Hallo allemaal,
Ik zal me even voorstellen. Ik ben Henk, maar dat zegt mijn gebruikersnaam al
.
Na een uitstapje, van een jaar of tien naar een ander merk, wil ik toch weer een Citroen aan gaan schaffen. Mijn oog is gevallen op de een C5. Ik ben afgelopen dinsdag gaan kijken bij een leuke
Citroen C5 2.0-16V Différence 2. Best een leuke auto voor weinig geld. Helaas is momenteel het budget een beetje beperkt, maar dat gaat wel weer over. Voor ik aan de proefrit zou beginnen vertelde de verkoper mij dat de auto af en toe onregelmatig loopt. Vervolgens de auto gestarte en bij het starten direct een storing "uitlaatgassen". De motor liep overigens wel rustig. De verkoper zei me dat tijdens de keuring de CO2 iets aan de hoge kant was. Misschien dat daar de storing vandaan kon komen. Toch maar een stukje gaan rijden en na 15 minuten weer teruggekeerd richting de garage. Net voor we aan zouden komen even gestopt om de vering te testen. Omhoog, en helemaal naar beneden. Toen begon de motor hortend en stotend te lopen. Op dat moment maar even snel naar de garage terug gereden. Auto afgeleverd en gezegd dat de motor niet helemaal lekker meer liep en de kuren vertoonde die de verkoper al had verteld. Omdat ik de auto toch wel mooi vind ben ik gisteren terug gegaan met wat geleende uitleesspullen. De auto gaf de volgende storing: Permanente storing => relais van de luchtpomp in niet bediende status (BSI). En permanente storing CAN sterk overslaan. Na veel geworstel op de laptop de storingen kunnen wissen en wederom gaan rijden. Nu even een stukje snelweg gepakt en ik moet zeggen het rijd echt fantastisch. Net voor dat ik de snelweg weer af moest kwam de storing weer in en begon de motor weer onregelmatig en stotend te lopen. Terug bij de garage weer gesproken met de verkoper. Hij kwam nog met het verhaal dat de vorige proefrijder de tank bijna helemaal heeft leeg gereden. Hierna zijn de problemen met de auto begonnen. Hiervoor geen stotend gedrag en geen uitlaatgassen storing. Als ik de auto neem en zelf de problemen oplos krijg ik een leuke korting. Echter ik weet niet zoveel van de Citroen en het kan dus een lastige klus worden. Kan iemand aan de hand van mijn verhaal een verklaring vinden of de auto deze storingen kan krijgen als de tank te leeg gereden is. Ik denk dan zelf aan een vervuild benzine filter of zo, maar dan zou die ook als de motor koud is rot lopen. Het is net of bij een door gewarmde motor de problemen beginnen. Heeft iemand een suggestie?
Groeten.
Henk