Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 zelf lpg inbouwen bij EW10J4 
Auteur Bericht
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 29 mei 2018 20:18
Berichten: 8
Auto: 206 gti sw (EW10J4)
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht zelf lpg inbouwen bij EW10J4
Goedendag,

Op dit moment en de komende weken ben ik bezig met een uitdagend project: het zelf inbouwen van lpg bij een RFN (EW10J4) motor. Weliswaar in een Peugeot 206 sw, maar daar zijn niet zoveel mensen die lpg hebben. Hier op dit forum zie ik veel meer mensen met lpg met deze motor, vandaar dat ik er hier een topic aan waag.

Ik wil in dit topic mijn uitdagingen/struikelblokken bespreken, zodat wellicht iemand anders er later nog eens wat aan heeft. Wellicht kunnen diegenen die al lpg hebben veel voor mij betekenen door bij hun eigen auto te kijken hoe het ingebouwd is.

De eerste uitdagingen op electronisch gebied:
- Als het goed is komt het toerentalsignaal bij de bobine vandaan. Alleen is me niet duidelijk welke van de drie draden ik daarvoor moet hebben. Meten is lastig omdat de connector goed geïsoleerd is en ik niet om de beurt alle draden wil openmaken. Iemand die een RFN motor heeft en kan zien van welke draad bij de bobine het toerentalsignaal vandaan komt?
- De lambdasonde: heeft 4 draden: 2 witte, 1 grijze en een zwarte. Ook deze moet afgetapt worden, welke draad zou ik daarvoor moeten hebben?


30 mei 2018 12:04
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelf lpg inbouwen bij EW10J4
Ben je er zeker van dat het toerental signaal uit de bobine-rail komt?
Ik zou verwachten dat het uit de motorsturing komt, afgeleid van de sensoren op vliegwiel en nokkenas...…

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


30 mei 2018 12:16
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 29 mei 2018 20:18
Berichten: 8
Auto: 206 gti sw (EW10J4)
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelf lpg inbouwen bij EW10J4
Vrij zeker ja, wordt ook aangegeven in de handleiding en heb ik op meerdere auto's gezien. Het zou voor mij een verrassing zijn als het wel van de bdp of ergens anders vandaan komt.


30 mei 2018 12:27
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelf lpg inbouwen bij EW10J4
Vraag daarbij: over wat voor LPG systeem heb je het?
Is dat een G3, en if so, een klassiek systeem met verdamper? Of vloeibare injectie?
En wat zegt die handleiding over het systeem, is dat een "volgsysteem"?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


30 mei 2018 12:47
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelf lpg inbouwen bij EW10J4
Uiteraard moet dat een G3 systeem zijn en elk LPG-systeem is volgend wat naderhand in wordt gebouwd. Het meest voor de hand liggend is een verdampersysteem. Wat zou een G2 systeem met electronica moeten doen?

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


30 mei 2018 13:22
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelf lpg inbouwen bij EW10J4
Werken al die systemen op dezelfde manier, en worden ze ook op dezelfde manier aangesloten?
Maakt het dan niet uit of je een Landi, Vialle of you name it voor systeem dan ook hebt en/of wilt inbouwen?
En waar zit 'ie bij jouw installatie op aangesloten, de bobine of het MM?

Overigens, de inbouw moet "goedgekeurd" worden. Dat doet normaliter een officieel inbouwstation, dacht ik.
Maar hoe zit dat als je dit als particulier doet?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


30 mei 2018 13:30
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 29 mei 2018 20:18
Berichten: 8
Auto: 206 gti sw (EW10J4)
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelf lpg inbouwen bij EW10J4
Fijn, een actief forum waar meegedacht wordt! 8-)

JW-C5 schreef:
Werken al die systemen op dezelfde manier, en worden ze ook op dezelfde manier aangesloten?
Maakt het dan niet uit of je een Landi, Vialle of you name it voor systeem dan ook hebt en/of wilt inbouwen?
En waar zit 'ie bij jouw installatie op aangesloten, de bobine of het MM?

Overigens, de inbouw moet "goedgekeurd" worden. Dat doet normaliter een officieel inbouwstation, dacht ik.
Maar hoe zit dat als je dit als particulier doet?

Groet,
JW


De systemen hebben ruwweg dezelfde werking bij verdampersystemen (overigens een g3-systeem). Ander verhaal is LPi van Vialle, daar is geen verdamper nodig dacht ik.

Goedkeuring kan gedaan worden bij een rdw-station, zelf inbouwen mag.

GW-tje schreef:
Uiteraard moet dat een G3 systeem zijn en elk LPG-systeem is volgend wat naderhand in wordt gebouwd. Het meest voor de hand liggend is een verdampersysteem. Wat zou een G2 systeem met electronica moeten doen?


Ik zie dat jij een g3 systeem hebt, ook een RFN-motor? Zou je dan eens willen kijken? Een fototje zou helemaal handig zijn.


30 mei 2018 14:08
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelf lpg inbouwen bij EW10J4
GW-tje schreef:
Uiteraard moet dat een G3 systeem zijn en elk LPG-systeem is volgend wat naderhand in wordt gebouwd...……..
Wat zou een G2 systeem met electronica moeten doen?


In mijn eerste BX, een 19 TZi monopoint injectie uit begin 1990, zat een gasinstallatie. Die was gekoppeld aan de elektronica van de motor. Zie ook dit verhaal. Dat zal een G2 geweest zijn, G3 was er toen nog niet.
Of dat toen ook een volledig "volgend systeem" was weet ik niet.

Mijn oude GS Break had nog wel die G1, tank achterin, vullen met de achterklep open ;)

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


30 mei 2018 14:25
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelf lpg inbouwen bij EW10J4
alexanderdh schreef:

De eerste uitdagingen op electronisch gebied:
- Als het goed is komt het toerentalsignaal bij de bobine vandaan. Alleen is me niet duidelijk welke van de drie draden ik daarvoor moet hebben. Meten is lastig omdat de connector goed geïsoleerd is en ik niet om de beurt alle draden wil openmaken. Iemand die een RFN motor heeft en kan zien van welke draad bij de bobine het toerentalsignaal vandaan komt?
- De lambdasonde: heeft 4 draden: 2 witte, 1 grijze en een zwarte. Ook deze moet afgetapt worden, welke draad zou ik daarvoor moeten hebben?


Aansluiting 1 en 2 zijn de aanstuurdraden van respectievelijk bobine 1/4 en 2/3. Het is een direct aangestuurden bobine, ik hoop dat de LPG installatie met de inductiepieken overweg kan, anders moet je daar nog iets voor verzinnen.

De signaaldraad van de lambdasonde is altijd de zwarte draad.

Succes met inbouwen.
Let je wel een beetje op de voorschriften? om teleurstelling bij de RDW keuring te voorkomen?

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


30 mei 2018 16:28
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 29 mei 2018 20:18
Berichten: 8
Auto: 206 gti sw (EW10J4)
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelf lpg inbouwen bij EW10J4
Voorschriften worden goed in de gaten gehouden, op de site van het RDW staat precies waar je op moet letten. Er wordt over certificaten gesproken, maar na een mailtje blijkt dat het alleen gaat om een certificaat van de tank waaruit blijkt dat hij niet ouder dan 10 jaar is.


30 mei 2018 19:19
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2017 19:41
Berichten: 305
Woonplaats: Rijnmond
Auto: 308 SW
Opties: BLEP
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185.000
Kleur: Bleu


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelf lpg inbouwen bij EW10J4
Hier iemand die ook zelf lpg inbouwde in zijn 206sw gti (= ew10j4).

http://www.clubfrance.nl/viewtopic.php? ... 5&start=20

_________________
Mijn zwager had wel een C5. ;-) Verder nog wel een C1 en C3 in de familie.


30 mei 2018 21:17
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 29 mei 2018 20:18
Berichten: 8
Auto: 206 gti sw (EW10J4)
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelf lpg inbouwen bij EW10J4
Dank je, ik ken hem ook, maar kan geen contact met hem krijgen.


31 mei 2018 11:41
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2017 19:41
Berichten: 305
Woonplaats: Rijnmond
Auto: 308 SW
Opties: BLEP
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185.000
Kleur: Bleu


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelf lpg inbouwen bij EW10J4
ff aanmelden op het forum?

_________________
Mijn zwager had wel een C5. ;-) Verder nog wel een C1 en C3 in de familie.


31 mei 2018 16:38
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 29 mei 2018 20:18
Berichten: 8
Auto: 206 gti sw (EW10J4)
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelf lpg inbouwen bij EW10J4
Ik zit ook op dat forum, maar Antoine (KmVrtr) is daar ook al een jaar niet meer actief.

Iemand die eens kan kijken waar het toerentalsignaal vandaan komt bij een RFN-motor met lpg? De lambda is me inmiddels duidelijk.


01 jun 2018 08:40
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 16:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelf lpg inbouwen bij EW10J4
ik neem aan dat je installatie leverancier toch kan vertellen hoe de installatie ingebouwd dient te worden op dit specifieke motortype? En dus waar je welke aftappingen moet maken

Voor zover ik weet (maar dat kan veranderd zijn) moet je namelijk een installatie inbouwen waar de installatie leverancier een G3 certificering voor geregeld heeft op jouw motortype. Zo nee dan kan er van G3 certificering helemaal geen sprake zijn. Dus dan zou ik ook motortype specifieke instructie verwachten

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


01 jun 2018 08:56
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: trxke en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.