Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Adals en BOVAG vraag 
Auteur Bericht
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 17 apr 2017 20:41
Berichten: 71
Auto: Break Difference 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 185000
Kleur: Donker grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Adals en BOVAG vraag
Beste liefhebbers,
Ik verdenk dat mijn C5 te maken heeft met versleten Adals, ik heb 3 maanden BOVAG geketegen dus ben ik terug gegaan naar de dealer die hem geleverd heeft dit antwoord kreeg ik:




Beste Richard,

Onze monteur heeft samen met u meerdere proefritten gemaakt omdat het geluid niet te horen was dat u ondervindt. Na een tijdje heeft onze monteur samen met u geconstateerd dat er een trilling aanwezig was die bij de achterbumper vandaan kwam. Hier heeft hij vervolgens wat kit achter gezet om dit te verminderen, op andere plaatsen in de auto is geen kit geplaatst. Er was zeer zeker geen ''bonkend'' of ''putdeksel'' geluid waar te nemen.

Daarnaast zijn de spelingen gecontroleerd op de wielen en draagarmen en is er geen speling gevonden. Dit is in uw bijzijn gecontroleerd. Mocht er wel speling aanwezig zijn geweest hadden wij dit direct gevoeld.

Hierdoor kunnen wij niet anders constateren als dat er geen speling op de draagarmen of draagarmlagers aanwezig zijn.

Ik vertrouw erop u op juiste wijze geïnformeerd te hebben en verblijf,

Met vriendelijke groet,

Jelle

Goedbloed Auto’s
Sterk in elk merk!



-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: r.zuidmeer r.zuidmeer
Verzonden: maandag 19 juni 2017 16:23
Aan: Goedbloed Auto's
Onderwerp: Re: Dank voor uw bezoek

Beste Jelle,

Laatste bezoek heeft de monteur geprobeerd om de rammel te lokaliseren, helaas kon hij niets vinden maar hij heeft overal balletjes kit tussen gedaan in de hoop dat het weg zou zijn. Ik kan je mededelen dat het nu toch steeds erger word je kunt het vergelijken dat je over put deksels rijd.
Ik vrees toch dat het de Adels zijn ( draagarm lagers) een bekende kwaal van de c5. Hoe kijk jij hier tegen aan.
Er is ook veel terug te lezen op de C5 club met deze kwaal.

Mvg. Richard Zuidmeer


19 jun 2017 17:15
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33387
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Adals en BOVAG vraag
Even door een " derde partij " laten nakijken :idea:

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


19 jun 2017 17:44
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 17 apr 2017 20:41
Berichten: 71
Auto: Break Difference 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 185000
Kleur: Donker grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Adals en BOVAG vraag
Dat gaan we zeker doen maar is het optisch mogelijk om te zien dat ze versleten zijn maar ik zie dat bij de meeste rond de 200000 wel aan vervanging toe zijn.


19 jun 2017 19:09
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 21 mei 2016 16:25
Berichten: 635
Auto: Citroen C5 Break 2.0i-16V Ligne Prestige Carlsson Upgrade
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 351000
Kleur: EYTC - Gris Orageux


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Adals en BOVAG vraag
Bij de mijne met 260kkm nog steeds goed.... moet niet te hard roepen :-P

_________________
Bezit: Lexia / PP2000 / Diagbox
Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)


Huidige auto's
Citroën C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige 2003(EYTC Gris Orageux) (349.700km)
Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (135.300km)
Citroën BX Sport 1.9 159B 1985 (EVEcR Gris Perlé) (216.894km)
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 2021


19 jun 2017 19:10
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Adals en BOVAG vraag
Je kunt ze alleen aan de auto goed testen door de veercilinders los te koppelen en de stabiliatorstang te demonteren. Dan kun je de arm pas goed bewegen en "voelen" hoe de ADALS erbij staan. De enige andere indicatie is vet wat uit de keerringen naar buiten is gelopen en de /--\ stand van de wielen wanneer de lagers er al echt uit liggen.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


19 jun 2017 21:32
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Adals en BOVAG vraag
...en dat vet(tig) dan met name aan de binnenkant, bij het binnenste lager.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


19 jun 2017 23:42
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06
Berichten: 3548
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Adals en BOVAG vraag
Andere symtomen van slechte adals:
Kraken, soms zelfs harde knallen vanaf de achterzijde bij inveren.
Zoekerig weggedrag
Scheefstand van het stuurwiel
Scheef afgesleten achterbanden

Succes.


20 jun 2017 07:18
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 07 okt 2009 00:00
Berichten: 382
Woonplaats: Vlaams-Brabant
Auto: C5 Break 3.0 V6-24v Exclusive
Opties: full option (behalve schuifdak en JBL)
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 9135CJ
Productienummer: 10201
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 308000
Kleur: Noir Onyx EXYB**


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Adals en BOVAG vraag
Scheefstand van het stuurwiel

Inderdaad, was bij mij destijds het symptoom

_________________
vr gr C5-er

Citrofiel Citroën C5 V6 Break
Vorige Citroën's: DS19 | DS20 | DSuper5 | GS Break C-matic | GSA Break x 2 | GSA | Xantia 1.9D


20 jun 2017 15:47
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 17 apr 2017 20:41
Berichten: 71
Auto: Break Difference 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 185000
Kleur: Donker grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Adals en BOVAG vraag
Iedereen weer bedankt voor de bruikbare instructies. Als ik de veercilinders los maakt in welke hoogte stand kan ik dat doen ?
En geld dat ook bij de stabiliasator stangen?

Mvg. Richard


20 jun 2017 22:27
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Adals en BOVAG vraag
Dit moet je juist in de allerlaagste stand doen, met een drukloos gemaakt veersysteem. Anders komt er heel veel LDS uit. LDS vlekt niet, maar dit wil je toch niet.

- auto aan de achterzijde zeer goed opbokken, dan kun je nog de hoogste stand gebruiken om dit makkelijker te maken. Als hij op de bokken staat, systeem in de laagste stand, met draaiende motor.
- dan het systeem drukloos maken met de Lexia of via de betreffende ontluchtnippels.
- daarna accu loskoppelen, anders kan de auto weer gaan pompen door wijzigingen van de hoogteregelaar. (LET HIER GOED OP!)

Daarna kun je de 4 torxbouten van de stabilisatorstang gaan lossen. Gebruik het liefst perslucht/luchtsleutel en goede krachtbits.
Dan de borgclips van de veercilinders lossen uit de draagarm nadat je de veercilinders zoveel mogelijk hebt leeggedrukt. Door de ontluchtnippels te openen kun je daar de LDS wegpersen in een opvangbak.
De veercilinders kun je daarna verder demonteren zodat je ruimte krijgt om de draagarm te laten draaien. Als je dan zware punten of trillingen voelt dan weet je genoeg.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


21 jun 2017 09:32
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 17 apr 2017 20:41
Berichten: 71
Auto: Break Difference 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 185000
Kleur: Donker grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Adals en BOVAG vraag
Ik werk niet met bokken maar zij komt op de brug te staan word het dan anders en zitten de nippels bij de bollen? Wat kost een lexia eigenlijk.

Gr. Richard


21 jun 2017 22:17
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Adals en BOVAG vraag
Op een brug is voor deze klus niet per definitie handiger. De nippels zitten bij de middenblokken onder de auto. Een Lexia kost rond de 75 euro of minder, zie de betreffende draad over de Lexia en gebruikers.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


22 jun 2017 09:44
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04
Berichten: 8048
Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170.000
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Adals en BOVAG vraag
Ik denk dat die garage niet kundig genoeg is. Mijn Adals, zagen er goed uit, op het oog geen speling, maar wel vaak (niet altijd) een luide tik op een drempel. Toen ze uit de draagarmen lagen, zag je pas hoe goed verrot ze waren.

Ik vraag me af of deze garage wel zover wil gaan om de boel drukloos te maken enzo.

Maar ik zou het zeker niet opgeven, want het moet gewoon vervangen worden.

_________________
C5 Berline 2005
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda CBF 1000i 2007


22 jun 2017 09:50
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44
Berichten: 3022
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Adals en BOVAG vraag
Bij mij was het andersom. Ik hoorde een tik die ik herkende van de vorige adal ellende. Dus bij GJO aangegeven dat naast een checkup van de toen net aangeschafte wagen, een beurt ook meteen de adals gedaan konden.
Hij wist echter te vertellen dat er niets mis was met de draagarmen en daar ging ik dus meteen mee akkoord. Bij elke andere garage zou ik een second opinion hebben gehaald.

Om maar te zeggen; soms kan het inderdaad niet zijn wat het lijkt. Mijn Tik hoor ik nog steeds af en toe maar verder merk ik niets van de bekende andere symptomen dus is die tik van iets anders.

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


22 jun 2017 12:01
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Adals en BOVAG vraag
Ik heb ook al jaren zo'n tik. Verder inderdaad geen gezwabber, rare wielstanden of scheef slijtende banden. Soms hoor je het weken niet en soms 3 keer op een dag.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


22 jun 2017 12:30
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 59 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.