Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

AISIN BVA6
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=19920
Pagina 2 van 3

Auteur:  JanSr [ 10 apr 2018 08:29 ]
Berichttitel:  Re: AISIN BVA6

Nog even teruggezocht op eventueel chippen in Dronten. Daar ben ik geweest met mijn C6 op 29 juli 2013:

"Gisteren bij Bull Tuning in Dronten geweest. Marco voert het chiptunen uit met een rollenbank, de enig juiste manier.
Eerst een proefrit om precies vast te stellen wat nou de klacht was.
Die gaspedaalvertraging is een bak- kwestie en is niet te verhelpen door chiptunen van het motormanagement, was zijn mening.
Eerlijk, dus hulde.
Dus niet getuned weer naar huis."

Auteur:  Menno [ 10 apr 2018 11:43 ]
Berichttitel:  AISIN BVA6

Marco heeft die kleine vertraging door het koppel beter uit te smeren er toch echt uitgekregen bij mijn HDi ;-) ....

Ik ben net als JW van mening dat een aisin dat niet hoort te hebben, enkel de HDi heeft er dan ook last van, m.i. puur te maken met karakter van de motor niet de bak.

Auteur:  JW-C5 [ 10 apr 2018 12:54 ]
Berichttitel:  Re: AISIN BVA6

Dat dacht ik ook.
Deste verbaasder was ik dan ook toen ik dit las
JanSr schreef:
Raar.
Ik had het met:
een C6 3.0 benzine uit 2005
......


Ik kan me daar helemaal niks bij voorstellen. Zodra je het gaspedaal van deze V6 aanraakt vliegt het toerental omhoog.
Als de bak dan een seconde zou achter blijven, wat zou er dan moeten gebeuren? Met een klap alsnog inkomen :smt017

Groet,
JW

Auteur:  KarelE [ 10 apr 2018 14:49 ]
Berichttitel:  Re: AISIN BVA6

Ik heb het idd ook. Maar dit is de motor, niet de bak. Het toerental begint een seconde na intrappen van het gas pas te stijgen.

Auteur:  furriegurrie [ 10 apr 2018 15:20 ]
Berichttitel:  Re: AISIN BVA6

Ik vraag me af of ik dit met mijn C6 ook heb en het niet als hinderlijk ervaar of dat het er niet in zit. Bij mijn Xm v6 met 4hp20 had ik vaker/meer het idee dat die soms mis zat en met mijn sensodrive Pluriel helemaal :lol:

Ik heb in de C6 echter wel een tuningskastje zitten die dit wellicht beïnvloedt. Erfenis van de vorige eigenaar...

Auteur:  BJG [ 10 apr 2018 22:21 ]
Berichttitel:  Re: AISIN BVA6

Ik herken wel iets van de genoemde klachten.

M.i is het de versnellingsbak die het motorkoppel even beperkt.
Handgeschakelde versies hebben het niet.

Dit kan je m.i wel door motortuning verhelpen, maar wel door een tuner die echt weet wat hij doet.

Auteur:  JW-C5 [ 11 apr 2018 00:37 ]
Berichttitel:  Re: AISIN BVA6

Gebeurt dat dan ook bij de V6 benzine?
Ik merk daar heeeeeelemaal niks van, integendeel :lol:

En waarom zou dat dan bij de diesel gedaan zijn? Is dat om het koppel op de stator wat te verminderen, met name om de vrijloop daarvan wat te ontzien?
Dat is een bekend zwak punt van deze bak, van de koppelomvormer welteverstaan.

Groet,
JW

Auteur:  BJG [ 11 apr 2018 11:35 ]
Berichttitel:  Re: AISIN BVA6

Dat weet ik niet precies.

Met name bij de V6 diesel heb ik gemerkt dat er nogal actief aan koppelbeperking wordt gedaan. Dat is ook zichtbaar als je er wat data bij bekijkt tijdens het rijden.
De motor beperkt inspuittijd en daarmee koppel. Het enige dat ik mij kan voorstellen is dat dit vanwege de versnellingsbak is gedaan.

Maar dan is het in mijn optiek nog steeds het motormanagement die dit uitvoert.

Auteur:  JW-C5 [ 11 apr 2018 12:39 ]
Berichttitel:  Re: AISIN BVA6

Dat zou dan kunnen kloppen met wat we al eens eerder besproken hebben.
Deze bak, en met name de koppelomvormer kan niet tegen een hoog koppel, vandaar de beperking op 450Nm. Dezelfde 2.7 HDi V6 motor levert in andere auto's, icm andere bakken immers veel meer koppel, en al helemaal de 3 liter versie ervan.

Dat die vrijloop van de stator een "zwak punt" is, bleek tijdens dat bezoek aan het revisiebedrijf waar de koppelomvormer van de Kooiman C6 gerepareerd werd. Min of meer lopende bandwerk daar.

Maar dat verklaart niet waarom die koppelbeperking dan ook doorgevoerd wordt bij de 2.0 HDi's, die hebben immers een koppel dat duidelijk lager ligt dan die 450 Nm.

En ook bij de V6 benzine? Ik merk daar helemaal niets van.
Ik begrijp dan ook niets van het probleem dat JanSr daarmee had bij zijn C6 V6 benzine.

Of zou het soms zo kunnen zijn dat de vrijloop van de stator in die koppelomvormer al kapot was?
Dan wordt die koppelvergroting bij wegrijden niet opgebouwd, dat ervaar je dan als een sterk verminderd koppel bij het wegrijden.
Ik heb dat destijds gehad bij de koppelomvormer van de BW 3-bak in mijn DS23 Inj. Die stator draaide mee, en daardoor had je geen koppelvergroting.
Gevolg was zelfs dat je niet eens meer kon wegrijden op een hellinkje :cry:

Groet,
JW

Auteur:  L A [ 11 apr 2018 16:54 ]
Berichttitel:  Re: AISIN BVA6

Wat zou ik graag mijn ervaring kunnen delen :smt169 , maar onze dame is al even uit de running met een makke rechter (voor)vleugel (lees= lekke veerpoot). En omdat ik eerst bezig ben met het creëren van de nodige ruimte voor het plaatsen van een 2-koloms hefbrug, een gewoon mens kan maar één ding tegelijk, zal mijn bijdrage in dit draadje nog even uit moeten blijven.
In ieder geval met vr gr uit de Ardèche

Auteur:  Citroentje [ 28 apr 2018 17:10 ]
Berichttitel:  Re: AISIN BVA6

Ik heb hier vanaf de eerste kilometer (nieuw gekocht) ook last van. Mijn vorige C5, 2 liter benzine met AL4, had er ook al last van. Hoopte toen dat deze 6-bak het niet zou hebben, maar helaas.

In de 11 jaar dat ik deze voiture nu (zeeer tevreden) rijd heb ik veel geëxperimenteerd met dit probleem. Ik heb gemerkt dat het niet optreedt als je de pook naar links zet; in handbediening dus.
Het lijkt er voor mijn gevoel op dat twee computers eerst uitgebreid met elkaar praten voordat ze eruit zijn en er iets gebeurt: de computer van de bak en die van het motormanagement. En daarom gebeurt het niet in handbediening, want dan hoeft de computer van de bak nix te doen.

Auteur:  H_H [ 29 apr 2018 12:00 ]
Berichttitel:  Re: AISIN BVA6

ook maar even een duit in het zakje: Mijn HDi phI AL4 had exact hetzelfde euvel.
Mijn huidige V6 met 4HP20 doet het niet. Ik dacht altijd dat benzine of diesel het verschil maakt.

Wat ik wel nog weet is dat ik op een zeker moment bij de HDi het gaspedaal heb laten aflstellen omdat de kickdown niet meer wilde. Daarna was het probleem minder erg voor mijn gevoel. Vooral op rotondes merkte ik dat. Misschien heeft het iets van doen met elektronisch of analoog gaspedaal?

Auteur:  Citroentje [ 29 apr 2018 14:52 ]
Berichttitel:  Re: AISIN BVA6

H_H schreef:
Misschien heeft het iets van doen met elektronisch of analoog gaspedaal?

Zal toch niet, want de ph1 heeft toch een ouderwets analoog gaspedaal?
Mijn ph1 2.0 (benzine) met AL4 had er dus ook al last van.

Auteur:  JW-C5 [ 29 apr 2018 16:28 ]
Berichttitel:  Re: AISIN BVA6

Niet elke PH1 heeft een analoog gaspedaal.
Die PH1's die CC aan boord hebben, zijn uitgerust met een E-pedaal.

Groet,
JW

Auteur:  Citroentje [ 29 apr 2018 23:30 ]
Berichttitel:  Re: AISIN BVA6

Hmm, zou die wachtseconde dan te maken kunnen hebben met dat e-pedaal?
Die ph1 van mij had idd wel CC, en daar had ik ook last van dit probleem.

Pagina 2 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/