Auteur |
Bericht |
CEE-IKS
C5club Rookie
Geregistreerd: 25 mei 2013 04:08 Berichten: 22
Auto: C5 V6 Ph1 2001
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210000
Naar boven
|
Kachelmengmotor
Ook ik heb het koud. Links doet de kachel het niet, dus moet m'n mengmotor vervangen van m'n Hele vroege V6 (Maart 2001) Ik ga wil me dus vanavond onder het dashboard gaan wurmen. Nu heb ik m'n vorige V6 grondig gesloop en gister eens die mengmotortjes van het kachelhuis afgehaald.
Ik hoopte op lange assen, maar helaas, allebei een korte as.
In plaats van een nieuwe mengmotor te kopen zit ik er aan te denken om van 2 mengmotoren 1 goede te maken. Dat wil zeggen, asje er af zagen en dat verlijmen op het korte stukje zodat er uiteindelijk 1 lange as ontstaat. Lijkt me altijd nog goedkoper dan 1 nieuwe mengmotor kopen en die monteren. Ik heb namelijk de spullen gewoon liggen. Lijkt me wel leuk om met wat knip en plakwerk het te kunnen fixen.
Heeft ooit iemand dit gedaan en wat voor lijm zouden jullie aanraden om de er 1 stukje aan te plakken?
|
09 nov 2016 12:43 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58 Berichten: 13866 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor
Naar boven
|
Re: Kachelmengmotor
ga dan gewoon er eentje halen op de sloop , als het niet veel mag kosten
|
09 nov 2016 12:54 |
|
|
CEE-IKS
C5club Rookie
Geregistreerd: 25 mei 2013 04:08 Berichten: 22
Auto: C5 V6 Ph1 2001
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210000
Naar boven
|
Re: Kachelmengmotor
Het gaat me niet eens zo om de kosten, maar vind het gewoon leuk om met de onderdelen die ik toch heb en waarvan ik zeker weet dat ze werken, een goede oplossing te maken. Dan kan ik net zo goed bij de dealer een nieuwe bestellen..... Daarbij moet ik overdag werken en is er geen tijd om naar de sloop te gaan.....
Graag dus een antwoord op de vraag in plaats van een andere oplossing die ik zelf liever niet wil.
|
09 nov 2016 14:43 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58 Berichten: 13866 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor
Naar boven
|
Re: Kachelmengmotor
Graag dus een antwoord op de vraag in plaats van een andere oplossing
|
09 nov 2016 15:04 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Kachelmengmotor
Het verlijmen van kunststoffen is geen sinecure en vraagt gedegen kennis van materialen en lijmsoorten. Daarnaast heb je maar weinig oppervlak om te kunnen verlijmen. Dus ik zou toch met Willy4 meegaan en een goede gebruikte monteren.
Wil je een antwoord op je vraag? Ik denk dat je dat zelf uit zult moeten zoeken.......
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
09 nov 2016 15:07 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 15:06 Berichten: 3544 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: Kachelmengmotor
Er is een forumlid geweest (naam is me ontschoten) die met tweecomponenten een asverlenging heeft gemaakt.
Ik heb hem gewoon (net als velen) in de as gelijmd met hybridekit. Motoras wat vettig gemaakt zodat ik hem altijd nog kon demonteren. Werkte ook super.
|
09 nov 2016 15:19 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 21:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Kachelmengmotor
Ik heb het verlijmen ook ooit geprobeerd met 2 componenten epoxy lijm, dit hield het nog geen dag. Daarna heb ik het asje verlengd met kneedbaar plastic, en in de vorm "gedremeld" . Dit heeft het gehouden tot de auto weg gegaan is, maar is wel een tijdrovend karwei.
_________________ Zeg maar André
|
09 nov 2016 17:00 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32 Berichten: 4467 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Kachelmengmotor
Gekke vraag, gaat de mengklep altijd weer terug in een bepaalde stand als je de motor uitzet ? Gisteren parkeerde ik de auto, motor uit, sleutel uit het contact, en bleef nog even zitten om wat berichten te lezen op mijn telefoon. Hoor ik opeens gekraak en gezoem achter het dashboard vandaan komen ???
|
09 nov 2016 23:14 |
|
|
CEE-IKS
C5club Rookie
Geregistreerd: 25 mei 2013 04:08 Berichten: 22
Auto: C5 V6 Ph1 2001
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210000
Naar boven
|
Re: Kachelmengmotor
Nou vanavond de hele avond onder het dashboard gehangen, die mengmotor had ik er eigenlijk zo uit. Tot mijn verbazing zag de as er eigenlijk helemaal goed uit! Niks uitgesleten. Vervolgens maar eens even de mengmotor losgehangen en gekeken of die werkt, maar niets. Mengmotor dus stuk was de conclusie. Appeltje eitje leek me, maar dat bleek uiteindelijk niet het geval.
Andere mengmotor eraan (waarvan ik wist dat ie het deed) en niets, dan nog maar een andere, wederom niets. Nou bleek al dat ik een probleem had met de instelling van de lucht naar de ramen, voeten en voorkant. Dus paneel van de verwarming uitgewisseld. Zonder resultaat. Wat me verbaasde was dat het knopje van de instelling voet/raam/voorzijde in eerste instantie reageerde en na starten van de auto niet meer..... ook bij het nieuwe paneel wat in de vorige C5 gewoon werkte.
Lexia eraan gehangen, en de hele clim heeft allerlei storingen, storing proberen te wissen, maar dat lukte niet. Functies van het bedieningspaneel uitgelezen en alle knopjes zijn actief, maar linker mengmotor reageert ook niet op het activiatiesignaal. Inmiddels was het zo laat dat ik er voor vanavond maar mee gestopt ben. Morgen dus maar eens verder.
Heeft iemand hier ervaring mee? Klacht 1 is dus links koude lucht en een niet reagerend knopje van de instelling raam/voet/voorkant. Lexia ziet wel dat het knopje signaal geeft als het geciteerd wordt.
Ik ben benieuwd. Het betreft dus een V6 uit 2001........
|
10 nov 2016 01:27 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 21:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Kachelmengmotor
Het probleem met mengmotoren is niet het asje van het motortje, maar het slijten van de klep waar de as invalt. Daarom is het langere asje er, deze valt dan in een onbeschadigd deel van de klep. Je probeert de motoren te verstellen met draaiende motor?
_________________ Zeg maar André
|
10 nov 2016 09:13 |
|
|
CEE-IKS
C5club Rookie
Geregistreerd: 25 mei 2013 04:08 Berichten: 22
Auto: C5 V6 Ph1 2001
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210000
Naar boven
|
Re: Kachelmengmotor
Het plastic gedeelte waar de motor in valt is als nieuw. En inderdaad getest bij draaiende motor. En heb er verschillende mengmotoren op uit geprobeerd. Allemaal zonder resultaat.
|
10 nov 2016 11:05 |
|
|
CEE-IKS
C5club Rookie
Geregistreerd: 25 mei 2013 04:08 Berichten: 22
Auto: C5 V6 Ph1 2001
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210000
Naar boven
|
Re: Kachelmengmotor
Vandaag even verder gegaan met m'n kachelprobleem. Probleem is nog niet opgelost.
Het blijkt dat zowel de mengmotor links als de distributiemotor (onder en boven) niet worden aangestuurd. Uitlezen met de lexia geeft "permanente storing onderbroken circuit mengmotor links" en "permanente storing onderbroken circuit distributiemotor" De mengmotoren heb ik inmiddels beide losliggen (wel aangesloten natuurlijk) en ook het activeren met de Lexia geeft geen resultaat.
De rest van de kachel werkt wel, dus wel aansturing op de aanjager, de mengmotor rechts en de recirculatieklep. Airco slaat ook in.
Iemand een idee waar het probleem kan zitten? Het lijkt dus inderdaad op een onderbroken circuit van de kachel aan de linkerzijde. Beide mengmotoren zitten dan ook links. Het is dus definitief geen probleem met de te korte asjes, hoewel ik die nu wel gaan aanpassen nu de boel toch los ligt.
|
10 nov 2016 17:03 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 21:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Kachelmengmotor
Als je de auto hebt gestart terwijl de motoren niet aangesloten waren, krijg je deze melding. Als je ze daarna aansluit blijft de melding bestaan. Je zal eerst moeten kijken dat je met de lexia communicatie hebt met de airco computer en dan de meldingen wissen.
Ik zou eerst weer de orginele componenten terug zetten om er zeker van te zijn dat alleen je orginele probleem aanwezig is. Controleer alle componenten op verbogen pinnen, en of de connectoren goed aangedrukt zijn. En uiteraard......de zekeringen controleren,.
_________________ Zeg maar André
|
10 nov 2016 17:15 |
|
|
CEE-IKS
C5club Rookie
Geregistreerd: 25 mei 2013 04:08 Berichten: 22
Auto: C5 V6 Ph1 2001
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210000
Naar boven
|
Re: Kachelmengmotor
Tjsa dat heb ik natuurlijk al wel geprobeerd om die meldingen te wissen, helaas blijkt het een permanente storing die ik dus ook niet gewist lijk te krijgen. Of er zit inderdaad een onderbreking in. Toch was het vreemd toen ik het bedieningspaneel uitgewisseld had ik in eerste instantie wel de luchtstroom regeling kon instellen. Echter nu kan ik de luchtstroom niet meer wijzigen. Knopje reageert niet. Terwijl de Lexia wel ziet dat het knopje actief is. Zou het kunnen zijn dat ie reageert op het frontpaneel wat er af is bedenk ik me nu?
|
10 nov 2016 18:18 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 21:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Kachelmengmotor
Vandaar: terug wisselen naar originele situatie. Het is altijd verleidelijk om onderdelen uit te wisselen als je ze hebt liggen, maar als het probleem niet opgelost is, moet je het onderdeel weer terug zetten voor je iets anders gaat proberen. Zeker bij 2e hands onderdelen. Verder zijn er ook verschillende types van het airco paneel, hebben ze hetzelfde nummer?
_________________ Zeg maar André
|
10 nov 2016 19:39 |
|
|
|