Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 FAQ Airco en Climate Control 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4883
Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht FAQ Airco en Climate Control
Airco versus climate control

Gebruikte afkortingen:
AC: Airco(nditioning)
CC: Climate Control
ECC: Electronic Climate Control

AC en (E)CC hebben als doel om de lucht in de auto te koelen, bijkomend effect is dat de lucht ook gedroogd wordt (hierover later meer).
Hoe een AC/CC koelt weet ik eigenlijk niet precies, als een koelkast neem ik aan, voor meer vragen over koeltechniek, vraag ons 'coolste' lid Harm van Beek.

De meeste C5'en zijn uitgerust met een ECC en dan ook nog met gescheiden temperatuurregeling links en rechts. Over dit systeem gaat dit draadje.
Bij auto's met een simpele AC draait de 'koelkast' altijd zodra je de knop AC indrukt. Er zit geen gebruikersthermostaat op. Naarmate de AC langer aan staat wordt het kouder in de auto, misschien zelfs te koud. Je draait/schuift de temperatuurknop van de auto wat meer naar rood en het wordt minder koud. Het enige dat je hiermee doet is warme motorlucht bijvoegen bij de lucht die de AC net koud heeft gemaakt, de AC, de 'koelkast' blijft net zo hard stampen als daarvoor (dus stroom- en brandstofverbruik).
Bij auto's met een CC werkt het een stuk efficiënter, maar ingewikkelder. Je hebt een buitentemperatuursensor nodig, dat is bij de C5 het pukkeltje onder de rechterbuitenspiegel.
Je hebt een binnentemperatuursensor nodig, dat is bij de C5 het ronde roostertje boven de asbak. Tevens heb je een manier nodig om de gewenste temperatuur in te stellen. Bij de C5 gaat dit via de elektronische draaiknoppen op het dashboard, vandaar ECC. Bij de Xantia met CC ging de temperatuurinstelling nog met een mechanische schuif (geen ECC maar CC dus).
Voorts een computer die berekent op basis van de buitentemperatuur, de huidige binnentemperatuur en de gewenste binnentemperatuur of de 'koelkast' aangeschakeld moet worden of niet. Is de gewenste temperatuur bereikt, dan schakelt de computer de 'koelkast' uit. Voorts regelt de computer (als je dat wil) ook nog automatisch de uitstroomopeningen en ventilatorsnelheid om de temperatuur zo aangenaam en snel mogelijk op het niveau te krijgen dat jij gekozen hebt.
Belangrijk voordeel van een CC boven een AC is dus dat de 'koelkast' alleen werkt als het nodig is en dat scheelt stroom en dus brandstof.

Wat zit er nu in onze C5 om dit te laten werken? De temperatuursensoren en computer zijn al genoemd. Voorts een kachelventilator (blazer) zoals in elke andere auto, maar aanstuurbaar door de computer.
Een elektromotor aangestuurd door de computer om de richting van de lucht te bepalen: naar de ruit, voeten, roosters of combinatie en een tweetal kleppen aangedreven door een elektromotor elk: een klep bij de voeten van de inzittende voor-links en een bij rechts-voor, dit om de gescheiden temperatuurregeling te realiseren. De klep/motorcombinatie links-voor wil nog wel eens kapot gaan, meer daarover meer in dit xxxxxxxx draadje.
En een 'koelkast' natuurlijk.

Hoe te bedienen? Nou ja dat is simpel, naar je eigen smaak. Ik ben een ECC man pur sang. Ik stel de temperatuur in, laat de hele zaak op auto staan en in 9 van de 10 gevallen bevalt het me.
Er zijn ook leden die graag zelf de ventilatorsnelheid en openingen regelen, niks mis mee.
Tevens zijn er leden die perse willen dat in bepaalde situaties de 'koelkast' niet door de computer word ingeschakeld. Dat kan ook, druk de knop ECO in en de 'koelkast' blijft altijd uit. (Er zijn ook uitvoeringen van de C5 die een bedieningspaneel zonder ECO knop hebben, maar het principe blijft hetzelfde). Zoals je begrijpt zal je het op deze manier binnen nooit 25 graden krijgen als het buiten 30 is.

Koelen = drogen.
Een van de prettige bijwerkingen van het koelen van lucht is dat de lucht ook droger wordt. Vraag Harm maar om de natuurkundige details omtrent condensatie, etc.
Persoonlijk vind ik dit een van de prettigste dingen van AC/CC. Ik hoef niet in een vrieskist rond te rijden, maar juist bij matig hoge buitentemperaturen doet de CC zijn werk. Je voelt geen koude maar je voelt wel dat het niet klam is.
Dit brengt me tot het volgende onderwerp:

Airco in de winter ?
Airco in de winter is geweldig want je ramen beslaan niet. Ik weet dat hier jaren geleden een uitgebreide discussie over is geweest in het Xantiaforum. Mijn persoonlijk idee is dat dit grotendeels marketing onzin is.
Ik heb al verteld dat de 'koelkast' de lucht niet alleen koelt maar ook droogt. Prima, daar zouden we wat aan hebben. Koelte hebben we niet nodig in de winter, maar droge lucht wel, want daardoor beslaan onze ramen minder.
Er is echter een technisch feit dat dit toch niet zo mooi maakt als het lijkt. De 'koelkast' in onze auto is beschermd tegen bevriezen. Onder de 4 graden Celsius zal de 'koelkast' nooit aanslaan, wat je ook instelt. Niet koelen is dus ook niet drogen. Dus onder de 4 graden werkt dit in ieder geval niet. Tevens denk ik dat een of meerdere warme mensen die in de winter vochtige lucht van bijna 37 uitademen de boel toch niet droog zouden houden.

AC/CC gebruik en onderhoud
Het hele AC/CC gedeelte moet lekvrij blijven werken. In het systeem zit milieubelastende koelvloeistof die niet mag vrijkomen. De 'koelkast' moet regelmatig werken om de boel heel te houden. Te weinig gebruik kan tot uitdroging en lekkage leiden. Ook de aircopomp, het belangrijkste onderdeel van de 'koelkast' moet regelmatig draaien om heel te blijven.
Kortom, om de 'koelkast' middels de ECO knop standaard uit te houden tenzij je echt smelt is technisch niet verstandig. Het zou ook verkeerde zuinigheid zijn. De extra brandstof die de 'koelkast' extra gebruikt t.o.v de reparatie van een lek is verwaarloosbaar. Komen ook nog de milieuaspecten bij, hoewel koelvloeistof voor dit soort systemen niet meer zo milieuschadelijk is hoort het niet weg te lekken. Mijn advies is altijd blijf van die ECO knop af, maar als je het allemaal toch zelf wilt regelen, zorg dan dat de 'koelkast' elke twee maanden even een kwartiertje draait.
Nog iets over onderhoud. Om onderhoud te mogen doen aan AC's moet je een bepaald certificaat hebben, dit ook weer ivm met de milieuwetgeving. Niet elke garage of Citroen-dealer heeft dit certificaat ivm de hoge opleidingskosten. Soms wordt het airco-onderhoud door een garage dan ook uitbesteed aan een specialist.

Aanvulling en correcties natuurlijk welkom,

gr. Ronald

_________________
C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)


23 aug 2007 20:38
Profiel
Erelid
Erelid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 feb 2007 22:35
Berichten: 1284
Woonplaats: Ouddorp ZH
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: FAQ Airco en Climate Control
Ronald schreef:
Airco versus climate control


Bedankt voor deze coole uiteenzetting !

_________________
»  de C5kalender «

ex-berline:Afbeelding break:Afbeelding


23 aug 2007 21:24
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33387
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: FAQ Airco en Climate Control
Link in de FAQ ;-) , thnx Ronald ... :smt023

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


23 aug 2007 21:37
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10662
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: FAQ Airco en Climate Control
Menno schreef:
Link in de FAQ ;-) , thnx Ronald ... :smt023


enkele opmerkingen :oops: :oops:

de Ph2 heeft geen eco knop ;-)

Citaat:
Je hebt een binnentemperatuursensor nodig, dat is bij de C5 het ronde roostertje boven de asbak


bij Ph2 links boven dashboardklepje ;-)


23 aug 2007 23:15
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: FAQ Airco en Climate Control
mijn Ph.I ook niet.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


23 aug 2007 23:35
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4883
Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: FAQ Airco en Climate Control
Niet elke uitvoering heeft de ECO-knop voor uitschakeling van de koelkast, als vermeld in mijn originele bericht.
Als jullie nu beschrijven hoe het werkt bij jullie uitvoering van de C5 zijn we alweer een stukje verder.

Gr. Ronald

_________________
C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)


24 aug 2007 00:28
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: FAQ Airco en Climate Control
Bij de Ph2 is het minder eenvoudig om de koelkast uit te zetten, geen ECO-knop en ook geen aanwijzing in het instructieboekje.

Centrale dashboard/computer
Bij de 6 linkse (vierkante) knoppen zit CLIMA die druk je in
Dan druk je de grote ronde "OK" knop in het midden in.
Op je schermpje komt dan "airco uitzetten"
Nog een keer op de grote ronde "OK" knop drukken
Airco is dan uit "A/C OFF" op het schermpje
1 druk op AUTO en de A/C is weer ingeschakeld.

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


24 aug 2007 09:11
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: FAQ Airco en Climate Control
Waarmee Citroen m.i. aangeeft dat het beter is om de "koelkast" (gruwel) zelf te laten regelen en niet uit te zetten...

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


24 aug 2007 09:47
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 12:14
Berichten: 207
Woonplaats: Groningen
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: FAQ Airco en Climate Control
Harm van Beek schreef:
Waarmee Citroen m.i. aangeeft dat het beter is om de "koelkast" (gruwel) zelf te laten regelen en niet uit te zetten...


Maar waarmee Citroen ook aangeeft dat er omstandigheden zijn waarin automatisering niet de juiste keus maakt?
Wanneer iemand bijvoorbeeld met ramen of dak open wil rijden, is het maar de vraag of hij de airco ingeschakeld wil houden.

Verder heb ik de indruk dat in overgangssituaties (net wel/niet verwarmen) de airco te vaak onterecht wordt ingeschakeld.

Kan je ergens aan zien of de airco aan het werk is? Ik test het wel eens door in omstandigheden dat ik denk dat hij niet zou moeten werken de ECO knop in te drukken en dan even later weer de airco in te schakelen. Dan voel ik duidelijk de extra belasting op het toerental op momenten dat er niets te koelen valt. Of doet hij dan toch nog iets nuttigs (anders dan voorkomen dat de pomp uitdroogt)?

_________________
BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid


24 aug 2007 11:02
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 aug 2007 17:08
Berichten: 26
Woonplaats: Kranenburg (Duitsland)
Auto: Citroen C5 Tourer 2.0 Hdi-16v Exclusive
Opties: Navigatie, Xenon, etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 9095CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 60000
Kleur: Zwart met.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: FAQ Airco en Climate Control
Zo leren we elke dag weer bij.........
Thnxs
JJvanB

_________________
Huidig: Citroën C5 2.0 Hdi Tourer Exclusive & Citroën C1
Historie: Citroën C5 2.2 Hdi Break Exclusive , Citroën Xantia XS Break 1.8i, Citroën Xantia Berline 1.8i, Citroën BX 1.9 TZI, Citroën BX 1.6, Alfa Romeo 33 1.3, Seat Ibiza 1.5, Seat Fura 1.0
Als tweede auto: Citroën Visa Club (met 2CV motor) en Citroën C 15 1.8 diesel


24 aug 2007 11:51
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: FAQ Airco en Climate Control
Wat Nixmit aangeeft klopt, soms maakt de automatisering niet de juiste keuzes. Dat zal vooral optreden in grensgebieden (net wel of net niet). Maar, het feit dat het in jouw (algemeen gezien) ogen niet de juiste keuze is, heeft er alles mee te maken dat men een soort grootste gemene deler heeft geprogrammeerd. De regeling doet niet anders dan wat Citroen verwacht dat "men" lekker vindt. En dan is een moment van onbehagen zonder meer mogelijk.

Het met open ramen of open dak rijden kan impliceren dat de AC/CC/ECC uit mag. En ja, dan moet je dat zelf doen. De ideale klimaatregeling die het iedereen onder alle omstandigheden naar de zin maakt, bestaat niet.

Voor zover ik weet, als gebruiker, is er geen indicatielampje van werkende koeling. Zou meteen tot verwarring en ongewenst dealerbezoek kunnen leiden: terwijl het vriest dat het kraakt brandt het lampje AC niet, en anders wel: "Garage, maak eens?"...

De aircopomp (eigenlijk compressor, maar ik vergeef het de posters) draait volgens mij alleen als er koeling gevraagd wordt. Door middel van, ik vermoed een magnetische koppeling, wordt de pomp losgekoppeld van de multi-aandrijfriem-poelie waardoor geen koeling wordt geleverd.
Alleen als er koudevraag is (temperatuur hoger dan gewenst, ontwasemen van ramen, etc.) zal de aircopomp ingeschakeld worden en koude leveren en vermogen van de motor vragen.

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


24 aug 2007 12:00
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50
Berichten: 5300
Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: FAQ Airco en Climate Control
Harm van Beek schreef:
Door middel van, ik vermoed een magnetische koppeling, wordt de pomp losgekoppeld van de multi-aandrijfriem-poelie waardoor geen koeling wordt geleverd.



Check!
Zo werkt het inderdaad. Bij mijn ZX kun je die klap van de koppeling goed horen!!

_________________
C4GP 2.0 16V LPG-G3


24 aug 2007 21:48
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4883
Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: FAQ Airco en Climate Control
nixmit schreef:
Verder heb ik de indruk dat in overgangssituaties (net wel/niet verwarmen) de airco te vaak onterecht wordt ingeschakeld.
Kan je ergens aan zien of de airco aan het werk is? Ik test het wel eens door in omstandigheden dat ik denk dat hij niet zou moeten werken de ECO knop in te drukken en dan even later weer de airco in te schakelen. Dan voel ik duidelijk de extra belasting op het toerental op momenten dat er niets te koelen valt. Of doet hij dan toch nog iets nuttigs (anders dan voorkomen dat de pomp uitdroogt)?

Goede observering, heb ik ook last van. In de ene C5 is het erger dan de andere.
Mijn huidige Aluminium is duidelijk het koudste van de drie die ik goed ken.
Ik heb er het meest last van op een koele lente of zomermorgen. Het wordt een warme dag (missichien weet de computer dat al :D ) maar het is nog vroeg en de temperatuur is een graadje of 17. Ingestelde wenstemperatuur is dan gewoon 21 ofzo, maar de compressor loopt en ik krijg het koud in mijn T-shirtje!
Meerdere keren dezelfde truuk uitgehaald als jij, op de ECO knop drukken en luisteren naar het toerental. De compressor schakelt dan uit, terwijl die omwille van de temperatuur al niet hoefde te werken.
Wenstemperatuur opschroeven naar 23-24 verhelpt die koude ochtendrillingen dan wel.
Misschien laat de computer de compressor ook werken op basis van hoge luchtvochtigheid, maar dan mengt hij onvoldoende warme motorlucht bij om in beschreven situatie mij niet te laten rillen.

gr. Ronald

_________________
C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)


24 aug 2007 23:26
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: FAQ Airco en Climate Control
Errug interessant.....

thx voor de complete uitleg ! :smt038


24 aug 2007 23:27
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: FAQ Airco en Climate Control
Ronald schreef:
Misschien laat de computer de compressor ook werken op basis van hoge luchtvochtigheid, maar dan mengt hij onvoldoende warme motorlucht bij om in beschreven situatie mij niet te laten rillen.

gr. Ronald

Nee, de airco werkt niet op relatieve luchtvochtigheid. Hij kan het wel, maar de voelers daarvoor zijn ff een stukje duurder dan die voor temperatuur. Plus, de gemiddelde consument wenst zulks toch niet: koud is koud en dat de lucht droog wordt, soit.
Daarnaast, bij regeling op luchtvochtigheid zou je 's winters ook bevochtiging verwachten. En die is er niet.

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


25 aug 2007 00:42
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 111 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.