Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Gescheiden remsysteem / hoofdremcilinder phase 1
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=19587
Pagina 1 van 1

Auteur:  WouterB [ 13 dec 2017 12:53 ]
Berichttitel:  Gescheiden remsysteem / hoofdremcilinder phase 1

Hi,

Heeft de phase 1 een hoofdremcilinder met gescheiden zuigers voor de voorremmen en achterremmen?

Achtergrond van mijn vraag is deze:
Ik heb mijn remklauwen achter moeten vervangen. Ik wilde slechts de montageoppervlakken schoonmaken en blokjes vervangen maar ook de oortjes van de pin waarmee de blokjes op hun plek worden gehouden bleken weggevreten.
Ik merk nu dat het rempedaal sponzig is (dus niet goed ontlucht) , maar ook significant dieper ingetrapt moet worden. Mijn verwachting zou zijn dat als het een gescheiden remsysteem betreft het rempedaal niet (veel) dieper inhoeft omdat hoewel de achterremmen wat 'later' op druk komen , de voorremmen nog steeds op hetzelfde punt zouden moeten inkomen.

Als het een niet gescheiden systeem betreft dan wil ik nog wel een poging wagen om de achterremmen nog een keer (klassiek) te ontluchten (contact uit).
Als het wel een gescheiden remsysteem betreft dan ben ik bang dat er toch bubbels in de ABS module zijn gekomen OF dat ik op een of andere manier toch het reservoir te laag heb laten komen. In dat laatste geval moet het (naar ik van dit forum heb begrepen) een 'mbv Lexia-ontluchting' worden.

tnx

PS om de vraag voor te zijn: ik heb wat siliconenpakkig op de montageopperclakken vd nieuwe remklauwen gesmeerd

Auteur:  boes [ 13 dec 2017 13:00 ]
Berichttitel:  Re: Gescheiden remsysteem / hoofdremcilinder phase 1

Natuurlijk is het systeem gescheiden. Maar ik neem aan diagonaal.
Ik snap je denkwijze sowieso niet. Alle remmen worden gelijktijdig bedient. De olie verplaatsing is overal hetzelfde.
Gewoon je remmen ontluchten met een vacuüm pomp of eventueel rembedienen en gelijktijdig bleeden.

Auteur:  JW-C5 [ 13 dec 2017 14:02 ]
Berichttitel:  Re: Gescheiden remsysteem / hoofdremcilinder phase 1

Inderdaad, diagonaal gescheiden.

Als er via het vaatje lucht in het systeem gekomen is, zal een "Lexia-ontluchting" noodzakelijk zijn.
Maar eerst even op de juiste wijze een klassieke ontluchting proberen, zou ik zeggen.

Overigens, als de HRC oud is, zou het kunnen gebeuren dat je door diep intrappen bij het ontluchten wat afdichtingen over oude randjes heen duwt die zich in de cilinder gevormd hebben. Dan zakt het pedaal later ook wat weg en moet je dieper trappen.
Uiteindelijk is dan de remedie er een nieuwe/gereviseerde HRC op te zetten.

Maar alvorens tot die conclusie en eventuele ingreep te komen, eerst maar even proberen goed te ontluchten.
Eerst klassiek, en zonodig met de Lexia.

Groet,
JW

Auteur:  WouterB [ 13 dec 2017 17:49 ]
Berichttitel:  Re: Gescheiden remsysteem / hoofdremcilinder phase 1

@ JW, klassieke had ik al direct gedaan na het vervangen van de remklauwen, maar wellicht nog maar een rondje doen.

@ Boes: denkwijze, als er twee gescheiden circuits zijn, en 1 daarvan staat open, en de ander is gesloten, dan zal het gesloten circuit nog steeds druk op het rempedaal leveren zou ik denken.?

Auteur:  willy4 [ 13 dec 2017 18:12 ]
Berichttitel:  Re: Gescheiden remsysteem / hoofdremcilinder phase 1

ontluchten met de lexia en soms ook nog met een toestel met 2 bar erop.

Auteur:  JW-C5 [ 13 dec 2017 19:25 ]
Berichttitel:  Re: Gescheiden remsysteem / hoofdremcilinder phase 1

WouterB schreef:
......denkwijze, als er twee gescheiden circuits zijn, en 1 daarvan staat open, en de ander is gesloten, dan zal het gesloten circuit nog steeds druk op het rempedaal leveren zou ik denken.?

Zekers, daarom heet het ook "gescheiden circuits" ;)
Als er dus een uitvalt, bijvoorbeeld omdat een leiding scheurt, blijft het andere circuit intact.

Daarbij zal je rempedaal wel wat lager komen bij het remmen, maar remmen blijft mogelijk op het tweede circuit, de andere diagonaal dus.
En het ABS zal daar ook op blijven werken, naar ik denk.

Groet,
JW

Auteur:  boes [ 13 dec 2017 20:34 ]
Berichttitel:  Re: Gescheiden remsysteem / hoofdremcilinder phase 1

Klopt.
Totdat je het rempotje hebt leeggepompt.....

Auteur:  willy4 [ 13 dec 2017 21:08 ]
Berichttitel:  Re: Gescheiden remsysteem / hoofdremcilinder phase 1

JW-C5 schreef:
Inderdaad, diagonaal gescheiden.

Als er via het vaatje lucht in het systeem gekomen is, zal een "Lexia-ontluchting" noodzakelijk zijn.
Maar eerst even op de juiste wijze een klassieke ontluchting proberen, zou ik zeggen.

Overigens, als de HRC oud is, zou het kunnen gebeuren dat je door diep intrappen bij het ontluchten wat afdichtingen over oude randjes heen duwt die zich in de cilinder gevormd hebben. Dan zakt het pedaal later ook wat weg en moet je dieper trappen.
Uiteindelijk is dan de remedie er een nieuwe/gereviseerde HRC op te zetten.

Maar alvorens tot die conclusie en eventuele ingreep te komen, eerst maar even proberen goed te ontluchten.
Eerst klassiek, en zonodig met de Lexia.

Groet,

JW

diagonaal , ik dacht altijd voor en achter
Afbeelding
Afbeelding

Auteur:  JW-C5 [ 13 dec 2017 22:11 ]
Berichttitel:  Re: Gescheiden remsysteem / hoofdremcilinder phase 1

Zó was dat vroeger, in de beginperiode.
Maar al ruim in de vorige eeuw kwam men tot het inzicht dat diagonale scheiding veiliger was.
En dat werd toen ook de door vele, zoal niet door bijna alle constructeurs toegepaste scheiding.

Ook bij Citroën, zoals in het CitDoc B3FB0VP0 - Gegevens : Eigenschappen remsysteem te lezen is:
Citaat:
1. Eigenschappen remsysteem
Diagonaal gescheiden remcircuit.
Schijfremmen, voor en achter :
 De remschijven, voor, zijn geventileerd
 De achterremschijven zijn niet geventileerd


Groet,
JW

Auteur:  willy4 [ 13 dec 2017 22:23 ]
Berichttitel:  Re: Gescheiden remsysteem / hoofdremcilinder phase 1

dat is mij nog niet opgevallen , ik ga nog is bij de andere merken ook is kijken.
weer wat bijgeleerd.

Auteur:  JW-C5 [ 13 dec 2017 22:41 ]
Berichttitel:  Re: Gescheiden remsysteem / hoofdremcilinder phase 1

Ook in het Xsara I document B3FB0CP0 Gegevens : remmen staat het beschreven:
Citaat:
1. Eigenschappen remsysteem
Diagonaal gescheiden remsysteem.
Schijfremmen voor : Geventileerde remschijven (*).
Schijf- of trommelremmen achter (*).
Handremhendel met kabelbediening naar de achterwielen.
Lastafhankelijke achterremdrukcompensatie (*).


Bij de Xantia en z'n LHM-HP voorgangers was dat anders, daar was het een voor <> achter scheiding.
Dat kwam omdat de remdruk van de achterremmen kwam uit de LHM druk in de achtervering, dat regelde daarmee de remdruk achter.
Is dat wellicht wat je in gedachten/herinnering had?

Groet,
JW

Auteur:  JW-C5 [ 14 dec 2017 01:59 ]
Berichttitel:  Re: Gescheiden remsysteem / hoofdremcilinder phase 1

Ter aanvulling.....

Er zijn auto's met dubbele circuits in de voorremmen. Die worden door aparte delen van de HRC bediend. Die zijn dan elk tevens verbonden met een achterwiel.
Op die manier heb je altijd twee voorwielen en één achterwiel dat remt mocht er een circuit uitvallen. Uiteraard gebeurt dat remmen op de voorwielen dan wel met minder kracht, er zal dan harder op het pedaal gedrukt moeten worden.

Groet,
JW

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/