Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
 Verlies kvs en de perikelen daaromheen 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht Verlies kvs en de perikelen daaromheen
Tijdens mijn rit naar de vakantiebestemming (Hongarije) kwam ergens tussen Linz en Wenen een melding dat de temperatuur van de kvs te hoog was, en inderdaad de aanwijzer kon bijna niet verder naar het rood. De verwarming op vol gezet en de meter daalde gelijk naar normale waarde, Voorzichtigheidshalve gelijk de snelweg af naar een parkeerplaats. Gelukkig binnen 800 meter.
Na een rit van ongeveer 500 km moet je voorzichtig zijn met het openen van het expansievat dus de motor maar eerst een half uurtje laten afkoelen. Intussen onder de auto gekeken of er vloeistof verlies was maar er was niets te zien. Na ongeveer een half uur voorzichtig de dop van het expantievat losgedraaid, en hè, geen druk. Vreemd maar niet verder over nagedacht.er moest ongeveer een kleine liter kvs bijgevuld worden en het vat was weer op peil. De motor gestart en de circulatie kwam op gang, geen vreemde dingen verder, dus het vat weer gesloten. Een kleine 700 km verder weer de waarschuwing en het hele ritueel weer opnieuw uitgevoerd. Geen lekkage te zien en weer een kleine liter bijgevuld. Aangezien we bijna op onze bestemming waren de gok maar genomen om weer de weg op te gaan. Geen problemen meer gehad. Op de bestemming gelijk weer controleren op lekkage en niveau kvs. En nu was er te zien dat er aan de kant van de distributie kvs druppelde, dus toch lekkage. Ships, heb ik dat..... dus de volgende dag kvs bijgevuld en naar een kleine garage gereden vlakbij de camping. De eerste conclusie was, waterpomp lekt waarschijnlijk dus die moest besteld worden en reparatie zou 2 dagen later kunnen worden uitgevoerd.
Om een lang verhaal korter te maken, na demontage van de distributiezijde enz bleek dat niet de waterpomp maar een vriesdop lekte, deze zou met spoed gebracht worden en zou ongeveer een half uurtje duren. Om de tijd te doden ging de monteur gelijk maar het hele motorcompartiment doorlopen, en aangekomen bij de beruchte verwarmingsslang (die met de ontluchtingsdop er op) hoefde niet eens kracht gezet te worden, een lichte aanraking deed deze al afbreken. Dus ook die gelijk met spoed besteld. Een kleine 3 uur later was het leed geleden en de nieuwe onderdelen waren geplaatst. Dus ook bij montage de distributie en timing gecontroleerd zoals het moest, en ik dacht klaar. Nee hoor, de monteur stond er op dat het blok helemaal doorgespoeld zou worden om de kvs volledig te vernieuwen. Dus weer een uurtje later (na 3 x uitvoerig spoelen en leegmaken) kon de kvs worden gevuld. Na de nodige ontluchtings sessies (waaraan ik kon merken dat dit niet zijn eerste c5 was) kon ik weer op pad. Uiteindelijk zijn ze een kleine 7 uur bezig geweest. Tot nog toe blijft het kvs peil keurig op niveau en de temperatuur is perfect. Dus ik heb ook nog eens geluk gehad dat de koppakking er niet uitgeblazen is.
Oh ja, de uiteindelijke rekening was inclusief nieuwe slang kvs en vriesdop € 73,- dat zijn nog eens prijzen waar ik blij van word.


03 aug 2017 08:49
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Verlies kvs en de perikelen daaromheen
Zeker geluk gehad en een goede monteur zo te lezen. :smt023
Waar zat deze vriesdop nu precies?

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


03 aug 2017 10:11
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Verlies kvs en de perikelen daaromheen
Achter de distributie, de riem moest gedemonteerd worden. Aangezien die er nog geen 20k inzat is die, na beoordeling, weer opnieuw gebruikt.
Ik heb er wat foto's van die ik na thuiskomst zal plaatsen.


03 aug 2017 10:36
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50
Berichten: 5300
Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Verlies kvs en de perikelen daaromheen
Fijn dat je ook dit soort vakantie-garage-verhalen hoort!

Zo'n eigenwijze monteur die weet wat hij doet.

:smt023

_________________
C4GP 2.0 16V LPG-G3


03 aug 2017 10:38
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Verlies kvs en de perikelen daaromheen
Inderdaad vakwerk, en dat voor een kleine garage die er aan de buitenkant niet uitziet, in Nederland zou je er waarschijnlijk met een grote boog omheen rijden.
Er is een kleine 40km verder wel een officiële Citroën dealer en garage, maar die wilde mij vorig jaar geen litertje LDS los verkopen, bijvullen wilde ze wel, tegen de voor hun geldende tarieven van 35 euro per liter excl arbeidsloon.. Ja, ja, die gaan mij dus nooit meer zien.


03 aug 2017 10:43
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50
Berichten: 5300
Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Verlies kvs en de perikelen daaromheen
En ook nog zonder dat je een poot wordt uitgedraaid!

_________________
C4GP 2.0 16V LPG-G3


03 aug 2017 10:50
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 40 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.