Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Oliepomp verwijderen
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=19267
Pagina 6 van 8

Auteur:  toku [ 17 nov 2017 15:22 ]
Berichttitel:  Re: Oliepomp verwijderen

Hallo allen,

Vandaag bij de garage geweest. Monteur heeft gekeken, geluisterd en gereden met de auto.
Oordeel is krukas lagers. Op basis van het aantal kilometers op de teller en het niet meer nodig hebben van een 7 persoonsauto hebben we besloten de C-8 niet meer te laten repareren.
Nu maar hopen dat we er nog een leuke prijs voor krijgen.

Fijn weekend.

Ton.

Auteur:  willy4 [ 17 nov 2017 15:37 ]
Berichttitel:  Re: Oliepomp verwijderen

heb je dan de lagerschalen er dan niet af gehad?

Auteur:  toku [ 18 nov 2017 10:35 ]
Berichttitel:  Re: Oliepomp verwijderen

Hallo Willy,

De lager schalen heb ik er inderdaad niet af gehad. Heb dit nog nooit gedaan en vond het eigenlijk een te spannende klus om buiten op straat uit te gaan vinden. Weet niet wat er mis kan gaan als je het niet goed zou doen. Ik heb met de hand de speling gevoeld en met een spiegel en een lamp gekeken of ik een eventuele schade zou zien. De speling op de krukas zelf heb ik niet gevoeld en de drijfstangen gaven allen hetzelfde beeld. Met de spiegel en de lamp heb ik geen schade kunnen zien. De vlakken van de lager schalen kun je niet beoordelen, want deze kun je niet zien op de manier die ik gebruikt heb. Is het een gemakkelijke job om de lager schalen te vervangen? Ik heb echt geen idee.
Het rijden op de grote weg was al een belevenis op zich gisteren. Als ik rond 80 km per uur reed was het wel te doen. Beetje gas los en weer erbij. Als de motor stabiel op de 80 km/uur stond begon de motor redelijk te rammelen. Dit had ik nog niet eerder gehoord omdat ik alleen korte stukjes in de bebouwde kom heb gereden. Boven de 2500 toeren was niet te rijden vanwege de rammel onder de motorkap.
Hopelijk vind ik nog een liefhebber die de reparatie wil doen en nog jaren plezier kan hebben van de auto. Voor de rest is het best wel een fijne auto.
Fijn weekend.

Ton

Auteur:  c5maarten [ 18 nov 2017 14:29 ]
Berichttitel:  Re: Oliepomp verwijderen

Schade aan de lagerschalen kun je alleen zien door ze los te nemen of met een micrometer speling op te meten. Het vervangen is geen hogere wiskunde en best eenvoudig, onderste drijfstang kap losschroeven en het lager ertussenuit halen, daarna nieuwe lagers ertussen en weer vast zetten. :!: let wel dat je de drijfstang-kappen weer op het juiste moment vastzet :!:

Auteur:  BJG [ 18 nov 2017 14:40 ]
Berichttitel:  Re: Oliepomp verwijderen

Lagerspeling meet je met een kunststof draad.

Als er al veel geluid hoorbaar is is er kans dat de krukas ook is beschadigd.

Auteur:  c5maarten [ 18 nov 2017 14:47 ]
Berichttitel:  Re: Oliepomp verwijderen

Klopt inderdaad, met plastigage!

Auteur:  boes [ 18 nov 2017 14:51 ]
Berichttitel:  Re: Oliepomp verwijderen

Meten met een plastic draad?
Leg uit aub!

Auteur:  c5maarten [ 18 nov 2017 14:58 ]
Berichttitel:  Re: Oliepomp verwijderen

Eigenlijk heel eenvoudig. De plastigage is een kunststofdraad die gebruikt wordt om de radiale speling op de krukas te meten. Oftewel, lagerkap demonteren, plastigagedraad ertussen monteren en daarna aandraaien op het juiste moment. Nu zal de plastigage draad geplet worden en vervormen. Door hierna de lagerkap weer te demonteren kun je aan de hand van een kaartje (hiermee kun je de dikte van de geplette draad vergelijken) kijken hoeveel speling je hebt tussen lager en krukas.

Auteur:  BJG [ 18 nov 2017 15:00 ]
Berichttitel:  Re: Oliepomp verwijderen

Zoek maar eens op plastigage, dan vind je wel wat foto's.

Auteur:  boes [ 18 nov 2017 17:27 ]
Berichttitel:  Re: Oliepomp verwijderen

Plastigage gevonden op youtube.
Geniaal door simpelheid

Auteur:  willy4 [ 18 nov 2017 17:30 ]
Berichttitel:  Re: Oliepomp verwijderen

je kunt het ook aan de kleur van de lagerschalen zien.

Auteur:  BJG [ 18 nov 2017 23:41 ]
Berichttitel:  Re: Oliepomp verwijderen

Klopt, dat is slijtage van de schalen.
Om een nieuwe schaal te monteren heb je wel dit hulpmiddel nodig, om de juiste maat te bepalen.

Auteur:  toku [ 28 nov 2017 19:13 ]
Berichttitel:  Re: Oliepomp verwijderen

Hallo,

Daar ben ik weer. Ik heb even over de lager schalen na zitten denken. De lager schalen, die je on-line kunt kopen, zijn die gelijk te gebruiken. Dus oude eraf en nieuwe erop. Of is dit een beetje te makkelijk gedacht? Ik neem aan dat ze een standaardmaat hebben die is gebaseerd op de afstand tussen krukas en drijfstang, zodat er altijd een oliefilm laag tussen de lager schaal en de krukas aanwezig kan zijn.
Ik zit er aan te denken om ze alsnog te vervangen. Voor de prijs hoef je het niet te laten denk ik. En de bouten waar de drijfstangen mee zijn gemonteerd. Moeten deze vervangen worden of zijn ze her te gebruiken? Ik hoop dat jullie me nog 1 keertje kunnen voorzien van tips en trucs.

Groeten.

Ton

Auteur:  willy4 [ 28 nov 2017 20:10 ]
Berichttitel:  Re: Oliepomp verwijderen

normaal is het een standaard maat , als de krukas nadien geslepen is zit er een overmaat op.
het beste is de krukas opmeten.
als de krukas beschadigd is , ga je niet lang plezier van hebben.
als de bouten van de lagerschalen op moment aangetrokken zijn moet je met de drijfstang zijde links kunnen bewegen.

Auteur:  toku [ 11 maart 2018 10:52 ]
Berichttitel:  Re: Oliepomp verwijderen

Hallo allenmaal,

Afgelopen vijf weken toch weer met de C8 bezig geweest. Eerst de lagerschalen van de drijfstanglagers vervangen. Van 1 drijfstang waren ze heel slecht en leken wel van een ander materiaal als van de ander drie cilinders. Verder zagen de schalen er niet echt slecht uit. Alles weer netjes in elkaar gezet en de motor gestart. Bij een koude motor geen rammel meer te horen, maar bij een warme motor nog steeds aanwezig. Weliswaar zo'n 75 % minder in geluid als met de oude schalen. Omdat ik niet het vertrouwen had om met deze motor een lange rit te gaan maken ben ik op zoek gegaan naar een gebruikte motor. Voor een leuke prijs een motor gevonden met 90.000 km op de teller. Met veel pijn en moeite de motor gewisseld (inclusief de koppelingsplaten). Sinds gisteren is alles weer af gemonteerd. Maar helaas krijgen we de motor niet gestart. Auto uitgelezen en heb voor de motor maar 1 storing in staan en dat is de oliepeilstaaf. Voor de rest wat andere dingen voor de schuifdeur, maar dit moet voor het starten geen probleem zijn denk ik. Kan iemand mij vertellen of ik iets vergeet te doen om een andere motor gestart te krijgen? Na een hele dag klussen en proberen zijn we een beetje het spoor bijster. In het begin rook alles flink naar benzine. Wij denken dat we de motor verzopen hebben. Alles uit laten dampen en droge bougies erin gezet. Helaas gen vooruitgang. Geprobeerd de auto aan te slepen, maar ook zonder resultaat.
We hebben brandstof (injecteurs getest) tevens het injectie blok nog overgezet van de oude motor. Bobine is goed. Op iedere aansluiting hebben we vonken. Luchtinlaat hebben we niet overgezet. Wel de luchtklep. Kan het zijn dat de auto in ecomodus blijft staan.? Weet niet of er te starten is in deze status. Zoja. Hoe kan ik hier uit komen?
Ik hoop dat iemand dit kan verklaren.
Alvast bedankt voor de tips.

Groeten.

Ton.

Pagina 6 van 8 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/