Gesprek met ontwerper C5 PhI
Auteur |
Bericht |
fjansz
C5club Fan
Geregistreerd: 17 okt 2013 19:11 Berichten: 60 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 break 2.0i 16V Exclusive
Opties: leer, open dak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09870CJ
Productienummer: 10241
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 202128
Kleur: Rouge Lucifer EKQD**
Naar boven
|
Gesprek met ontwerper C5 PhI
Hallo C5 liefhebbers,
binnenkort spreek ik de man die voor een groot deel zijn stempel op het ontwerp van de C5 PhI heeft gedrukt en aan het hoofd stond van de groep mensen die de C5 hebben gevormd zoals wij hem nu kennen. Mocht je vragen aan hem hebben, dan zal ik proberen die aan hem te stellen. Het interview wordt gepubliceerd in de volgende CitroExpert. Ben ook nog bezig om degene te pakken te krijgen die destijds verantwoordelijk was voor de C5-elektronica, maar tot op heden is me dat nog niet gelukt. Mocht je vragen op dat gebied hebben dan kun je die doorgeven, maar ben dus nog niet zeker of ik de man ook te spreken krijg.
vrgr Fred
_________________ Voorheen: Traction Avant 11BL 1950, VW Golf D, Lancia HPE, 11B 1938, 11C 1957, 11F 1939, 15Six 1953, 2cv AZU, 2cv (3x), Dyane6, DSuper 5, DS21 1966, CX2000, CX25TRD bleu memphis met open dak, CX20RE, CXbreak (2x), BX16RS break, BX14RE, Xantia 2L break, Xsara Picasso bleu amerindien met vouwdak, Berlingo 1.9D, C3, C8 2L 16V, C5 2.0i break Prestige, C5 break 2.0i 16V Exclusive.
|
19 mei 2014 10:57 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12 Berichten: 7247 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Gesprek met ontwerper C5 PhI
Voor de vroege ph1 rijders: welk type koffiebekertje heeft model gestaan voor de bekerhouders en waar zijn deze eventueel nog te krijgen? Voor de late ph1 rijders: waarom zijn deze verdwenen....
Wat serieuzer: gaat dit ver de techniek of uitsluitend over het design?
|
19 mei 2014 18:44 |
|
|
Sjever
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 08 dec 2006 20:22 Berichten: 822 Woonplaats: Goirle
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Naar boven
|
Re: Gesprek met ontwerper C5 PhI
Als ik heel eerlijk moet zijn was de phI de fijnste en mooiste uit de serie. Dat mag je hem van mij mededelen .
_________________ Nu, C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium Citroën DS19 hydrauliek 1965 Renault Frégate Amiral 1956
ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005 Ganache 27-RD-FZ ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002 Orga#:9226CJ 90-JF-PB ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24 ex BX19TRS 1988, TB-96-KN ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
|
19 mei 2014 18:50 |
|
|
JWHofnar
V.I.P.
Geregistreerd: 05 feb 2009 20:22 Berichten: 3196
Auto: C5 Break Prestige 2.0 16V
Opties: puur
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10203
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 214.000
Kleur: EYTC Gris Orageux
Naar boven
|
Re: Gesprek met ontwerper C5 PhI
Interessant, de C5-I zal niet de geschiedenis in gaan als de mooiste Citroën allertijden (maar ook niet de lelijkste). Leuk om de geestelijk vader van het ontwerp aan het woord te laten. Ben benieuwd naar de diepere achtergronden en ga het ontwerp misschien na het artikel meer waarderen.
JW
PS Begrijp ik nu uit de voorgaande posts dat de eerste C5's een andere bekerhouder hadden? Werkte die wel? Want de bekerhouder in mijn C5-II zijn onbruikbaar voor het doel waar ze voor gemaakt zijn.
|
19 mei 2014 19:33 |
|
|
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 11:10 Berichten: 4076 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Gesprek met ontwerper C5 PhI
Ben wel benieuwd naar dit gesprek en het verhaal wat er uit volgt.
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
19 mei 2014 19:38 |
|
|
henkie HDI
V.I.P.
Geregistreerd: 14 jun 2007 17:26 Berichten: 1835 Woonplaats: Amsterdam
Auto: Volvo V70 2.4D Geartronic 175PK / 400 Nm ... gechipt naar 240 PK / 475 Nm
Opties: leer,trekhaak, BT, RTI navigatie
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 292.292
Kleur: Magic Blue Pearl
Naar boven
|
Re: Gesprek met ontwerper C5 PhI
Bekerhouder in de C5 ph I was .... automatenkoffiewerk ... Volvo heeft McDonalds bekerhouders ... wat zeg ik nu
_________________ De overtreffende trap van C5 is natuurlijk D5
|
19 mei 2014 21:49 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12 Berichten: 7247 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Gesprek met ontwerper C5 PhI
Sjever schreef: Als ik heel eerlijk moet zijn was de phI de fijnste en mooiste uit de serie. Dat mag je hem van mij mededelen . Mijn allereerste kennismaking met de C5 was op papier, een citrofiele collega die een autotijdschrift toonde met de opmerking 'dat wordt m dan, de opvolger van je BX'. Ik was niet meteen overtuigd zal ik maar zeggen. De xantia vond ik van meet af aan een afzichtelijk gedrocht en dit stak er voor mij nou niet direct met kop en schouders bovenuit. Ondertussen regende het collega's om me heen die de C5 als leaseauto helemaal zagen zitten, voornamelijk de combinatie van cataloguswaarde, leaseprijs en ruimte sprak ze aan, niet zozeer het uiterlijk. Lyrische verhalen over gehoord, tussen de talloze elektronische eigenaardigheden van de eerste C5's en de toen ook al veelbesproken COM2000. Na er inmiddels zelf ruim een jaar in rondgereden te hebben begin ik m qua uiterlijk steeds meer te waarderen en ben ik blij dat ik een ph1 heb en geen ph2.... Ik denk wel dat dit de beste auto is die ik ooit gehad heb. De leaseauto die ik had kan niet in zn schaduw staan...
|
19 mei 2014 22:08 |
|
|
fbss
C5club Bikkel
Geregistreerd: 27 aug 2009 12:31 Berichten: 327 Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 1.8 16V Berline Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 9089CJ
Productienummer: 10343
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 198500
Kleur: Noir Onyx (EXYB)
Naar boven
|
Re: Gesprek met ontwerper C5 PhI
Voor mij was de C5 inderdaad de opvolger van de BX, hoewel ik er tussendoor een uitstapje van tien jaar Hyundai Excel maakte. Dat was meer om economische redenen, het was de enige voor mij aantrekkelijke nieuwe auto, die ik kon betalen. Bij het zoeken naar een vervanging daarvan stuitte ik op de Onyxzwarte C5 Ph1 die ik nu nog steeds heb, en ik was meteen verkocht. De BX Chamonix die ik had was wit.
Soms zie ik nog weleens een BX rijden, meestal een zilvergrijze Deauville, het laatste model dat verkocht werd. En ik zou er zo één willen kopen, als mijn C5 te duur in onderhoud wordt. Maar met een BX van 25 jaar zal dat natuurlijk niet minder zijn.
O ja, geen vragen voor de ontwerper van de C5. Misschien hooguit waarom er voor muziek van Jean-Michel Jarre gekozen is bij de eerste reclame-filmpjes. Ik neem aan dat ze hiermee iets wilden aangeven, wat mogelijk met het ontwerp en de filosofie erachter te maken had.
_________________ Groet,
Frank
|
20 mei 2014 07:51 |
|
|
silver944
C5club Fan
Geregistreerd: 22 aug 2012 14:38 Berichten: 73
Auto: C5 Berline 2.0 16v ligne prestige
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 300099
Kleur: silver
Naar boven
|
Re: Gesprek met ontwerper C5 PhI
Waarom zijn de Adals zo zwak?
|
28 mei 2014 20:07 |
|
|
JWHofnar
V.I.P.
Geregistreerd: 05 feb 2009 20:22 Berichten: 3196
Auto: C5 Break Prestige 2.0 16V
Opties: puur
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10203
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 214.000
Kleur: EYTC Gris Orageux
Naar boven
|
Re: Gesprek met ontwerper C5 PhI
Ik heb zo-even het juli/augustus nummer van Citroexpert gekocht met het artikel over het C5 ontwerp. Interessant om te lezen.
JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
|
06 aug 2014 15:28 |
|
|
|