Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)
Auteur |
Bericht |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)
PAG olie is geleidend, en zelfs een kleine hoeveelheid daarvan in een HV systeem van een hybride of elektrisch voertuig zorgt voor uitschakelen van het HV systeem, vanwege 'aardlek'. Of erger doorbranden van de compressormotor. HV systemen gebruiken POE olie.
Dit betekent bij service dus handmatig olie vullen (indien het station niet de mogelijkheid heeft) en het apparaat (slangen) reinigen. Gelukkig doen de meeste stations dit al vanzelf voor en na een service.
(Bij spoelen met koudemiddel is het mij overigens nog nooit opgevallen dat er UV in de fles zit. Naar mijn idee wordt de meegezogen olie echt wel goed afgescheiden).
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
18 mei 2017 21:58 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)
Bedankt voor de toelichting, zo leren we elke dag weer wat bij Via een goede, en in deze materie goed ingevoerde vriend kreeg ik ook nog info daarover: http://www.amt.nl/techniek/nieuws/2011/ ... e-10116431Verbazingwekkend daarin is wel dat UV tracer nog altijd een rol speelt En goed te lezen dat de afscheiding kennelijk voldoende is om de olie eruit te halen. Kennelijk spelen die restjes waar ik het over had dan geen rol meer. Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
18 mei 2017 23:12 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)
Ja inderdaad een leven lang leren Zowel voor jou als voor mij. Tracer speelt inderdaad nog steeds een belangrijke rol, en ik verwacht dat dit nog wel even zo zal blijven. Zoals ik al schreef kiezen een aantal OEM ervoor om af fabriek reeds van dat spul te gebruiken. Ik zit wat dat betreft inmiddels in de fase 'accepteer wat je niet veranderen kunt' .
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
19 mei 2017 10:58 |
|
|
Hollywood
C5club Fan
Geregistreerd: 13 mei 2013 23:20 Berichten: 89 Woonplaats: Almere
Auto: C5 Break 2.2 HDi Automaat
Opties: Exclusive, Schuifdak, P-sensoren, Bluetooth telefoon via JBL speakers
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 380.000
Kleur: Zeegroen
Naar boven
|
Re: Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)
Contact gehad met Bendex in Huizen en maandag zal ik hen met een bezoek vereren.
Op de mededeling dat de druk na 2 jaar onder het gewenste niveau is gekomen, gaven ze antwoord dat het dan haast onmogelijk is om een lek op te sporen. Na een half jaar zal het gaatje zo klein zijn, dat het (bijna) niet te detecteren valt.
Ik vermoed dat het dus slechts (bij)vullen wordt.
|
19 mei 2017 12:09 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)
Wettelijk is dat verboden, dit valt onder de F-gassen verordening. En als zij STEK gecertificeerd zijn, mogen ze dat niet doen. Dan moeten ze de oorzaak van dat verlies opsporen, en maatregelen in gang zetten om dat te voorkomen.
Het gebruikte koudemiddel valt onder de sterke broeikasgassen, 1 gram daarvan heeft hetzelfde broeikaseffect als 1,3 kg CO2. Een vulling van 650 gram geeft dan net zoveel uitstoot als iets van 4500-5000 km rijden.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
19 mei 2017 14:42 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1216 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)
Noem mij één garage die tegen de klant zegt: ik mag uw airco niet bijvullen, want misschien zit er ergens een micro lekje. Het oude koudemiddel belaagde de ozon laag, en dat middel is sinds een jaar of 20 verboden. Haal je niet een paar dingen door elkaar? Het onderstaande lijstje (Wikipedia) nuanceert het "gevaar" van dat koudemiddel nogal. Een CO2 equivalent van 1,3 imponeert niet erg. Dat geldt trouwens ook voor CO2, als je dit lijstje rustig op je laat inwerken.
Naam............................................Formule...............CO2-equivalent Koolstofdioxide.............................CO2.....................1 Methaan.......................................CH4......................28......(dat betekent 28 maal zo sterk als CO2!) Distikstofoxide (lachgas)..............N2O......................265 Waterdamp...................................H2O.....................500-800 Chloorfluorkoolstofverbindingen...CxFyClz...............5700 tot 11 900 Zwavelhexafluoride.......................SF6......................23 500
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
19 mei 2017 15:15 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)
Het CO2 effect is niet 1,3 maar 1300 Mobile Airconditioning valt onder de F-gassen verordening, dit koudemiddel HFC134a mag dan ook alleen nog maar geleverd worden aan STEK gecertificeerde bedrijven/monteurs. Zoek er maar op, dan zal je de bevestiging daarvan vinden. Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
19 mei 2017 15:24 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1216 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)
Heb je ooit meegemaakt dat een garage je airco weigerde te vullen?
1300, tsjonge, jonge. Hoeveel ton koelmiddel gaat er jaarlijks de lucht in?
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
19 mei 2017 15:28 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)
Lees dit AMT verhaal uit 2011 eens. Sinds 2015 is er het eea verder aangescherpt, onder andere hier te lezen Via die laatste weg zal een bedrijf dat dit koudemiddel aanschaft om er MAC's mee te vullen scherper op gaan letten en zonodig actie ondernemen om te voorkomen dat het zomaar de lucht in vliegt. En als gezegd, lees je gewoon een beetje in. Er is heel veel veranderd op dit gebied, de laatste jaren. Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
19 mei 2017 15:41 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1216 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)
OK, wij lezen ons een beetje in: http://www.amt.nl/techniek/nieuws/2011/ ... p-10111826Ik lees hier: Daarom zijn koudemiddelen met een GWP groter dan 150 straks verboden.Ik las daar STRAKS Wanneer is straks? Maak ik dat nog mee? Ik ben 73. En waarom geen antwoord op mijn vraag: Heb je ooit meegemaakt dat een garage je airco weigerde te vullen? Wanneer kan ik dat verwachten?
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
19 mei 2017 15:50 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)
Wedervraag: wanneer heb jij je MAC voor het laatst laten "bijvullen"?
Toen ik bij GJO was om mijn installatie laten checken, was het eerste wat hij deed nagaan hoe lang geleden hij nog gecheckt en opnieuw gevuld was. Daarbij bleek dat hij heeeeel veel meer dan de, nog normaal/acceptabel geachte maximale 10%/jaar kwijgeraakt was. En dus is het eerste wat hij vervolgens deed: formeergas er in en checken waar hij lekte. Dat werd gevonden, de condensor was de boosdoener. Die is dan ook vervangen.
Ik veronderstel dat GJO niet het enige bedrijf is dat hier op deze manier mee omgaat.
En nogmaals, miv 2015 zijn de regels behoorlijk aangescherpt. Dat kun je niet leuk, of zelfs onzin vinden, zó zit dat wel.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
19 mei 2017 16:13 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1216 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)
Ik heb het niet over leuk of niet leuk of regels. Waar ik het wel over heb is dat wat GJO doet is zoals het hoort. Niet eens vanwege regels, maar alleen al vanwege de kosten van het steeds opnieuw vullen en de ergernis van een systeem dat niet koelt. De suggestie die je wekt is dat ik mijn auto "straks" kan weggooien omdat een handhaver bij wijze van spreken bij het binnenrijden van de garage de hand heft en zegt: MAG NIET. Samengevat: Er is dus niets aan de hand. Ik ga naar een specialist omdat mijn airco weinig of niets doet. Die controleert en vindt een lek. We vervangen de condensor (of zo) en de boel wordt weer gevuld. Zoals het al jaren gaat. En AMT beweert ook niets anders. Alleen STRAKS.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
19 mei 2017 16:21 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)
Citaat: De suggestie die je wekt is dat ik mijn auto "straks" kan weggooien omdat een handhaver bij wijze van spreken bij het binnenrijden van de garage de hand heft en zegt: MAG NIET Waar je op baseert dat ik dat suggereer, geen idee Het punt is dat er niet zomaar meer mag worden "bijgevuld". Bij gerede twijfel moet er eerst onderzoek plaats vinden. Niks meer en niks minder. En wanneer R134a helemaal verboden wordt om oudere installaties te hervullen, zoals dat ook met R12 gebeurd is, dat weet ik niet. Er speelt wel dat het alsmaar lastiger gaat worden om aan R134a te komen voor dit doel, het moet dan uit gerecycled gas komen. Niet meer uit nieuwe productie. Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
19 mei 2017 16:34 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1216 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)
JW-C5 schreef: En als gezegd, lees je gewoon een beetje in. Er is heel veel veranderd op dit gebied, de laatste jaren.
Groet, JW
Daarop baseer ik mijn veronderstelling. En ik constateer slechts (na lezing) dat er nog niets is veranderd.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
19 mei 2017 16:38 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Air uitgevallen / Aircopomp schakelt niet in. (C5 Ph2)
Dan lees jij onder andere het eerder geciteerde en DIT toch wat anders dan ik Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
19 mei 2017 16:44 |
|
|
|