Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Ploffen na de start 
Auteur Bericht
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jul 2010 11:14
Berichten: 199
Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5 Break, EW10J4
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09641
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 373000
Kleur: blauw/grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Ploffen na de start
Ik zat op de verkeerde afdeling nl. verhalen.

X Ploffen na de start
Al enige tijd na het starten de motor komen er ploffen uit het vooronder.
het ritme is als volgt: starten, een beetje gas, licht ploffen en met horten en stoten zonder veel energie verder. Na een een paar honderd meter gaat het beter, geen geplof meer en meer energie en uiteindelijk zonder problemen weer verder. De motor draait soepeltjes rond. Eerder was het na het stoppen bij een verkeerslicht weer moeilijk op gang komen, maar dat lijkt voorbij na de boel schoon gemaakt te hebben.

Duidelijk is dat het geplof uit de inlaat komt. Ik zag tenminste de lucht met filter flink opzwellen/omhooggaan.

Wat heb ik gedaan?
- MAPsensor schoongemaakt, binnenkant en contact;
- Ander contact (met klemmetje) op de luchtinlaat schoongemaakt
- het inlaatstuk een paar keer schoongemaakt met remmenreiniger;
- de bobine en stekker schoongemaakt/ingespoten met remmenreiniger;
- stekkercontact rechtsachter de bobine schoongemaakt, zat wat olie in ???? En hoe kan dat??

De bougies zijn nog goed, de bobine kan het ook niet zijn. Ik zou dan langer dan de eerste paar honderd meter last moeten hebben. Hetzelfde lijkt te gelden voor de MAPsensor onder de luchtinlaat.
Het rare is dat het euvel zich voordoet na een koude start en na een korte tijd verdwenen is. Wel lastig als je direct na het starten hortend en stotend een kruispunt moet overgaan.

De oplossing heb ik nog niet gevonden op het forum of ik heb er overheen gekeken. Rest de EGR schoon te maken?? Wie weet raad?

_________________
Met vriendelijke groet,
Carracha

1978 Renault 6 en Renault 5GTL, 1980 Renault 5GTL, 1982 Citroen GSA (lease), 1983 Renault 18 GTD en Mini (ramp), 1986 Renault 21TL, 1988 VW Passat (lease) en Renault 5GTL, 1992 Renault Nevada GTD 7 pers., 1996 Renault Nevada GTD 7 pers (440.000km). 2010 Citroen C5 Break 2.0 16V


17 jul 2017 18:40
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ploffen na de start
Ik kan maar één ding doen: je aanbevelen 'm met de Lexia uit te lezen, en te kijken welke storingen er gesignaleerd zijn.
Die allemaal heel zorgvuldig noteren, en daarna wissen.

Vervolgens met aangesloten Lexia de koude start doen, en dan kijken wat er zoal waargenomen wordt aan storingen, en daar dan op doorklikken om te kijken wat daar zoal gemeld wordt.

Als je dat allemaal gedaan hebt komt er vast wel een duidelijke aanwijzing in welke richting je het moet zoeken.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


17 jul 2017 19:41
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ploffen na de start
De sensor rechtsachter is de nokkenaspositiesensor. Die wil wel vaker nat zijn van de olie. Op zich geen probleem.
Het lijkt me dat je ontstekingsvervroeging niet goed functioneert: inderdaad Lexia......

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


17 jul 2017 21:27
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jul 2010 11:14
Berichten: 199
Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5 Break, EW10J4
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09641
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 373000
Kleur: blauw/grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ploffen na de start
Bedankt voor de reacties. A.s vrijdag maar naar de garage en kijken wat dat oplevert. Wordt wellicht de hoogste tijd zelf een LeXIA aan te schaffen.

Maar als er iets met de 'ontstekingsvervroeging' mis is waarom dan kort dit euvel? een 'paar'meter verder is het afgelopen? Maar goed, ik hoor het wel bij de garage. Misschien iets voor JO waar ik a.s. vrijdag in de buurt kom.

_________________
Met vriendelijke groet,
Carracha

1978 Renault 6 en Renault 5GTL, 1980 Renault 5GTL, 1982 Citroen GSA (lease), 1983 Renault 18 GTD en Mini (ramp), 1986 Renault 21TL, 1988 VW Passat (lease) en Renault 5GTL, 1992 Renault Nevada GTD 7 pers., 1996 Renault Nevada GTD 7 pers (440.000km). 2010 Citroen C5 Break 2.0 16V


18 jul 2017 07:51
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ploffen na de start
De ontsteking en met name het tijdstip, wordt bepaald aan de hand van een aantal sensoren.
De temperatuur van de inlaatlucht, de absolute druk, de klopsensor, de laadtijd van de bobine, het verhoogde toerental, de krukaspositie en de nokkenaspositie bepalen allemaal samen hoe die motor loopt. Dit is koud anders dan warm. Als er ergens verkeerde informatie binnen komt rekent het motormanagement een verkeerde vervroeging uit en/of een verkeerde hoeveelheid ingespoten brandstof en heb je de poppen aan het dansen. Alles luistert heel nauw......

Een Lexia biedt hulp om in al deze signalen een verkeerde waarde uit te filteren en opgeslagen storingen kunnen een richting aanduiden waarin gezocht moet worden.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


18 jul 2017 08:33
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ploffen na de start
Dit lijkt sterk op het klepstoterprobleem.
Ploffen is eigenlijk vrijwel altijd misfire. Dat kan een ontstekingkwestie zijn , maar ook van verminderde compressie door niet goed sluiten van de kleppen.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


18 jul 2017 09:25
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jul 2010 11:14
Berichten: 199
Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5 Break, EW10J4
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09641
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 373000
Kleur: blauw/grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ploffen na de start
De oplossing voor het probleem lijkt voorhanden, zie onder een deel van de discussie over exact hetzelfde:

Gepost: 19 september 2007 10:49 PM [ # 34 ]
Martijn de Ruijter schreef:
bosbrand schreef:
Martijn de Ruijter schreef:
Waarschijnlijk is het probleem inderdaad verholpen als de injectiecomputer ge-update wordt met de laatste software. Het is dan wel van belang dat de computer van de dealer die je bezoek ook volledig up-to-date is.
Ik heb hetzelfde geval meegemaakt met een C5 2.0 uit begin ‘04. Duidelijk inhouden en smoren als de motor koud was, en als hij een minuutje gelopen had was er geen vuiltje meer aan de lucht…. Tot hij een uur of wat had stilgestaan! Geen storingen uit te lezen…. Met de nieuwe software was het probleem weg.
Succes,
Gr Martijn

Morgen, als ik even tijd heb, toch even langs de garage voor een update....

_________________
Met vriendelijke groet,
Carracha

1978 Renault 6 en Renault 5GTL, 1980 Renault 5GTL, 1982 Citroen GSA (lease), 1983 Renault 18 GTD en Mini (ramp), 1986 Renault 21TL, 1988 VW Passat (lease) en Renault 5GTL, 1992 Renault Nevada GTD 7 pers., 1996 Renault Nevada GTD 7 pers (440.000km). 2010 Citroen C5 Break 2.0 16V


20 jul 2017 20:06
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jul 2010 11:14
Berichten: 199
Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5 Break, EW10J4
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09641
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 373000
Kleur: blauw/grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ploffen na de start
Het moet toch immers snel te zien welke en wanneer de laatste update is gedaan. Ik heb de auto sinds 4/2010 en hij heeft eind 2010 Bij C in Amsterdam aan de kast gehangen voor een missie storing, die ik zelf zonder verdere problemen en goedkoper heb opgelost. Toen heeft geen update plaatsgevonden. Daar moet je kennelijk expliciet om vragen. Het zou een vanzelfsprekende service moeten zijn.....

Ik hoop dat de update de oplossing is. Natuurlijk wel gek dat het probleem pas nu de kop op steekt....I keep my fingers crossed.

_________________
Met vriendelijke groet,
Carracha

1978 Renault 6 en Renault 5GTL, 1980 Renault 5GTL, 1982 Citroen GSA (lease), 1983 Renault 18 GTD en Mini (ramp), 1986 Renault 21TL, 1988 VW Passat (lease) en Renault 5GTL, 1992 Renault Nevada GTD 7 pers., 1996 Renault Nevada GTD 7 pers (440.000km). 2010 Citroen C5 Break 2.0 16V


20 jul 2017 20:16
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 07 jun 2012 20:49
Berichten: 271
Woonplaats: Deventer
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ploffen na de start
Hi Carracha,

we hebben bijna tegelijkertijd een zeer vergelijkbaar draadje opgezet. Die van mijn zijde heet : 'motor komt niet op toeren en houdt in bij wegrijden'. Mogelijk heeft 't toch dezelfde oorzaak. Yeh never know.

Groet,

Zietroen.


20 jul 2017 20:54
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 07 jun 2012 20:49
Berichten: 271
Woonplaats: Deventer
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ploffen na de start
Foutje,

was niet een draadje van mij, al deelde ik er wel mijn probleem, maar die van 'Jannes'. So sorry.

Zietroen.


20 jul 2017 21:01
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jul 2010 11:14
Berichten: 199
Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5 Break, EW10J4
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09641
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 373000
Kleur: blauw/grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ploffen na de start
Hee wat goed Zietroen.

Ik wil ook een update laten doen. Het is nogal (vakantie)druk de garages.

Succes!!

_________________
Met vriendelijke groet,
Carracha

1978 Renault 6 en Renault 5GTL, 1980 Renault 5GTL, 1982 Citroen GSA (lease), 1983 Renault 18 GTD en Mini (ramp), 1986 Renault 21TL, 1988 VW Passat (lease) en Renault 5GTL, 1992 Renault Nevada GTD 7 pers., 1996 Renault Nevada GTD 7 pers (440.000km). 2010 Citroen C5 Break 2.0 16V


21 jul 2017 13:31
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 07 jun 2012 20:49
Berichten: 271
Woonplaats: Deventer
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ploffen na de start
Jah Carracha,

Ik moest ook 14 dagen geduld hebben, voordat mijn franse griet de opknap-salon in mocht.

Dank nog, en minstens evenveel geluk en succes toegewenst.

Groet,

Zietroen.


21 jul 2017 20:50
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jul 2010 11:14
Berichten: 199
Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5 Break, EW10J4
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09641
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 373000
Kleur: blauw/grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ploffen na de start
Gisteren, vrijdag dus, bleek mijn gebruikelijke garage geen update te kunnen uitvoeren.
Op zoek naar een andere Citroen kon ik uiteindelijk 's middags terecht bij GJO in Nw Vennep. Ik blij. Er was nog een probleempje bijgekomen: uit de airco gaf uit de rechter kanaal heerlijke koele lucht, het linker kanaal gaf warme lucht.
Monteur B. sloot zijn laptop aan op de auto en liet e.e.a. in een programma analyseren en constateerde dat de laatste update van reeds geïnstalleerd was. Ook werd een kleine storing waargenomen in de sensor onder de lucht inlaat, de MAP sensor. Hij adviseerde mij om te beginnen deze te vervangen. Helaas was geen exemplaar in huis. Voor een paar tientjes te krijgen bij automaterialenzaak. OK. Na afgerekend en bedankt te hebben stapte ik in, startte en vertrok ik weer richting Amsterdam. Direct viel mij het volgende op:
- geen geplof en gestoot meer en
- de airco gaf uit beide kanalen weer koele lucht!

Met een stijgende verbazing reed ik naar huis. De motor draaide in mijn ogen fantastisch, reageerde direct op het gaspedaal. Ik besloot niet direct een nieuwe Mapsensor te halen. Dat kon morgen ook nog...als het nodig was.

Magie in NW Vennep? Er is niets gebeurd, maar er is wel het e.e.a. veranderd. Vandaag en vanavond zonder welk probleem dan ook gereden! Toeval valt je toe.

Ik ben dankbaar.

_________________
Met vriendelijke groet,
Carracha

1978 Renault 6 en Renault 5GTL, 1980 Renault 5GTL, 1982 Citroen GSA (lease), 1983 Renault 18 GTD en Mini (ramp), 1986 Renault 21TL, 1988 VW Passat (lease) en Renault 5GTL, 1992 Renault Nevada GTD 7 pers., 1996 Renault Nevada GTD 7 pers (440.000km). 2010 Citroen C5 Break 2.0 16V


22 jul 2017 23:47
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jul 2010 11:14
Berichten: 199
Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5 Break, EW10J4
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09641
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 373000
Kleur: blauw/grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ploffen na de start
En nederig.

_________________
Met vriendelijke groet,
Carracha

1978 Renault 6 en Renault 5GTL, 1980 Renault 5GTL, 1982 Citroen GSA (lease), 1983 Renault 18 GTD en Mini (ramp), 1986 Renault 21TL, 1988 VW Passat (lease) en Renault 5GTL, 1992 Renault Nevada GTD 7 pers., 1996 Renault Nevada GTD 7 pers (440.000km). 2010 Citroen C5 Break 2.0 16V


22 jul 2017 23:49
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Ploffen na de start
:smt023

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


23 jul 2017 17:07
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.