V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1614
Lid geworden op: 07 okt 2007 20:15
Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Kleur??

Bericht door Citroënnetje »

Ach,
Ik ga de vraag ook stellen ook....Ik zie iedereen hier haar/zijn Dame met de originele kleurnaam voorstellen..


Als ik mijn C5 een "zwart metallic" kleur heeft, hoe heet dit dan in Citroen-taal?
Terug op het oude nest....Gewoon omdat het kan.
Erelid
Erelid
Berichten: 1267
Lid geworden op: 06 feb 2007 21:35
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Gebruikersavatar
Erelid
Erelid
Re: Kleur??

Bericht door alzheimer »

Citroênnetje schreef:Ach,
Ik ga de vraag ook stellen ook....Ik zie iedereen hier haar/zijn Dame met de originele kleurnaam voorstellen..


Als ik mijn C5 een "zwart metallic" kleur heeft, hoe heet dit dan in Citroen-taal?
kijk eens bij http://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php? ... c&start=16" target="_blank
zal wel noir obsidien zijn - kijk in de portierstijl voor de code
»  de C5kalender «

ex-berline:Afbeelding break:Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1614
Lid geworden op: 07 okt 2007 20:15
Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Kleur??

Bericht door Citroënnetje »

Klopt,

Bedankt, ik heb de code even opgezocht en het is 'exlD'. Dat zou de code "EXL " (NOIR OBSIDIEN met) kunnen zijn, maar staat de D dan voor?

Maar voor zover ik kan zien is de kleur wel zwart metallic = NOIR OBSIDIEN met. Meteen maar even toegevoegd in het onderschrift... 8)
Terug op het oude nest....Gewoon omdat het kan.
Erelid
Erelid
Berichten: 1267
Lid geworden op: 06 feb 2007 21:35
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Gebruikersavatar
Erelid
Erelid
Re: Kleur??

Bericht door alzheimer »

Citroênnetje schreef:Klopt,

Bedankt, ik heb de code even opgezocht en het is 'exlD'. Dat zou de code "EXL " (NOIR OBSIDIEN met) kunnen zijn, maar staat de D dan voor?

Maar voor zover ik kan zien is de kleur wel zwart metallic = NOIR OBSIDIEN met. Meteen maar even toegevoegd in het onderschrift... 8)
Volgens mij staat de toevoeging "C" voor "metallic", en staat de "D" voor "pearlescent" (parelmoer). Wie het beter weet mag het zeggen.
»  de C5kalender «

ex-berline:Afbeelding break:Afbeelding
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 aug 2007 08:40
Auto: C5 Aircross pure tech EAT8 Shine
Opties: panoramadak en veel te veel meer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 13500
Kleur: Platinium Grey
C5club Rookie
C5club Rookie
Re: Kleur??

Bericht door robj »

Ja, parelmoer....zie hiervoor: http://www.sikkenscr.de/img/mehralslack ... 5_2005.pdf

Staat bij mij ook in de deur.
Rob
C5 tourer
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4878
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Wit
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Kleur??

Bericht door Ronald »

robj schreef:Ja, parelmoer....zie hiervoor: http://www.sikkenscr.de/img/mehralslack ... 5_2005.pdf
Staat bij mij ook in de deur.
Rob
Paarlemoer heet in het Frans nacré.
Het woord pearlescent is geen Frans. Volgens van Dale (F/N) bestaat het niet en ook niet volgens LeRobert Micro (Dictionnaire de la langue francaise), vergeef me de cedile. Er bestaat in het Frans geen enkel woord dat met pearl begint.
Het lijkt erop dat het Engelse woord pearl vervoegd en verfranst is. In het Engels heet paarlemoer mother of pearl.
Na effe een vette ruzie thuis de Dikke van D. er maar even bijgehaald voor het goede Nederlandse woord.
Parelmoer en paarlemoer zijn allebei goed. ;)

gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 65.000 km, wit
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 95.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 aug 2007 08:40
Auto: C5 Aircross pure tech EAT8 Shine
Opties: panoramadak en veel te veel meer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 13500
Kleur: Platinium Grey
C5club Rookie
C5club Rookie
Re: Kleur??

Bericht door robj »

Je hebt gelijk, paarlemoer geniet bij van Dale de voorkeur.....dus wie had nu bij jouw thuis gelijk????

Donderdag stond je trouwens naast mijn parelenmoeren (nieuw woord) bolide...

Heb je trouwens nog stiekum in die nieuwe C5 gereden??

Rob
C5 tourer
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4878
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Wit
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Kleur??

Bericht door Ronald »

robj schreef:Je hebt gelijk, paarlemoer geniet bij van Dale de voorkeur.....dus wie had nu bij jouw thuis gelijk????
Donderdag stond je trouwens naast mijn parelenmoeren (nieuw woord) bolide...
Heb je trouwens nog stiekum in die nieuwe C5 gereden??
Rob
Haha, nee, net niet gereden. Johan fluisterde me in dat ik Dirk maar even aardig moest vragen om er even groene platen op te zetten voor een rondje.
Het was verleidelijk, maar toch maar niet gedaan. Met de ruiten nog dik in de paraffine en nog plastic over de stoelen geeft dat toch niet helemaal de verfijnde indruk. En je zal zien dat je zo´n ding bij het eerste stoplicht in een deuk rijdt, voor of achter. Mijn tijd komt nog wel ;)

Gr. Ronald

Ps. De zwarte is met zonder bollen ;)
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 65.000 km, wit
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 95.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Erelid
Erelid
Berichten: 1267
Lid geworden op: 06 feb 2007 21:35
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Gebruikersavatar
Erelid
Erelid
Re: Kleur??

Bericht door alzheimer »

Ronald schreef:Het woord pearlescent is geen Frans.
Nee, is Engels (zie http://www.thefreedictionary.com/pearlescent) - betekent zoiets als 'parelmoerachtig'. Heel on-Frans eigenlijk om Engels te gebruiken. Net als in 'gris iceland', waar je 'gris islande' zou verwachten.
»  de C5kalender «

ex-berline:Afbeelding break:Afbeelding
Plaats reactie