Re: kachelunit uitbouwen en kleppen vervangen PH2
Hierbij de beloofde "reportage" van het avontuur met mijn ph2 :-p
Mijn eerste advies voor amateurs als ikzelf, neem de tijd. Lees alle informatie meermaals door. En wat mij enorm heeft geholpen zijn de verschillende documenten om bepaalde zaken te verwijderen, welke @JW-C5 mij heeft gestuurd, waarvoor wederom enorme dank.
Daarnaast heb ik foto's gemaakt van alle stekkers en schroefjes/boutjes/moertjes vóór en na loshalen. De stekkers heb ik gelabeld met schilderstape. De losgehaalde onderdelen heb ik op volgorde gelegd met de boutjes etc er bij.
Gereedschap:
- dopsleutelset
- steeksleutels 8 en 10 mm
- bit-schroevendraaier (lang en kort) met torx 15 t/m 30
- dop 1/4" 4,5mm voor schroefjes stelmotors
- meerdere platkop mini-schroevendraaiers
- dunne torx10 schroevendraaier voor de radio
- trekker, om de ruitenwisserarmen los te krijgen
- twee grote platkop schroevendraaiers
Start!
Alle ruiten dicht. Temperatuur beide zijden op "LO" Stuur een kwartslag gedraaid. Accupolen los en 10 minuten gewacht.
Vervolgens de bestuurders airbag losgewipt uit het stuurwiel. Let er bij het loshalen van de stekkers op dat je eerst de gele palletjes oplift (foto 1).
Neem de stekkers los en leg de airbag veilig weg. Draai de centrale bout van het stuurwiel deels los, en trek eerst het stuur los. Zo krijg je hem niet in je gezicht, of zoals ik, trek je je com2000 los..... Op de stuurpen zit een uitsparing en op het stuurwiel een pijl, die moeten bij montage weer overeenkomen (foto 2).
Nu het stuurwiel weg is kun je de afdelkappen van de stuurkolom loshalen. Haal de stekkers los van de COM2000 en leg deze veilig weg. Verwijder de knie-airbag (let op, kwestbare stekker). Ik heb geprobeerd het dash te verwijderen terwijl de stuurkolom er nog zat, maar dat was onhandig. Deze kun je verwijderen door achter het gaspedaal de geborgde bout te verwijderen (foto 3), en boven bij het tellerblok twee stuks.
Verwijder de middenconsole (tussen de stoelen), de glimmende zwarte strook, de asbak/bedieningspaneel climate control, radio en vervolgens het afdekpaneel van de middenconsole (front). Zie foto 4.
Schroef de zichtbare schroefjes en boutjes los. Links en rechts zit aan de zijkant van het dash een afdekplaat met daarachter twee bouten die het dash op zijn plek houden. Bij de voeten van de bestuurder zit ook een metalen plaat met bouten. Zie foto's 5 & 6.
De bult boven op het dash wip je voorzichtig los. Het (navi)scherm zit in een houder met torx. Haal het dashboardkastje er uit. Ik heb de passagiers airbag laten zitten.
Nu zit het dash nog vast met twee lange schroeven die bereikbaar zijn via het motorcompartiment. Hiervoor heb ik het complete ruitenwissermechanisme verwijdert, samen met de paravan en een afdekplaat. Zie foto 7 & 8.
Nu is het tijd om voorzichtig (!!) Het dash naar voren te trekken. Een kleine ruk kan nodig zijn. Kijk goed welke stekkers nog vast zitten en los moeten. Denk bijvoorbeeld aan de zonnesensor achter het navi scherm, de tweeters, tellerblok etc. Niet alles hoeft los, maar kijk telkens goed nadat je het dash een stukje verder naar voren hebt getrokken. (Foto 9)
Als je er zeker van bent dat het dash op de stoelen gelegd kan worden is het wijs een tweede persoon er bij te halen. Mijn pook van de AL4 kreeg ik helaas niet los. Die zat wel in de weg. Maar het kan ook mét is gebleken. Nadat het dash op de stoelen ligt zie je het kachelhuis (foto 10). Zoals je op foto 11 kunt zien is de klep netjes gebroken. Ik heb het stelmotortje van de gewraakte klep losgehaald en vervangen. Dit heb ik naderhand nog gedaan omdat de nieuwe nog niet voorhanden was. Zie uitleg later.
Ik heb de klep laten zitten, een aluminium U-profiel (10mm) op maat gemaakt, 2-componenten lijm op de breuk gedaan, het profiel er om geklemd en voor de zekerheid nog tywraps er om. Gebruik niet te grote tywraps en let er op dat de kopjes ervan de kleppen erboven niet kunnen raken. (Fotos 12 t/m 14). Een mooi moment om de assen nog even te smeren. Bij mij was de foamstrip bovenop het kachelhuis vergaan. Deze heb ik vervangen voor zelfklevend tochtband van de bouwmarkt (Foto 15).
Bouw alles in omgekeerde volgorde weer terug. Neem ook hier de tijd voor.
Nadien de lexia er aan gehangen om evt storingen te wissen en testen. Zoals ik al verwachte was mijn stelmotortje defect. Deze maakte een ratelend geluid, waarschijnlijk doordat deze de kapotte en geblokkeerde klep heeft geprobeerd te draaien. Ik heb de nieuwe eerst aangesloten aan de stekker, maar los laten hangen. Het motortje kon ik aansturen met de Lexia, dus deze werkt. Ik heb wederom deze kant op "LO" gezet, maar dit kwam niet overeen met de klep. De klep zelf stond echter in de juiste stand, dus ik ik heb meerdere pogingen gedaan om het motortje voorzichtig open te halen en het tandwiel te verplaatsen naar de juiste stand zonder het motortje handmatig te draaien. Na 6x is het gelukt. Het vergt enige creativiteit en geduld om het motortje te plaatsen als het dash weer is ingebouwd, maar het kan.
Overigens heb ik tijdens het project de vochtigheidssensor losgehaald en schoongemaakt, in de hoop dat de eeuwig terugkerende storing "vochtigheidssensor niet bepaald" verdween... Helaas (foto's 16 t/m 18)
Uiteindelijk werkt het systeem weer goed genoeg! Ik kan de temperatuur weer regelen. Wel meet ik verschil tussen rechts en links (2 graden) maar dat vind ik voor nu niet belangrijk.
Hopelijk is mijn verhaal wat leesbaar. Anders mag het ge-edit worden uiteraard.
Verstuurd vanaf mijn M2007J3SY met Tapatalk