Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 Airco-probleem 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Airco-probleem
Ok, ja ik begrijp het.
Bij warm weer uitschakelen en bij koeler weer blijven werken?
ik zou de drukken eens controleren. Bij hoge temperatuur wordt de HD hoger terwijl de LD wordt afgeregeld op 2 bar. Dit zou juist kunnen betekenen dat er teveel koudemiddel in het systeem is, waardoor de HD te hoog wordt en de compressor wordt uitgeschakeld.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


14 mei 2016 23:06
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Airco-probleem
terwijl de LD wordt afgeregeld op 2 bar.


ik had al iets gemerkt dat er iets veranderd was , ik persoonlijk is dat geen goede oplossing
is waarschijnlijk gedaan voor het brandstof verbruik


15 mei 2016 09:14
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Airco-probleem
In het PH2 document D4EAC8P0 Werkingsprincipe : Ventilatie/verwarming lees ik daarover:
Citaat:
2.1.3. Drukbeveiliging koelmiddel

De BSI 1 zorgt met behulp van een liniaire druksensor voor de hoge- en lagedrukbeveiliging.

Deze liniaire druksensor meet de druk van het koelmiddel.

De elektronische eenheid motor ontvangt deze informatie over de druk via een analoge draadverbinding.

Als de druk van het koelmiddel lager dan 2,8 bar is, wordt de compressor uitgeschakeld. De compressor wordt weer ingeschakeld als de druk meer dan 3,3 bar wordt.

Wanneer de druk van het koelmiddel boven 28,2 bar komt, wordt de airconditioning uitgeschakeld. De aircocompressor treedt weer in werking als de druk van het koelmiddel beneden 20 bar komt.

Voorts:
Citaat:
2.2. Elektroklep aircocompressor

De aircocompressor met externe regeling heeft een elektroklep voor de regeling van de lagedruk waarmee de temperatuur van de verdamper tussen 3 en 13 °C wordt gehouden. Daarmee wordt wel de gewenste koeling bereikt terwijl het brandstofverbruik wordt geminimaliseerd.


OPMERKING : Als de koppeling van de aircocompressor niet is ingeschakeld, staat de elektroklep van de compressor op 0%.

De opdracht aan de verdamper ligt tussen 3 en 13 °C afhankelijk van de buitentemperatuur, de temperatuur in het interieur en de gewenste temperatuur.

Bij het ontwasemen is de opdracht aan de verdamper altijd 3 °C.


2.2.1. Regeling hogedruk

Om te voorkomen dat de compressor bij een druk hoger dan 24,2 bar door de beveiliging wordt uitgeschakeld : Wordt de opdracht aan de verdamper verhoogd om de bediening van de elektroklep en dus de pompopbrengst te verkorten. Door deze opdracht kan de hoge druk op een niveau worden gehandhaafd zonder de onderdelen van het systeem aan te tasten.

2.2.2. Relatie elektroklep aircocompressor / verdampertemperatuur

In bepaalde omstandigheden (bijvoorbeeld in de werkplaats bij 20 °C).

Om een verdampertemperatuur van 3 °C te verkrijgen, wordt de elektroklep ongeveer 50% +/- 5% bediend.

Om een verdampertemperatuur van 10 °C te verkrijgen, wordt de elektroklep ongeveer 35% +/- 5% bediend.


Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


15 mei 2016 09:50
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Airco-probleem
vroeger kon je tot ongeveer -10 graden inspuiten wat veel beter was volgens mij
natuurlijk zijn er voordelen en nadelen aan verbonden


15 mei 2016 10:18
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Airco-probleem
Wat bedoel je met die "- 10 graden inspuiten" ?

De verdamper temperatuur mag niet onder die +3 graden C komen, anders loop je gevaar dat hij aan de buitenkant bevriest.
Maar die temperatuur zal je niet bedoelen, naar ik aanneem ;)

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


15 mei 2016 12:26
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Airco-probleem
dat bedoel juist wel , maar omdat het gewoonlijk van korte duur is
bevriest deze niet
die temp kun je krijgen door een hoog toerental en dan naargelang de temp binnen en buiten
en het toerental van de ventilator


15 mei 2016 14:01
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Airco-probleem
Vaste compressoren zoals vroeger haalden inderdaad wel eens een lage druk van 1 bar. Bij 1 bar kookt R134 bij -10 graden Celsius. Dus dat kwam inderdaad voor. Ik heb ook nog zo'n systeem staan waarbij dit inderdaad gebeurt.

Door de lagedruk op 2 bar af te regelen voorkom je eigenlijk al bevriezing, want in de dampspanningstabel van R134a is 2 bar 0 graden C.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


15 mei 2016 14:12
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Airco-probleem
ik heb het is ene keer gehad bij een renault dat de verdamper dichtvroor ,
daar werkte ze met een termostaat in de verdamper en die was stuk


15 mei 2016 14:20
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Airco-probleem
Ja dat was denk ik een hoekventiel, met een temperatuuropnemer op de verdamper?

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


15 mei 2016 14:26
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Airco-probleem
dat kan best het is al lang geleden , de klacht was dat het soms nat was aan zijn voeten


15 mei 2016 14:36
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Airco-probleem
BJG schreef:
Vaste compressoren zoals vroeger haalden inderdaad wel eens een lage druk van 1 bar. Bij 1 bar kookt R134 bij -10 graden Celsius. Dus dat kwam inderdaad voor. Ik heb ook nog zo'n systeem staan waarbij dit inderdaad gebeurt.

Door de lagedruk op 2 bar af te regelen voorkom je eigenlijk al bevriezing, want in de dampspanningstabel van R134a is 2 bar 0 graden C.


En door op 2,8 bar af te regelen zoals dat bij de C5 PH2 gebeurt
Citaat:
Als de druk van het koelmiddel lager dan 2,8 bar is, wordt de compressor uitgeschakeld. De compressor wordt weer ingeschakeld als de druk meer dan 3,3 bar wordt.
zal de verdamper zeker niet meer bevriezen :idea:

Overigens, praten we daarbij over de druk ná de expansie, of over de zuigdruk?
Zie ook http://www.aircontrol.nl/faq/r134a-tabel.pdf

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


15 mei 2016 17:47
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Airco-probleem
We hebben het hier over de variabele regeling, waarbij de lage druk wordt afgeregeld op 2 bar, ook bij de C5 ph2. De compressor wordt gedurende de werking niet uitgeschakeld, maar met de stand van de kantelschijf in de compressor wordt de opbrengst zodanig geregeld dat de lage druk zijde van het systeem 2 bar blijft. Dat is aan de verdamperkant, dus de zuigdruk.

Het document dat JW aanhaalt gaat over iets anders, de uitschakeldruk:
Die is er ten eerste om de compressor te beschermen tegen een lege installatie, deze druk wordt dan ook aan de hoge druk kant gemeten (perskant). Bij minder dan 2,8 bar wordt de magneetkoppeling uitgeschakeld, en voorkomt dat de compressor draait bij een lege installatie.

Ten tweede mag de installatie niet werken als het te koud is buiten. Als de uitschakeldruk 2,8 bar bedraagt zal de compressor niet inschakelen onder temperaturen van 7 graden Celsius. Stijgt de temperatuur dan tot 3,3 bar = 11 graden dan schakelt de compressor weer in.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


15 mei 2016 20:14
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jul 2008 13:44
Berichten: 1619
Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Airco-probleem
JW-C5 schreef:
Overigens, praten we daarbij over de druk ná de expansie, of over de zuigdruk?


De zuigdruk :smt023

Greetz Iceman :smt197

_________________
Foto's

De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.


Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.

Diagbox

Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007


15 mei 2016 20:36
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Airco-probleem
De genoemde 2.8 is HD zijde. De afgeregelde 2 bar is uiteraard zuigdruk.
zie mijn vorige posting ;)

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


15 mei 2016 20:38
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Airco-probleem
Even voor mijn begrip.....

De HD zijde is vloeistof, na de comprimering door de compressor en afkoeling in de condensor.
Kan de druk daar dan zó laag zijn, maar 2,8 bar?

Hoe laag is die dan zonder die comprimering?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


15 mei 2016 22:19
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 46 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.