Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
 Vreemde airco -en temperatuurproblemen 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Vreemde airco -en temperatuurproblemen
Ik had eigenlijk al sinds het voorjaar een steeds slechter werkende airco. Op een gegeven moment de condensor eens schoongemaakt en met de Lexia wat bekeken, maar ik kon er nog niet achter komen wat er nu precies loos was. Het ding werkte wel, maar sloeg vaak na een kwartiertje uit en ging dan pas na lange tijd weer wat doen.

Vorige week de airco laten leeghalen en opnieuw laten vullen. Het begon goed, maar ook steeds weer uitvallen. Alle functies leken te werken maar het probleem kon niet gevonden worden.
's Avonds wezen puzzelen met de Lexia en daarbij zag je de installatie keurig pendelen:

- binnentemperatuur 31°C ,
- airco komt in, fan draait, verdampertemperatuur zakt naar 14,4°C,
- airco slaat uit, binnentemperatuur stijgt weer naar 31°C,
- airco komt weer in, verdamper zakt weer naar 14,4°C.

De verdampertemperatuur zou officieel moeten zakken tot zo'n 6°C maar de cyclus bleef als hierboven. Ik kon niets anders bedenken dan te beginnen met een nieuwe drukschakelaar omdat alles verder functioneerde.

Een andere storing was die van de elektrische thermostaat. Er stond een permanente kortsluiting in het register. Na wat puzzelen bleek dat hiervoor een update door Citroën was gemaakt om deze te vervangen door een normale mechanische thermostaat met een openingstemperatuur van 89 °C ipv 105 °C. Dus een nieuwe drukschakelaar voor de condensor en een thermostaat besteld.

Gisteravond de nieuwe thermostaat gemonteerd. Wat blijkt vandaag? De airco werkt weer als vanouds! (afkloppen) Het vreemde is dat ik het elektrische deel van de thermostaat niet kan linken met de cyclus van de airco, die moest verantwoordelijk zijn voor dit feest.

De koelvloeistoftemperatuur blijft nu iets lager:
Bijlage:
Watertemp.PNG

Kwam die eerst tot P4, hij blijft nu net iets onder P3 staan.
De olietemperatuur blijft verder achter:
Bijlage:
Olietemp.PNG

Die stond altijd iets onder P3 en komt nu na flink wat kilometers net een stukje voorbij P2.

Is het handig dat die olietemperatuur zo laag blijft? Ik ben bang dat dit in de winter voor sludge kan gaan zorgen.
Wie kan er iets over zeggen en herkent deze zaken? Ook iemand het verband tussen thermostaat en airco al eens ondervonden?


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


01 sep 2016 13:19
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vreemde airco -en temperatuurproblemen
Ik ben bang dat dit in de winter voor sludge kan gaan zorgen.
hoe zou dat komen , als je een slechte karter ontluchting is dat best mogelijk


01 sep 2016 13:30
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vreemde airco -en temperatuurproblemen
Waarschijnlijk beinvloeden de diverse signalen elkaar doordat de diverse computers met elkaar praten....
Lijkt me een uitdaging om eens door het elektrische schema te grutten...
Waarschijlijk zul je daar zien dat een aantal lijntjes kruisbestuiving hebben tussen motor koeling en airco.....
Een en ander zal ook te maken hebben met het feit dat er slechts 1 fan aanwezig is voor zowel de motorkoeling als de airco.

_________________
Zeg maar André


01 sep 2016 15:41
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vreemde airco -en temperatuurproblemen
Bij een niet goed werkend koelsysteem (lees foutcode) gaat de airco uit (of minder werken) uit veiligheidsoverweging. Dat is onderdeel van de regelstrategie van het motormanagement.
Ik ken gevallen waarbij de airco geheel niet meer werkte bij een probleem met de thermostaatverwarming.

Ik lees dat hij wel goed werkt nu de stekker los hangt. Dit betekent dat de motor al de nieuwe software heeft die om kan gaan met het vervangen van de el. thermostaat door een normale. Onderbreking is hier geen beperkende voorwaarde meer. Kortsluiting blijkbaar nog wel.

VWB de olietemperatuur:
Bij een lagere temperatuur ontstaat meer witte sludge door condens. Let op dat die prut niet bevriest in je oil saver straks in de winter. Verder kan die iets lagere temperatuur niet veel kwaad. Voor een goede smering is 60-70 graden bij warme motor voldoende.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


01 sep 2016 22:08
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vreemde airco -en temperatuurproblemen
De koeling was met de kapotte thermostaat ook nog prima in orde. Voor zover ik heb na kunnen pluizen is er geen software update nodig. Citroën en Peugeot schrijven daar niets over. Kun jij een oordeel vellen over de lagere olietemperatuur en uitleggen wat het nut is van verwarming in de thermostaat?

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


01 sep 2016 22:16
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jul 2008 14:44
Berichten: 1619
Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vreemde airco -en temperatuurproblemen
Hey nog een 89c thermostaat lid :lol: :smt023

Die verwarming zorgt er voor dat bij het aanspreken van het maximum motor vermogen of het maximum motor koppel de thermostaat wordt open gestuurd.

Waarom de airco er mee stopt durf ik niet te zeggen. Electronisch (mbt koelvloeistof) gezien wordt deze allen gestopt bij een defecte koelvloeistoftemperatuursensor of een te hoge koelvloeistof temperatuur.

Greetz Iceman :smt197

_________________
Foto's

De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.


Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.

Diagbox

Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007


01 sep 2016 22:53
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vreemde airco -en temperatuurproblemen
Ik ben vooralsnog van plan zo'n originele elektrische thermostaat aan te schaffen. Die leg ik op de plank, zodat ik hem bij de eerstvolgende werkzaamheden aan het koelsysteem kan inzetten.
Ze zijn iets duurder maar nog wel steeds verkrijgbaar.

Wanneer maximum vermogen wordt aangesproken, warmt het koelwater dusdanig snel op dat die thermostaat sowieso wel vlot opent. Hoe is de olietemperatuur bij jou gewijzigd, Iceman?

http://www.ebay.nl/itm/CITROEN-C4-C5-1- ... SwawpXvUYQ

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


02 sep 2016 08:16
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jul 2008 14:44
Berichten: 1619
Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vreemde airco -en temperatuurproblemen
Zit vrijwel continu rond de 4u, heb hem er nu z'n 3500km in zitten.
Ben gisteren terug gekomen van vakantie en heb +/- 2400km met vouwwagen en bepakking gereden, bij vlakke stukken blijft de temperatuur rond de 4u, ook bij 32+ (lpg installatie uit). In de bergen liep de temperatuur soms op tot boven de 3u maar bij het dalen zakte de temperatuur vrij snel.

Ik ben er zeer tevreden over en zal niet meer terug gaan naar de orginele thermostaat. Ik ervarende altijd na een lange rit dat er een hele walm aan hitte van de motor af kwam. Nu na het plaatsen van de andere thermostaat is dat weg. Ook bij hele warme dagen (36c) zowel op benzine als op lpg.


Greetz Iceman :smt197

_________________
Foto's

De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.


Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.

Diagbox

Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007


02 sep 2016 08:45
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vreemde airco -en temperatuurproblemen
Oké, bij mij zit hij ook ongeveer op die positie.

Op zich is een lagere olietemperatuur beter om minder zwarte sludge af te zetten alleen de kans op witte sludge zal misschien in de winter wat toenemen. De carterventilatie is, om Willy4 gerust te stellen nog steeds brandschoon en ook de kleppendeksels, die ik vorige week gedemonteerd en geïnspecteerd heb. Hiervan staan wat foto's op het Citroën-forum. In de afgelopen 270.000km is daar weinig black-sludge afgezet.

We gaan het aanzien.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


02 sep 2016 09:15
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vreemde airco -en temperatuurproblemen
VBT de uitschakeling airco, dit is gewoon een geprogrammeerde voorwaarde. Bij bepaalde storingen (foutcodes) wordt het ac-vermogen beperkt of zelfs uitgeschakeld.

De thermostaatverwarming is er omdat de motortemp bij deze motor normaal hoog ligt rond de 105 graden. Als je dan vol gas geeft wordt de verwarming aangestuurd waardoor de thermostaat open gaan. Zo verlaagt de temp. Dit omdat je anders al een stukje achterloopt qua koeling als de thermostaat mechanisch moet gaan openen (wanneer de temperatuur door de belasting hoger wordt).
Bij een bedrijfstemperatuur van 90 graden is die noodzaak er veel minder. Reden waarom dus bij deze thermostaat de stekker er af kan blijven.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


02 sep 2016 10:04
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.