Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


Citroen specialist Fokker

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
 Olie in luchtslangen van intercooler 
Auteur Bericht
C5club Newbie
C5club Newbie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 maart 2017 22:34
Berichten: 4
Auto: C5 II Break 2.2 HDi 16V RE4HXE AUTO/6
Opties: Prestige
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 276000
Kleur: Zilvergrijs mettalic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Olie in luchtslangen van intercooler
Ik heb bijna halve liter olie bijgevuld precies tot het midden op niveau plus en niveau min teken op pijlstok. Enkele kilometers hierna begon de auto ineens enorm te roken en sloeg de motor uiteindelijk op hol. Ik heb accupool verwijderd en motor viel gelukkig uit ondanks het een diesel is. De oliedop lag naast de kop op leidingen en er bleek een behoorlijke hoeveelheid olie via luchtslangen van intercooler in de uitlaat gelopen te zijn en niveau was weer onder min. Stationair loopt auto prima maar als je iets gas geeft begint die enorme rookontwikkeling vrijwel direct weer.
Inmiddels heb ik de olie uit de luchtslangen laten lopen en weer nieuwe olie tot niveau bijgevukld en als je start en gas geeft blijft de olie gewoon opo peil maar rookontwikkeling uitlaat gaat vrolijk door.
1) hoe krijg ik olie uit de uitlaat en roetfilter etc
2) is er een klep die hapert doordat oliedop er niet op heeft gezeten tijdens rijden
3) is er iets ernstigs kapot of kan er iets ernstigs kapot gaan als ik auto meerdere uren stationair laat draaien en tussentijds pijl blijf controleren en bij lekkage gewoon stoppen. Ik hoop hiermee uitlaat enz schoon te krijgen
4) wat moet ik naast uitlaat en luchtslangen van intercooler nog meer reinigen?
5) kan er een membraam klep sneuvelen ergens door olie op genoemde plaatsen. Zo , waar zit ie
6) hie kan ik bovengenoemde klep reinigen?
7) Is reinigen over het algemeen een doldoende oplossing na en dergelijke storing?
8) Auto begint inmiddel te piepen over te weinig oliedruk en niveau daalt weer tijdens stationair draaien ...

Wie kan mij helpen. Ik heb in een jaar de turbo met klep erop moeten vervangen, carterpan 2x moeten vervangen doordat auto zeer laag op drempel strandde,, de filters vervangen, remklauw vernieuwd, blokken vervangen, bumper vervangen en de motorkap nog te doen als deze storing op te lossen is tegen redelijke kosten.
Gezien beperkte aankoopbedrag had ik wel verwacht dat er achterstallig onderhoud zou zijn maar ik vmoet niet denken aan weer een vette reparatie van de auto en maak me zorgen over totale gesteldheid van motor en bijbehorende sensoren, turbo enz.

Wie kan mij toeklichting geven op deze vreemde storing en het liefst per pount en punten eventueel aanvullen graag.

Ik wil nog graag tot eind van het jaar met C5 blijven rijden maar de beleving van het rijden van de auto en ook mijn veiligheidsgevoel zijn een ramp door huidige toestanden...

Please, grtz., André


20 jan 2018 00:15
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 10815
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie in luchtslangen van intercooler
ga eerst is aan het schoepenwiel in de turbo voelen of daar speling op hebt op en neer.


20 jan 2018 09:39
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 6668
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 9000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie in luchtslangen van intercooler
Ik denk dat de olie via de carterontluchting is opgezogen omdat de dop er niet op zat.

Ik zou de inlaat zo goed mogelijk reinigen. Demonteer de intercooler en de slangen en maak deze zo goed mogelijk leeg. Daarna voorzichtig gaan rijden. De olie in de uitlaat is niet zo heel erg. Dat verbrandt wel op den duur.

Slaat hij alsnog weer op hol probeer dan of je hem in de versnelling kunt laten staan en een beetje afremmen met de rem. Zet je hem vrij om te stoppen dan gaat er echt wat kapot.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, E-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


20 jan 2018 21:33
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 22 aug 2012 14:38
Berichten: 23
Auto: C5 Berline 2.0 16v ligne prestige
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 236000
Kleur: silver


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie in luchtslangen van intercooler
Turbo wordt met olie gekoeld. Als er een pakkingring kapot is kan de olie naar de inlaat lekken.


24 jan 2018 20:56
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 10815
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie in luchtslangen van intercooler
Turbo wordt met olie gekoeld en gesmeerd.
daarom moet je is aan het schoepenwiel gaan voelen.


24 jan 2018 21:35
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 maart 2017 22:34
Berichten: 4
Auto: C5 II Break 2.2 HDi 16V RE4HXE AUTO/6
Opties: Prestige
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 276000
Kleur: Zilvergrijs mettalic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie in luchtslangen van intercooler
Ik heb Turbo vervangen medio januari en half maart heb ik een forse zij-schade aan twee deuren en de dorpel opgelopen. Nu weer dezelfde turbo probleem en ik geef het op. Mijn C5 story stopt hier en de auto is rijp om te slopen. Ik heb deze auto gekocht begin vorig jaar om mee op zomervakantie te gaan en dat is allemaal probleemloos verlopen en ik heb er enorm veel plezier mee gehad. De wegenbelasting,de km die ik op dit moment rij, de km stand van de auto 382000 km, de huidige schade en de staat van de auto hebben moeten doen besluiten om de handdoek met pijn in het hart in de ring te moeten gooien :(


29 maart 2018 13:08
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 10815
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie in luchtslangen van intercooler
als een turbo stuk gaat heeft dat altijd een reden.
wat was er juist aan de eerste turbo die stuk gegaan is?


29 maart 2018 13:11
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 maart 2017 22:34
Berichten: 4
Auto: C5 II Break 2.2 HDi 16V RE4HXE AUTO/6
Opties: Prestige
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 276000
Kleur: Zilvergrijs mettalic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie in luchtslangen van intercooler
Ik denk dat het vervuilde olie is geweest. Ook zat er veel troep in uitlaatspruitstuk wat ik dus ook heb vervangen. Ik heb nooit verder iets vast kunnen stellen. De Turbo die ik erop gezet heb kwam zo van een sloopauto en gemonteerd met het risico dat hij zou sneuvelen maar daar was de prijs ook na.... :lol:


29 maart 2018 13:28
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 10815
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie in luchtslangen van intercooler
als dan de olie zeef gedeeltelijk dicht zit krijgt de turbo niet genoeg smering en dan gaat deze stuk.


29 maart 2018 13:37
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar: