Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Oliepomp verwijderen
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=19267
Pagina 3 van 8

Auteur:  BJG [ 18 sep 2017 23:28 ]
Berichttitel:  Re: Oliepomp verwijderen

Je kunt in ieder geval de voeding 5v en de massa 0v controleren.
De signaalspanning zal ergens tussen 0 en 5v liggen tijdens starten.

Dit alles tov de accu min.

Auteur:  toku [ 19 sep 2017 19:26 ]
Berichttitel:  Re: Oliepomp verwijderen

Hallo,

Ik ben net op zoek gegaan naar de nokkenassensor aan de hand van een tekening, die ik op het forum heb teruggevonden. De motor op de tekening komt op het eerste gezicht overeen met de motor die in de C8 ligt. Echter op de plaats waar de sensor getekend is ( bij de achterste kleppendeksel aan de bestuurderszijde) zit bij mijn motor geen sensor. Zelfs in de buurt zit er geen eentje. Er loopt wel een kabel naar een sensor die bovenop tussen de twee kleppendeksels zit. Hier komen twee draden uit en als ik de kleur goed in kan schatten lijkt het een beetje bruin. Deze sensor staat niet op de tekening, die ik gevonden heb. Heeft iemand nog een tekening in zijn bezit waar de sensor op staat. Het zoeken in de motorruimte van de C8 is niet echt comfortabel. Met een zaklamp en een spiegeltje kom je een eind, maar als je niet weet waar je precies moet zoeken heb je toch een probleem. Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Het lijkt me wel leuk als ik de motor aan de praat krijg. Dan kan ik de schade van de oliepomp in gaan schatten.
Groeten.

Ton.

Auteur:  willy4 [ 19 sep 2017 19:50 ]
Berichttitel:  Re: Oliepomp verwijderen

ben je hier wat mee?
http://94.208.177.80/peugeot206/html/b1eg17k5.htm

Auteur:  toku [ 19 sep 2017 20:42 ]
Berichttitel:  Re: Oliepomp verwijderen

Bedankt Willy,

ik zie in de omschrijving dat de sensor op dezelfde plek zit als op de tekening die ik op het forum gevonden heb. Ik kon op deze plek niets ontdekken, maar als het morgen licht is ga ik weer kijken of ik iets gemist heb. Ik zal proberen om een foto te maken als ik het niet kan vinden.
Word vervolgd zou ik maar zeggen.

Heb ik gelijk nog een vraagje. Ben gisteren bij de mooie C5 wezen kijken. Wat rijden die auto's toch werelds. Had hem bijna gekocht toen ik zag dat er geen cruise control in zat. Als mijn C8 het niet meer gaat doen is het dan mogelijk om de cruise control van de ene naar de andere auto over te zetten? Of is dat een beetje makkelijk gedacht.

Groeten.

Ton.

Auteur:  Menno [ 19 sep 2017 20:45 ]
Berichttitel:  Re: Oliepomp verwijderen

Bijna alle c5'jes hebben een cc, ik zou er gewoon eentje zoeken mét ! ;-)

Auteur:  JW-C5 [ 19 sep 2017 21:53 ]
Berichttitel:  Re: Oliepomp verwijderen

Met je eens, uiteraard ;)

Vroege C5's die geen CC hadden, waren meestal voorzien van een mechanische gasklep.
Daar kan geen CC op die in de COM2000 geprikt kan worden, daarvoor is een elektronische gasklep nodig.

Oftewel, achteraf ombouwen met standaard spullen is niet dan mogelijk.
Als je toch een CC witl hebben op een C5 met mechanische gasklep, moet daar een after-market CC op/in gebouwd worden, van John Gold of vergelijkbaar.
En trek daar je beurs maar voor open....

Groet,
JW

Auteur:  toku [ 21 sep 2017 19:42 ]
Berichttitel:  Re: Oliepomp verwijderen

Hallo allen,

Ik heb de sensor gevonden (denk ik). Op alle tekening die ik gevonden en toegestuurd heb gekregen, dank daarvoor, staat de sensor bij de nokkenas aan de uitlaatzijde. Waarschijnlijk heb ik een hele speciale motor en zit de sensor bij de nokkenas aan de inlaat zijde. Op de foto genummerd als 1 en 2. Ik heb ook bovenop nog een sensor. Iemand enig idee waar deze voor is? Hij is als nummer 3 op de tekening weergegeven. Ook de kleppendeksel gedemonteerd om even schoon te maken, maar deze zijn redelijk schoon. Morgen even ultrasoon laten reinigen en dan kunnen ze er weer spek en span op gemonteerd worden. Wel zat er op de plek van de sensor veel dikke troep. Dit heb ik verwijderd en de sensor schoongemaakt. Geprobeerd door te meten en gekeken of het ohmage veranderde als er met een metalen deeltje langs de magneet ging. Ohmage blijft hetzelfde. Morgen maar weer terug zetten en kijken of het reinigen geholpen heeft. Eerst nog even spanning meten tijdens het starten en dan de stekker er weer op.
Hopelijk werkt het weer als van ouds en start de motor. Word vervolgd.

Groeten.

Ton

Auteur:  BJG [ 22 sep 2017 12:41 ]
Berichttitel:  Re: Oliepomp verwijderen

Nr 3 is de elektroklep voor de nokkenasverstelling (geen sensor maar een actuator)

Auteur:  toku [ 30 sep 2017 11:24 ]
Berichttitel:  Re: Oliepomp verwijderen

Hallo,

Afgelopen dinsdag een nieuwe nokkenassensor geplaats en alle storing gewist. Hierna een startpoging gedaan. Even leek het erop dat de motor aan wilde slaan, maar voordat ik kon gaan juichen was het alweer klaar. Storingen weer uit gelezen en de nokkenassensor stond gewoon weer in de lijst. Ook kan de elektrische stuurbekrachtiging ineens niet meer communiceren. Het lijkt wel of er steeds weer iets nieuws bij komt. Iemand nog idee waar ik naar zou kunnen zoeken? Misschien kan ik de distributie nog een keer helemaal bekijken. Dit staat allemaal op de merkstrepen van toen de auto gewoon nog reed. Heb het van de week nogmaals gecheckt. Kan ik de timing ook bekijken op andere manier als met de merkstrepen en borgpennen. Voor de krukas heb ik een goed werkend borging, dus dat is geen probleem.
Uitlaat nokkens as bevat twee gaten. Een soort sleufgat en een gewoon rondgaatje. De timing staat op het sleufgat. Als ik de pen in het ronde gat wil gebruiken moet ik de nokkenas twee compressieslagen draaien. Dat vind ik op zich wel veel als de auto op het sleufgat wel goed reed.
Inlaat nokkenas heeft geen gat om te borgen. Hier moet ik dus echt uitgaan van de merkstreepjes.
Dit wiel staat ergens bovenin mijn bericht met een foto vermeld.

Ik heb overigens ook nog wel iets positiefs te melden. Ik heb ondertussen wel een C5 aangeschaft uit 2003. Een Ligne Prestige 2.0 16V in de kleur grijs. Voor het eerst een automaat. De auto rijd echt geweldig.

Fijn weekend.

Ton

Auteur:  JW-C5 [ 30 sep 2017 11:40 ]
Berichttitel:  Re: Oliepomp verwijderen

Heb je de laatste 8 cijfers van de VIN van deze auto?
Dan zal ik de juiste afstelprocedure opzoeken voor deze motor.

Groet,
JW

Auteur:  toku [ 30 sep 2017 12:21 ]
Berichttitel:  Re: Oliepomp verwijderen

Laatste 8 cijfers zijn => 13282193.

Auteur:  JW-C5 [ 30 sep 2017 13:21 ]
Berichttitel:  Re: Oliepomp verwijderen

Uit je VIN blijkt dat in deze C8 een EW10A motor ligt, niet de EW10J4 zoals je in je openingspost schreef.
Ik heb daarvan het document B1EG5JP0 Verwijderen - aanbrengen : Distributieriem gevonden, dat zal ik je sturen als je me je mailadres geeft via een PB.
Daarin staat precies hoe je om moet gaan met de afstelpennen, en ook hoe je moet controleren of de D-riem goed staat.

Voorts is het dan de vraag of je de juiste nokkenassensor gekocht hebt. Hoe heb je die aangeschaft, op VIN?

Groet,
JW

Auteur:  JW-C5 [ 30 sep 2017 15:22 ]
Berichttitel:  Re: Oliepomp verwijderen

Het document is inmiddels naar je onderweg.

We zijn heeeeel benieuwd wat die check oplevert, zo te lezen is die afstelling best kritisch.

Groet,
JW

Auteur:  toku [ 08 okt 2017 15:53 ]
Berichttitel:  Re: Oliepomp verwijderen

Hallo allemaal,

Het heeft even geduurd, maar vandaag op een droog moment toch maar weer aan het sleutelen aan de C-8. Heb de distributieriem weer helemaal losgehaald en ga alles opnieuw op tijd zetten en dan de riem weer plaatsen. Is het laatste wat ik ga proberen. Voor de zekerheid heb ik een aantal vragen. Krukas staat geborgd met de juiste pen. Inlaat nokkenas staat ook geborgd. Heb op deze site een manier gevonden om hem toch te borgen. Wat opviel was dat het tandwiel ca 1 tand verder staat nu. Misschien dat dit het probleem van de nokkenassensor geeft, maar dat zal ik mee gaan maken. Nu even voor de uitlaatnokkensas. Ik heb hier twee gaten inzitten. Een sleufgat en een mooi rond gaatje. In de beschrijving die ik op de site gevonden heb staat alleen het sleufgaatje. Deze heb ik vorige keer ook geborgd, dus hoop dat dat goed was. Nu zijn er ook twee mogelijkheden om de pen in te borgen. Er zitten twee gaten net achter elkaar. De vorige keer heb ik het tweede gat gebruikt. Dan staat het tandwiel beter op 20 minuten voor. Kan iemand mij vertellen of ik dat juist heb. Ik heb voor de zekerheid wat foto's toegevoegd te verduidelijking.
Aantal vrije tanden tussen de nokkenaswielen was 13. Dit had ik ergens gelezen. Voor ik alles losgemaakt heb is de motor nog een aantal maal getornd en de zelf aangebrachte merkstrepen kwamen nog steeds op de merkpunten uit. Alles liep dus wel synchroon zoals dit zou moeten zijn.
Ik hoop dat iemand mij de juiste tips kan geven, maar volgens mij ben ik al een aardig eind op weg. Alvast bedankt voor de info. En word vervolgd.....

Groeten.

Ton

Auteur:  willy4 [ 08 okt 2017 16:25 ]
Berichttitel:  Re: Oliepomp verwijderen

is dit je motor?
dan zal ik je nog wat sturen maar dan wel per mail.
zo ja stuur dan mail adres per PB.
CITROEN C8 2.0 16V.
MOT.RFN 1997CC 100KW
10/2002 tot 09/2005, Benzine

Pagina 3 van 8 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/