het toerentalsignaal vandaan komt?
- De lambdasonde: heeft 4 draden: 2 witte, 1 grijze en een zwarte. Ook deze moet afgetapt worden, welke draad zou ik daarvoor moeten hebben?

Auteur:  JW-C5 [ 30 mei 2018 13:16 ]
Berichttitel:  Re: zelf lpg inbouwen bij EW10J4

Ben je er zeker van dat het toerental signaal uit de bobine-rail komt?
Ik zou verwachten dat het uit de motorsturing komt, afgeleid van de sensoren op vliegwiel en nokkenas...…

Groet,
JW

Auteur:  alexanderdh [ 30 mei 2018 13:27 ]
Berichttitel:  Re: zelf lpg inbouwen bij EW10J4

Vrij zeker ja, wordt ook aangegeven in de handleiding en heb ik op meerdere auto's gezien. Het zou voor mij een verrassing zijn als het wel van de bdp of ergens anders vandaan komt.

Auteur:  JW-C5 [ 30 mei 2018 13:47 ]
Berichttitel:  Re: zelf lpg inbouwen bij EW10J4

Vraag daarbij: over wat voor LPG systeem heb je het?
Is dat een G3, en if so, een klassiek systeem met verdamper? Of vloeibare injectie?
En wat zegt die handleiding over het systeem, is dat een "volgsysteem"?

Groet,
JW

Auteur:  GW-tje [ 30 mei 2018 14:22 ]
Berichttitel:  Re: zelf lpg inbouwen bij EW10J4

Uiteraard moet dat een G3 systeem zijn en elk LPG-systeem is volgend wat naderhand in wordt gebouwd. Het meest voor de hand liggend is een verdampersysteem. Wat zou een G2 systeem met electronica moeten doen?

Auteur:  JW-C5 [ 30 mei 2018 14:30 ]
Berichttitel:  Re: zelf lpg inbouwen bij EW10J4

Werken al die systemen op dezelfde manier, en worden ze ook op dezelfde manier aangesloten?
Maakt het dan niet uit of je een Landi, Vialle of you name it voor systeem dan ook hebt en/of wilt inbouwen?
En waar zit 'ie bij jouw installatie op aangesloten, de bobine of het MM?

Overigens, de inbouw moet "goedgekeurd" worden. Dat doet normaliter een officieel inbouwstation, dacht ik.
Maar hoe zit dat als je dit als particulier doet?

Groet,
JW

Auteur:  alexanderdh [ 30 mei 2018 15:08 ]
Berichttitel:  Re: zelf lpg inbouwen bij EW10J4

Fijn, een actief forum waar meegedacht wordt! 8-)

JW-C5 schreef:
Werken al die systemen op dezelfde manier, en worden ze ook op dezelfde manier aangesloten?
Maakt het dan niet uit of je een Landi, Vialle of you name it voor systeem dan ook hebt en/of wilt inbouwen?
En waar zit 'ie bij jouw installatie op aangesloten, de bobine of het MM?

Overigens, de inbouw moet "goedgekeurd" worden. Dat doet normaliter een officieel inbouwstation, dacht ik.
Maar hoe zit dat als je dit als particulier doet?

Groet,
JW


De systemen hebben ruwweg dezelfde werking bij verdampersystemen (overigens een g3-systeem). Ander verhaal is LPi van Vialle, daar is geen verdamper nodig dacht ik.

Goedkeuring kan gedaan worden bij een rdw-station, zelf inbouwen mag.

GW-tje schreef:
Uiteraard moet dat een G3 systeem zijn en elk LPG-systeem is volgend wat naderhand in wordt gebouwd. Het meest voor de hand liggend is een verdampersysteem. Wat zou een G2 systeem met electronica moeten doen?


Ik zie dat jij een g3 systeem hebt, ook een RFN-motor? Zou je dan eens willen kijken? Een fototje zou helemaal handig zijn.

Auteur:  JW-C5 [ 30 mei 2018 15:25 ]
Berichttitel:  Re: zelf lpg inbouwen bij EW10J4

GW-tje schreef:
Uiteraard moet dat een G3 systeem zijn en elk LPG-systeem is volgend wat naderhand in wordt gebouwd...……..
Wat zou een G2 systeem met electronica moeten doen?


In mijn eerste BX, een 19 TZi monopoint injectie uit begin 1990, zat een gasinstallatie. Die was gekoppeld aan de elektronica van de motor. Zie ook dit verhaal. Dat zal een G2 geweest zijn, G3 was er toen nog niet.
Of dat toen ook een volledig "volgend systeem" was weet ik niet.

Mijn oude GS Break had nog wel die G1, tank achterin, vullen met de achterklep open ;)

Groet,
JW

Auteur:  BJG [ 30 mei 2018 17:28 ]
Berichttitel:  Re: zelf lpg inbouwen bij EW10J4

alexanderdh schreef:

De eerste uitdagingen op electronisch gebied:
- Als het goed is komt het toerentalsignaal bij de bobine vandaan. Alleen is me niet duidelijk welke van de drie draden ik daarvoor moet hebben. Meten is lastig omdat de connector goed geïsoleerd is en ik niet om de beurt alle draden wil openmaken. Iemand die een RFN motor heeft en kan zien van welke draad bij de bobine het toerentalsignaal vandaan komt?
- De lambdasonde: heeft 4 draden: 2 witte, 1 grijze en een zwarte. Ook deze moet afgetapt worden, welke draad zou ik daarvoor moeten hebben?


Aansluiting 1 en 2 zijn de aanstuurdraden van respectievelijk bobine 1/4 en 2/3. Het is een direct aangestuurden bobine, ik hoop dat de LPG installatie met de inductiepieken overweg kan, anders moet je daar nog iets voor verzinnen.

De signaaldraad van de lambdasonde is altijd de zwarte draad.

Succes met inbouwen.
Let je wel een beetje op de voorschriften? om teleurstelling bij de RDW keuring te voorkomen?

Auteur:  alexanderdh [ 30 mei 2018 20:19 ]
Berichttitel:  Re: zelf lpg inbouwen bij EW10J4

Voorschriften worden goed in de gaten gehouden, op de site van het RDW staat precies waar je op moet letten. Er wordt over certificaten gesproken, maar na een mailtje blijkt dat het alleen gaat om een certificaat van de tank waaruit blijkt dat hij niet ouder dan 10 jaar is.

Auteur:  Bart-Peugeot [ 30 mei 2018 22:17 ]
Berichttitel:  Re: zelf lpg inbouwen bij EW10J4

Hier iemand die ook zelf lpg inbouwde in zijn 206sw gti (= ew10j4).

http://www.clubfrance.nl/viewtopic.php? ... 5&start=20

Auteur:  alexanderdh [ 31 mei 2018 12:41 ]
Berichttitel:  Re: zelf lpg inbouwen bij EW10J4

Dank je, ik ken hem ook, maar kan geen contact met hem krijgen.

Auteur:  Bart-Peugeot [ 31 mei 2018 17:38 ]
Berichttitel:  Re: zelf lpg inbouwen bij EW10J4

ff aanmelden op het forum?

Auteur:  alexanderdh [ 01 jun 2018 09:40 ]
Berichttitel:  Re: zelf lpg inbouwen bij EW10J4

Ik zit ook op dat forum, maar Antoine (KmVrtr) is daar ook al een jaar niet meer actief.

Iemand die eens kan kijken waar het toerentalsignaal vandaan komt bij een RFN-motor met lpg? De lambda is me inmiddels duidelijk.

Auteur:  exroosje [ 01 jun 2018 09:56 ]
Berichttitel:  Re: zelf lpg inbouwen bij EW10J4

ik neem aan dat je installatie leverancier toch kan vertellen hoe de installatie ingebouwd dient te worden op dit specifieke motortype? En dus waar je welke aftappingen moet maken

Voor zover ik weet (maar dat kan veranderd zijn) moet je namelijk een installatie inbouwen waar de installatie leverancier een G3 certificering voor geregeld heeft op jouw motortype. Zo nee dan kan er van G3 certificering helemaal geen sprake zijn. Dus dan zou ik ook motortype specifieke instructie verwachten

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/