Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Afkeur Veiligheidsriem... 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 07 jun 2012 19:49
Berichten: 271
Woonplaats: Deventer
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afkeur Veiligheidsriem...
OK, JW,

't Is duidelijk. Dank nogmaals, en tot 'nieuws',

groet,

Zietroen.


20 okt 2017 12:29
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2011 20:11
Berichten: 766
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: Zwart parelmoer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afkeur Veiligheidsriem...
Tenzij iemand andere ervaringen heeft met keuring, zou ik nog even wachten met de Steinslag-Unterbodenschutz, en de genoemde krimpkous door de garage laten aanbrengen die ook de keuring doet. Reden is dat een handremkabel onder voorwaarden gerepareerd mag worden, maar dat een keurmeester wel die voorwaarden moet kunnen controleren. Concreet betekent dit dat repareren van een beschadigde buitenkabel alsnog zal leiden tot afkeur, maar reparatie van de beschermlaag om de buitenkabel mag gewoon. Om het verschil te zien tussen een beschadiging van de buitenkabel zelf, of alleen de beschermlaag, moet die krimpkous en Steinslag-Unterbodenschutz er voor de keurmeester nog niet op zitten....

De toelichting van de RDW op toetsing van de handremkabel:

Beoordelen handremkabel
Beschadiging of breuk van de binnenkabel leidt altijd tot afkeur. Ook als er slechts 1 draad is gebroken. Beschadiging, scheurvorming of breuk van de buitenkabel leidt ook altijd tot afkeur. Beschadiging, scheurvorming of breuk van de beschermlaag om de buitenkabel is geen reden tot afkeur.
Als er tape, kit of dergelijk materiaal is aangebracht, moet de keurmeester beoordelen of het bewerkte onderdeel een onderdeel is van de handremkabel of alleen een beschermende functie heeft. Om dit goed te kunnen beoordelen, moet de tape, kit of dergelijk materiaal verwijderd worden om de buitenkabel te kunnen inspecteren. Een handremkabel mag op een deugdelijke wijze zijn gerepareerd.


20 okt 2017 13:05
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 15:44
Berichten: 3010
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afkeur Veiligheidsriem...
Ik zou een ander keurstation zoeken. Het is sowieso ridicuul dat een keurstation ook zelf reparaties mag uitvoeren in Nederland. In veel andere landen is dit verboden, juist om dit soort dubieuze zaken te voorkomen (ik doel op de belachelijke afkeur van de gordel)
Als reparatie van de handremkabel toegestaan is en dit is klaarblijkelijk gedaan als de kripmkousjes er op zitten dan heeft die snuiter dus ook de beide situaties gezien en is er helemaal geen reden om het alsnog te slopen om te constateren dat het naar behoren gerepareerd is maar het vervolgens toch af te keuren omdat de oplossing nu weer er af gesloopt is :shock:

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


20 okt 2017 16:39
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 10:41
Berichten: 11348
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afkeur Veiligheidsriem...
Het gaat om zelf repareren en dan naar een ander keurstation voor controle brengen, en niet bij die zeikers. :mrgreen:
APK Euromaster Apeldoorn vraagt maar 20 euro en kom al vele jaren, nooit geen probleem.
Lampje defect komt de monteur even langs , doos met alle lampen bij mij ( hoewel alles al nagezien had kan het voorkomen) zelf gauw vervangen en goed gekeurd.

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


20 okt 2017 19:41
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 07 jun 2012 19:49
Berichten: 271
Woonplaats: Deventer
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afkeur Veiligheidsriem...
Quote *Jooster*:
Als er tape, kit of dergelijk materiaal is aangebracht, moet de keurmeester beoordelen of het bewerkte onderdeel een onderdeel is van de handremkabel of alleen een beschermende functie heeft. Om dit goed te kunnen beoordelen, moet de tape, kit of dergelijk materiaal verwijderd worden om de buitenkabel te kunnen inspecteren. Een handremkabel mag op een deugdelijke wijze zijn gerepareerd.
----------------------------------------------
Wat ik heb gezien, is een gebarsten omhulling, waardoor een roestige kabel te zien was. Of deze geknapte draden bevatte, weet ik niet, dit heb ik (zonder leesbril) niet kunnen vaststellen. Wordt opnieuw bekeken.


Quote *H-H* 1.:
Ik zou een ander keurstation zoeken. Het is sowieso ridicuul dat een keurstation ook zelf reparaties mag uitvoeren in Nederland. In veel andere landen is dit verboden, juist om dit soort dubieuze zaken te voorkomen (ik doel op de belachelijke afkeur van de gordel).
------------------------------
Helemaal mee eens. Ik denk dat we dit soort regels te danken hebben aan een overstag gegane overheid, voor een sterke lobby vanuit een niet florerende autowereld, een aantal jaren terug.


Quote *H-H* 2.: Als reparatie van de handremkabel toegestaan is en dit is klaarblijkelijk gedaan als de kripmkousjes er op zitten dan heeft die snuiter dus ook de beide situaties gezien en is er helemaal geen reden om het alsnog te slopen om te constateren dat het naar behoren gerepareerd is maar het vervolgens toch af te keuren omdat de oplossing nu weer er af gesloopt is.
---------------
Ho,ho, mij is door JW geadviseerd, om de oude beschermlaag van de h.r.-kabels te verwijderen, en nu te voorzien van krimpkous. Wat m.i. een heel nette en vooral afdoende oplossing is. Of die kabel al eerder gerepareerd was of niet, weet ik niet, en dat heb ik ook nooit 'gezegd'. Ik heb v.z.v. ik kan bepalen, een doorgescheurde originele beschermlaag gezien.

Verder lijkt mij de genoemde oplossing vooral zinvol als e.e.a. zelf gedaan kan worden. Als ik iemand anders moet laten 'knippen en plakken' (tegen diens uurtarief) is het misschien raadzamer om een nieuwe te plaatsen. Ik ga nog even wat plussen en minnen tegenover elkaar zetten.

Wordt vervolgd.

Groet, Zietroen.


20 okt 2017 20:53
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afkeur Veiligheidsriem...
Bij mij is de krimpkous over de bestaande buitenkabel-inclusief-beschermmantel heen gedaan.
De oorspronkelijke is er niet afgehaald.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


20 okt 2017 21:00
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 07 jun 2012 19:49
Berichten: 271
Woonplaats: Deventer
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afkeur Veiligheidsriem...
Ja JW,

ik zie dat ik het niet juist heb weergegeven. So sorry. Heb zitten slapen.

Dank(!!!) voor de melding.

Groet, ZZzz..zietroen.


20 okt 2017 21:04
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 15:44
Berichten: 3010
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afkeur Veiligheidsriem...
zo bedoelde ik het inderdaad ook.

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


21 okt 2017 11:46
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 07 jun 2012 19:49
Berichten: 271
Woonplaats: Deventer
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afkeur Veiligheidsriem...
Om dan toch weer terug te komen op de VEILIGHEIDRIEM. Vandaag is 'ie glansrijk door de keuring gekomen.
Zorgvuldig repareren is dus beslist een optie.

Groet, Zietroen.


26 okt 2017 20:12
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 10:41
Berichten: 11348
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afkeur Veiligheidsriem...
Zo is het! :smt023

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


27 okt 2017 08:12
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.