Auteur |
Bericht |
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1216 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: AISIN BVA6
Nog even teruggezocht op eventueel chippen in Dronten. Daar ben ik geweest met mijn C6 op 29 juli 2013:
"Gisteren bij Bull Tuning in Dronten geweest. Marco voert het chiptunen uit met een rollenbank, de enig juiste manier. Eerst een proefrit om precies vast te stellen wat nou de klacht was. Die gaspedaalvertraging is een bak- kwestie en is niet te verhelpen door chiptunen van het motormanagement, was zijn mening. Eerlijk, dus hulde. Dus niet getuned weer naar huis."
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
10 apr 2018 08:29 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33387 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
AISIN BVA6
Marco heeft die kleine vertraging door het koppel beter uit te smeren er toch echt uitgekregen bij mijn HDi .... Ik ben net als JW van mening dat een aisin dat niet hoort te hebben, enkel de HDi heeft er dan ook last van, m.i. puur te maken met karakter van de motor niet de bak.
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
10 apr 2018 11:43 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: AISIN BVA6
Dat dacht ik ook. Deste verbaasder was ik dan ook toen ik dit las JanSr schreef: Raar. Ik had het met: een C6 3.0 benzine uit 2005 ...... Ik kan me daar helemaal niks bij voorstellen. Zodra je het gaspedaal van deze V6 aanraakt vliegt het toerental omhoog. Als de bak dan een seconde zou achter blijven, wat zou er dan moeten gebeuren? Met een klap alsnog inkomen Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
10 apr 2018 12:54 |
|
|
KarelE
C5club Bikkel
Geregistreerd: 15 apr 2014 18:53 Berichten: 370 Woonplaats: Regio Gouda
Auto: C5 Break 2.0 HDiF Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 395.000
Kleur: EZR Gris Aluminium
Naar boven
|
Re: AISIN BVA6
Ik heb het idd ook. Maar dit is de motor, niet de bak. Het toerental begint een seconde na intrappen van het gas pas te stijgen.
_________________ BX16RS (LPG)-BX19D-BX19TRI Break (LPG) - nog een paar BX'en - CX25TRI Break (Ph1)-CX25D Break (Ph2) (2x)-CX25TRD Break Turbo II-CX25TRI Prestige (Ph2) (automaat) CX25TRI Prestige Turbo II ID19FA (ambulance, 1960) CX25TRD Brk Turbo II XM3.024V Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM2.0 Brk C3 1.4 Exclusive (LPG) C5 1.6 HDIF Brk Nu nog: Berlingo Multispace 1.6 (LPG)
|
10 apr 2018 14:49 |
|
|
furriegurrie
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 19 feb 2016 16:38 Berichten: 107
Auto: C6
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
Re: AISIN BVA6
Ik vraag me af of ik dit met mijn C6 ook heb en het niet als hinderlijk ervaar of dat het er niet in zit. Bij mijn Xm v6 met 4hp20 had ik vaker/meer het idee dat die soms mis zat en met mijn sensodrive Pluriel helemaal Ik heb in de C6 echter wel een tuningskastje zitten die dit wellicht beïnvloedt. Erfenis van de vorige eigenaar...
|
10 apr 2018 15:20 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: AISIN BVA6
Ik herken wel iets van de genoemde klachten.
M.i is het de versnellingsbak die het motorkoppel even beperkt. Handgeschakelde versies hebben het niet.
Dit kan je m.i wel door motortuning verhelpen, maar wel door een tuner die echt weet wat hij doet.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
10 apr 2018 22:21 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: AISIN BVA6
Gebeurt dat dan ook bij de V6 benzine? Ik merk daar heeeeeelemaal niks van, integendeel En waarom zou dat dan bij de diesel gedaan zijn? Is dat om het koppel op de stator wat te verminderen, met name om de vrijloop daarvan wat te ontzien? Dat is een bekend zwak punt van deze bak, van de koppelomvormer welteverstaan. Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
11 apr 2018 00:37 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: AISIN BVA6
Dat weet ik niet precies.
Met name bij de V6 diesel heb ik gemerkt dat er nogal actief aan koppelbeperking wordt gedaan. Dat is ook zichtbaar als je er wat data bij bekijkt tijdens het rijden. De motor beperkt inspuittijd en daarmee koppel. Het enige dat ik mij kan voorstellen is dat dit vanwege de versnellingsbak is gedaan.
Maar dan is het in mijn optiek nog steeds het motormanagement die dit uitvoert.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
11 apr 2018 11:35 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: AISIN BVA6
Dat zou dan kunnen kloppen met wat we al eens eerder besproken hebben. Deze bak, en met name de koppelomvormer kan niet tegen een hoog koppel, vandaar de beperking op 450Nm. Dezelfde 2.7 HDi V6 motor levert in andere auto's, icm andere bakken immers veel meer koppel, en al helemaal de 3 liter versie ervan. Dat die vrijloop van de stator een "zwak punt" is, bleek tijdens dat bezoek aan het revisiebedrijf waar de koppelomvormer van de Kooiman C6 gerepareerd werd. Min of meer lopende bandwerk daar. Maar dat verklaart niet waarom die koppelbeperking dan ook doorgevoerd wordt bij de 2.0 HDi's, die hebben immers een koppel dat duidelijk lager ligt dan die 450 Nm. En ook bij de V6 benzine? Ik merk daar helemaal niets van. Ik begrijp dan ook niets van het probleem dat JanSr daarmee had bij zijn C6 V6 benzine. Of zou het soms zo kunnen zijn dat de vrijloop van de stator in die koppelomvormer al kapot was? Dan wordt die koppelvergroting bij wegrijden niet opgebouwd, dat ervaar je dan als een sterk verminderd koppel bij het wegrijden. Ik heb dat destijds gehad bij de koppelomvormer van de BW 3-bak in mijn DS23 Inj. Die stator draaide mee, en daardoor had je geen koppelvergroting. Gevolg was zelfs dat je niet eens meer kon wegrijden op een hellinkje Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
11 apr 2018 12:39 |
|
|
L A
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55 Berichten: 710 Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Naar boven
|
Re: AISIN BVA6
Wat zou ik graag mijn ervaring kunnen delen , maar onze dame is al even uit de running met een makke rechter (voor)vleugel (lees= lekke veerpoot). En omdat ik eerst bezig ben met het creëren van de nodige ruimte voor het plaatsen van een 2-koloms hefbrug, een gewoon mens kan maar één ding tegelijk, zal mijn bijdrage in dit draadje nog even uit moeten blijven. In ieder geval met vr gr uit de Ardèche
_________________ Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK, Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
|
11 apr 2018 16:54 |
|
|
Citroentje
C5club Bikkel
Geregistreerd: 12 aug 2015 16:28 Berichten: 399 Woonplaats: Warnsveld
Auto: Kia e-Niro, ExecutiveLine 64 kWh (mei 2019)
Opties: Volledig elektrisch rijden; rijd in zomertijd op 100% zonne-energie van eigen panelen
Bouwjaar: 2019
Energielabel: A
kilometerstand: 79000
Kleur: Runway Red
Naar boven
|
Re: AISIN BVA6
Ik heb hier vanaf de eerste kilometer (nieuw gekocht) ook last van. Mijn vorige C5, 2 liter benzine met AL4, had er ook al last van. Hoopte toen dat deze 6-bak het niet zou hebben, maar helaas.
In de 11 jaar dat ik deze voiture nu (zeeer tevreden) rijd heb ik veel geëxperimenteerd met dit probleem. Ik heb gemerkt dat het niet optreedt als je de pook naar links zet; in handbediening dus. Het lijkt er voor mijn gevoel op dat twee computers eerst uitgebreid met elkaar praten voordat ze eruit zijn en er iets gebeurt: de computer van de bak en die van het motormanagement. En daarom gebeurt het niet in handbediening, want dan hoeft de computer van de bak nix te doen.
_________________ Tot voor kort reed ik alleen nog maar Citroen: 2× BX, 2× Xantia en 2× C5. De 2e was een diesel. Had veel eerder voor diesel moeten kiezen... Helaas heeft Citroen (nog) geen geschikte EV en daarom ben ik noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus. Sinds 15 mei 2019 rijd ik daar met veel plezier in.
|
28 apr 2018 17:10 |
|
|
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3022 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
Re: AISIN BVA6
ook maar even een duit in het zakje: Mijn HDi phI AL4 had exact hetzelfde euvel. Mijn huidige V6 met 4HP20 doet het niet. Ik dacht altijd dat benzine of diesel het verschil maakt.
Wat ik wel nog weet is dat ik op een zeker moment bij de HDi het gaspedaal heb laten aflstellen omdat de kickdown niet meer wilde. Daarna was het probleem minder erg voor mijn gevoel. Vooral op rotondes merkte ik dat. Misschien heeft het iets van doen met elektronisch of analoog gaspedaal?
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
29 apr 2018 12:00 |
|
|
Citroentje
C5club Bikkel
Geregistreerd: 12 aug 2015 16:28 Berichten: 399 Woonplaats: Warnsveld
Auto: Kia e-Niro, ExecutiveLine 64 kWh (mei 2019)
Opties: Volledig elektrisch rijden; rijd in zomertijd op 100% zonne-energie van eigen panelen
Bouwjaar: 2019
Energielabel: A
kilometerstand: 79000
Kleur: Runway Red
Naar boven
|
Re: AISIN BVA6
H_H schreef: Misschien heeft het iets van doen met elektronisch of analoog gaspedaal? Zal toch niet, want de ph1 heeft toch een ouderwets analoog gaspedaal? Mijn ph1 2.0 (benzine) met AL4 had er dus ook al last van.
_________________ Tot voor kort reed ik alleen nog maar Citroen: 2× BX, 2× Xantia en 2× C5. De 2e was een diesel. Had veel eerder voor diesel moeten kiezen... Helaas heeft Citroen (nog) geen geschikte EV en daarom ben ik noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus. Sinds 15 mei 2019 rijd ik daar met veel plezier in.
|
29 apr 2018 14:52 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: AISIN BVA6
Niet elke PH1 heeft een analoog gaspedaal. Die PH1's die CC aan boord hebben, zijn uitgerust met een E-pedaal.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
29 apr 2018 16:28 |
|
|
Citroentje
C5club Bikkel
Geregistreerd: 12 aug 2015 16:28 Berichten: 399 Woonplaats: Warnsveld
Auto: Kia e-Niro, ExecutiveLine 64 kWh (mei 2019)
Opties: Volledig elektrisch rijden; rijd in zomertijd op 100% zonne-energie van eigen panelen
Bouwjaar: 2019
Energielabel: A
kilometerstand: 79000
Kleur: Runway Red
Naar boven
|
Re: AISIN BVA6
Hmm, zou die wachtseconde dan te maken kunnen hebben met dat e-pedaal? Die ph1 van mij had idd wel CC, en daar had ik ook last van dit probleem.
_________________ Tot voor kort reed ik alleen nog maar Citroen: 2× BX, 2× Xantia en 2× C5. De 2e was een diesel. Had veel eerder voor diesel moeten kiezen... Helaas heeft Citroen (nog) geen geschikte EV en daarom ben ik noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus. Sinds 15 mei 2019 rijd ik daar met veel plezier in.
|
29 apr 2018 23:30 |
|
|
|