Vandaag in Auto Plus, rubriek "Le journal de l'occasion" : een doorlichting van de betrouwbaarheid van de C5 HDi vanaf 2001. Samengevat :
voor- en achtertrein :
- sinds de terugroepactie begin 2002 zijn de problemen met het lawaai aan de achtertrein opgelost.
- de banden die de fabriek monteert zijn te zacht en slijten te snel
motoren :
- modellen 2.2 HDI van vóa³r mei 2001 : risico op breuk distributieketting.
- startproblemen op de HDi 110 (tot begin 2002)
- turboproblemen op de eerste exemplaren van de HDi 110
ruitensproeier :
- lekken, en valse meldingen van een zgn. lege ruitensproeier (dichting, defecte sonde)
elektronica :
- bugs (centrale vergrendeling, elektr. raambediening, wispelturige lichten, wispelturige verklikkerlampjes, opgelost door herprogrammering of vervanging van de Com 2000
- haperende buitentemperatuurmeter op sommige modellen (wat problemen met de werking van de airco met zich meebrengt)
veiligheidsgordels :
- te zwak oprolmechanisme
stuurinrichting :
- gekraak bij maneuvers, te wijten aan een fout in de stuurkolom (meestal onder garantie opgelost)
Verder schrijven ze nog :
- de simpele materialen en de betwistbare assemblage veroorzaken parasietgeluiden
- behalve snel slijtende banden op de eerste bouwjaren, hebben alle slijtage-onderdelen een behoorlijke levensduur
- de prijs van de wisselstukken ligt op hetzelfde niveau als van de andere Franse concurrenten, en is voordeliger van deze van de niet-Franse concurrentie
- de C5 is qua onderhoudskost een van de goedkoopste diesel-gezinswagens op de markt.
Betrouwbaarheid : beetje bij beetje legt Citroen de lat hoger. De terugroepacties hebben de grote problemen opgelost. De gerestylede C5, gelanceerd in september 2004 en uitgerust met HDI's van de laatste generatie, toont een gezondheid die voldoening schenkt. Op de tweedehandsmarkt geniet de phase II de voorkeur.
Betrouwbaarheidsindex : 3 sterren (op een maximum van 5)
Vrij vertaald uit Auto Plus nr 927 van 13/06/2006.