Mooi dat je het zó hebt kunnen oplossen
Je schreef:
Conclusie: de originele draadbomen zijn voorzien van draden die geschikt zijn om in de auto te leggen, maar niet om telkens te knikken bij het openen en sluiten van de achterklep.
In 2017 heb ik er een nieuwe kabelboom in gelegd, zie vorige pagina, de kosten daarvan waren beperkt.
Ik heb dat toen gedaan omdat ik geen risico wilde lopen dat tijdens de vakantie de klep niet meer open kon, met een volgeladen auto
Die nieuw draadboom heb ik toen vergeleken met de oude, die nog gewoon werkte, en geconstateerd dat de draden van de oude harder (geworden) waren dan die van de nieuwe. De draden waren nog wel allemaal heel.
Dat harder worden is een langdurig proces, zowel de PVC mantel alsook het koper worden op den duur harder.
Destijds heb ik hetzelfde gezien bij mijn laatste Xantia Break, zowel links als rechts zijn daar draden kapot gegaan die ik heb moeten repareren. Die waren veel te hard geworden op het knikpunt.
De oude bundel heb ik nog, als ik er iemand een plezier mee kan doen is hij welkom
Groet,
JW