Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Defecte secundaire luchtpomp 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 14 sep 2015 20:51
Berichten: 20
Auto: Berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 144000
Kleur: zilver


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Defecte secundaire luchtpomp
Hallo allemaal,

Gisteren is mijn auto (C5 ph1 uit 2004) voor onderhoud geweest bij mijn vaste garage. (Geen citroen garage)
Hij heeft de auto uitgelezen en een fout gereset. De boorcomputer gaf regelmatig, en de laatste tijd bijna altijd, de melding uitlasgasstoring.
Het zou liggen aan de secundaire luchtpomp die de uitlaatgassen extra moet zuiveren oid. Het zou geen kwaad kunnen om zo door te rijden, maar wel wil ik een keer die melding wegkrijgen.
Een nieuw onderdeel zou volgens de reguliere handel zo'n 285 euro kosten. Dat vind ik echt veel geld, en ondanks dat ik het milieu een warm hart toedraag, geef ik echt niet zoveel geld uit hiervoor.
De garage heeft de stekker losgehaald van de secundaire luchtpomp, en dan geeft de computer slechts 1 foutmelding hierover, ipv 2 als de stekker is aangesloten.
Wij hoopten dat de foutmelding hiermee niet meer terug zou komen, maar vandaag bleek dat wel het geval te zijn.
Beste forumleden; Voordat ik mijn portemonnee moet gaan trekken voor de luchtpomp, wil ik eigenlijk eerst weten wat jullie mening hierover is.
Gewoon zo doorrijden, nieuw onderdeel bestellen, of is er een andeer mogelijkheid om deze storing weg te krijgen?
Alvast bedankt.


26 apr 2017 19:23
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 21:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Defecte secundaire luchtpomp
De secundaire luchtpomp doet alleen iets de eerste 30 sec bij een koude motor.
Dus voor het milieu valt het wel mee.

Foutmeldingen komen wel vaker voor bij deze motoren, dus het is niet 100% zeker dat het hiermee opgelost is, maar als je het wil proberen. Ik heb er nog een liggen 35 euro :smt190

_________________
Zeg maar André


26 apr 2017 19:37
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Defecte secundaire luchtpomp
auto rijden kost geld :smt080


26 apr 2017 19:39
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Defecte secundaire luchtpomp
De secundaire luchtpomp zit zelf niet in een geregeld circuit wat storingen kan melden aan de BSI. De meldingen die er zijn, zijn het gevolg van iets anders.
Ik zou investeren in een gebruikte pomp van André en liever kijken of je lambdasondes nog wel de juiste waarden aangeven. Wellicht zijn die aan vervanging toe.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


26 apr 2017 21:24
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Defecte secundaire luchtpomp
welke p.... codes waren het?


26 apr 2017 21:31
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 14 sep 2015 20:51
Berichten: 20
Auto: Berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 144000
Kleur: zilver


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Defecte secundaire luchtpomp
Willy4, De p codes ga ik nog navragen bij de garage. Je hoort nog van mij.
akooiman, Je woont in Eindhoven zie ik, dat is voor mij best een eind weg, maar ik denk er wel over om het van je over te nemen. eventueel via post nl.


27 apr 2017 09:02
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 21:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Defecte secundaire luchtpomp
:smt023

_________________
Zeg maar André


27 apr 2017 10:21
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 14 sep 2015 20:51
Berichten: 20
Auto: Berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 144000
Kleur: zilver


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Defecte secundaire luchtpomp
de foutcodes waren: p212, P213, P214
Nadat de luchtpomp was afgekoppeld, was er nog maar 1 foutcode, en dat was (weet niet zeker) P213.


27 apr 2017 17:31
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Defecte secundaire luchtpomp
P0212 Injector Circuit Malfunction - Cylinder 12
P0213 Cold Start Injector 1 Malfunction
P0214 Cold Start Injector 2 Malfunction

P0212 code definitie

Injector Circuit Storing - Cilinder 12

Wat de P212 code betekent

P0212 vertelt ons dat de motorregelingsmodule (ECM) een storing heeft gedetecteerd binnen de cilinder 12 brandstofinjectorkring. Deze code is specifiek ingesteld wanneer de spanning of weerstand buiten bereik voorkomt.

Deze code is vergelijkbaar met en kan gezien worden in combinatie met P0200 - P0211, die alle brandstofinjectorkodes zijn.

Misfire, lean condition en rich condition codes kunnen gezien worden naast injector problemen.

Wat veroorzaakt de P0212 code?

ECM is falen of is mislukt
Open of verkorte bedradingskabel
Elektrische aansluiting die gebroken of slecht is
Brandstofinjectorcilinder 12 moet vervangen worden
Wat zijn de symptomen van de P0212-code?

De controle motorlicht wordt waargenomen op het dashboard nadat de storing door de ECM is gedetecteerd

Een failsafe modus, die een voorzorgsmaatregel is om schade aan het voertuig te voorkomen, wordt door de ECM vastgesteld

De failsafe modus blijft van kracht totdat de schakeling prestaties heeft die binnen het bereik liggen of de storing is hersteld

Symptomen die worden gevoeld net voor de Check Engine Light is ingesteld, zijn onder andere:

Auto loopt slecht
Motor worstelt om te rennen en dood te gaan
Auto is moeilijk te herstarten
Slechte brandstofmilage
Leun, rijk, of onjuist omstandigheden
Hoe diagnoseert een monteur de P0212-code?

Controleert de ECM voor alle codes die zijn opgeslagen en kijkt naar de vrieslijstgegevens voor elk

Verwijdert de codes en toetsen het voertuig om de problemen te verifiëren

Als het probleem is geverifieerd:

Gebruik het scangereedschap opnieuw om de werking van het injectorkring te controleren

Controleert de spanning met een multimeter bij de injector zelf; Er kan een noid licht gebruikt worden om de pulsbreedte te controleren.

Als alles anders mislukt, moet de ECM worden getest volgens de specificaties van de fabrikant.

Veel voorkomende fouten bij het diagnosticeren van de P0212-code

Fouten kunnen worden gemaakt wanneer stappen niet allemaal gevolgd worden of als stappen helemaal worden overgeslagen. Hoewel de brandstofinjector de meest voorkomende oorzaak is, moet het en alle andere componenten worden getest voordat er iets wordt vervangen

Hoe ernstig is de P0212-code?

P02012 kan vrij ernstig zijn, afhankelijk van de symptomen. Dingen als een mishandeling of rijke conditie kunnen mild zijn. Aan de andere kant kunnen de symptomen vrij ernstig zijn, zoals een motor die sterft of hard is om te beginnen.

Welke reparaties kunnen de P0212-code repareren?

ECM vervangen
Vervanging van de brandstofinjector voor cilinder 12
Herstellen of vervangen van een open of kort in de bedrading
Reparatie van problemen met de elektrische aansluiting
Aanvullende commentaar voor overweging met betrekking tot de P0212 code

In sommige gevallen kan een noodlicht nodig zijn om de spanningsimpulsbreedte van de brandstofinjector te controleren. Dit is gedaan om de puls te zien die uit de ECM komt; Het lampje gaat branden om de technicus te vertellen als de injector binnen de specificaties staat.

Professionals zullen gebruik maken van geavanceerde scan tools die de mogelijkheid hebben om live data en veranderingen in de tijd te zien die zeer nuttig zijn, vooral voor intermitterende problemen.

Voertuigen meer dan 100k mijl hebben soms een ophoping van vernis, dat een opbouw van deeltjes in benzine is. Soms kunnen deze bouwen tot het punt waar ze injectoren en andere brandstofcomponenten verstoppen. Seafoam kan worden gebruikt om brandstofinjectoren te repareren door ze in bepaalde scenario's te ontdoen.

Heb je hulp nodig met een P0212-code?

Your Mechanic biedt gecertificeerde mobiele mechanica die naar uw huis of kantoor komen om uw voertuig te diagnosticeren en te repareren. Krijg een offerte en boek een afspraak online of spreek een serviceadviseur op 1-800-701-6230.


27 apr 2017 17:55
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Defecte secundaire luchtpomp
P0213 code definitie

Koude Start Injector 1 Storing

Wat de P0213 code betekent

P0213 is een OBD-II diagnostische probleemcode die is ingesteld wanneer de Engine Control Module (ECM) een probleem detecteert met de brandstofinjector met koudstartnummer 1; De ECM triggert een Check Engine Light eenmaal buiten bereikbereik is gedetecteerd.

Deze code is vergelijkbaar met P0214 en kan worden gezien met misfire, lean en rich condition codes.

Wat veroorzaakt de P0213 code?

Koudstartinjector 1 mislukt
Open of kort in de bedrading
Slechte elektrische aansluiting
Wat zijn de symptomen van de P0213-code?

Een faalbeveiligde modus is ingesteld met het Controle Motorlicht en blijft tot een bevredigende prestatie is gedetecteerd of de fout is opgelost

Het voertuig kan slecht lopen

Slechte brandstofmilage

Leun of rijke omstandigheden

Het voertuig kan moeilijk zijn om te beginnen, vooral als het koud is

Hoe diagnoseert een monteur de P0213-code?

Haken een scanner op het voertuig om te controleren of er codes aanwezig zijn (er kunnen meer dan één zijn)

Controleert de data van de bevriezingsframe voor elke code om te bepalen welke voertuigsnelheid, RPM, koelvloeistoftemperatuur, enz. Aanwezig waren toen de codes eerst verschenen

Verwijdert de codes en voert onder een vergelijkbare omstandigheden een testrit uit naar de data van de vriesraam

Als de codes weer verschijnen:

Controleert de spanning bij de injector zelf.
Veel voorkomende fouten bij de diagnose van de P0213-code

Fouten kunnen met elke code gemaakt worden. De meest voorkomende fout is het overslaan van stappen of niet in orde. Hoewel de koudstartinjector de gebruikelijke oorzaak is van P0213, moet het worden getest voordat het wordt vervangen. Dit wordt gedaan om onnodige reparaties te vermijden.

Hoe ernstig is de P0213-code?

P0213 is een ongewone code die meestal geen ernstig probleem is. Het voertuig moet naar een veilige locatie worden gereden nadat de code zonder probleem is gevonden. Om eventuele verdere problemen te voorkomen, dient de auto zo snel mogelijk te worden gediagnosticeerd en gerepareerd.

Welke reparaties kunnen de P0213-code repareren?

Koudstartinjector vervangen
Verbindingsproblemen oplossen
Reparatie of vervanging van de bedrading als nodig
Aanvullende commentaar voor overweging met betrekking tot de P0213-code

De koudstartinjector is een belangrijk onderdeel voor de daarvoor uitgeruste voertuigen. Dit stelt de ECM in staat om de koudstartinjector te gebruiken om brandstof toe te voegen om de luchtbrandstofverhouding te kwijten wanneer het koud is.

Een geavanceerd scangereedschap dat live data, zoals spannings-, ohm- en operatiewijzigingen over de tijd mogelijk maakt, is een handig hulpmiddel voor de diagnose van de koudstartinjector.

Heb je hulp nodig met een P0213-code?

Your Mechanic biedt gecertificeerde mobiele mechanica die naar uw huis of kantoor komen om uw voertuig te diagnosticeren en te repareren. Krijg een offerte en boek een afspraak online of spreek een serviceadviseur op 1-800-701-6230.

CONTROLEER DE MOTORLICHT PROBLEMEN CODES P0213
DELEN TWEET P


27 apr 2017 18:02
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Defecte secundaire luchtpomp
P0214 code definitie

P0214 is een generieke probleemcode die een probleem aanduidt met het koudstartinjector nummer 2.

Deze code kan worden gezien met P0213, of misfire, rich, of lean condition codes.

Wat de P0214 code betekent

P0214 is een diagnostische code die is ingesteld zodra de ECM een probleem heeft gedetecteerd die buiten de bereik van de koude startinjector 2 komt. De ECM stelt een diagnostische foutcode in en stelt een failsafe-modus in om verdere schade aan de motor te voorkomen. De failsafe modus blijft totdat het probleem is opgelost of de normale bereik prestatie is gevonden.

Wat veroorzaakt de P0214 code?

P0214 kan een paar typische oorzaken hebben:

Open of verkorte bedradingskabel
Foutieve koudstartinjector 2
Elektrische aansluiting die slecht is
Wat zijn de symptomen van de P0214-code?

Symptomen worden soms gevoeld voordat het Check Engine Light op het dashboard wordt weergegeven. Deze symptomen omvatten:

Het voertuig rijdt slecht
Afname in brandstofverbruik
Moeilijke omstandigheden
Leun of rijke omstandigheden
Hoe diagnoseert een monteur de P0214-code?

Een mechanic controleert altijd op codes voordat er iets anders is gedaan. Aanvullende codes kunnen naast de huidige codes geschiedeniscodes of wachtende codes bevatten. Elke code heeft een vriesframe-gegevens die aangeeft welke conditie het voertuig was bij het instellen van de code.

De code wordt dan gewist en getest gedreven om het probleem te dupliceren.

Zodra de conditie is gedupliceerd, wordt een visuele inspectie uitgevoerd voor beschadigde bedrading of lekkage.

Tenslotte wordt de spanning bij de koudstartinjector gecontroleerd.

Veel voorkomende fouten bij de diagnose van de P0214-code

Fouten kunnen worden gemaakt als stappen niet in de juiste volgorde worden gevolgd, of als bepaalde stappen helemaal niet worden afgerond. De koudstartinjector zelf is de meest voorkomende oorzaak van deze code, maar alles moet worden getest voordat onderdelen vervangen worden om onnodige reparaties te vermijden.

Hoe ernstig is de P0214-code?

P0214 is een meer ongewone code met vrij milde symptomen. Alle codes met de slechte slechte motor dienen voorzichtig te zijn wanneer ze worden aangedreven voor een veilige werking en moeten zo snel mogelijk vervangen worden.

Welke reparaties kan de P214-code repareren?

Koudstart injector 2 vervanging
Reparatie of vervanging van bedradingskabel
Elektrische aansluitingen vast
Aanvullende commentaar voor overweging met betrekking tot de P0214-code

In sommige gevallen kunnen brandstofsysteemreinigers helpen bij het repareren van P0214. Deze schoonmakers verwijderen de vernis die opbouwt in de voertuigen. Dit kan helpen om brandstofinjectoren te verhelpen en te helpen bij bepaalde scenario's.

De koudstartinjector is een belangrijk kenmerk in de daarvoor uitgeruste voertuigen. Hiermee kan de ECM de lucht / brandstofverhouding in de inname rijk maken om de brandstof gemakkelijker te verbranden in koude omstandigheden. Hiermee kan de motor sneller verwarmen en beter rennen als het buitensporig koud is.

Heb je hulp nodig met een P0214-code?

Your Mechanic biedt gecertificeerde mobiele mechanica die naar uw huis of kantoor komen om uw voertuig te diagnosticeren en te repareren. Krijg een offerte en boek een afspraak online of spreek een serviceadviseur op 1-800-701-6230.

CONTROLEER DE MOTORLICHT PROBLEMEN CODES P0214


27 apr 2017 18:03
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:54
Berichten: 4883
Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Defecte secundaire luchtpomp
Cylinder 12 :smt038 Zal wat kosten maar je hebt er tenminste 12 :ugeek:

gr. Ronald

_________________
C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)


28 apr 2017 17:41
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 21:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Defecte secundaire luchtpomp
Je hebt het ook echt allemaal gelezen :lol: :lol: :smt023

_________________
Zeg maar André


28 apr 2017 17:42
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 14 sep 2015 20:51
Berichten: 20
Auto: Berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 144000
Kleur: zilver


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Defecte secundaire luchtpomp
Hoi André,
ik wil graag de gebruikte pomp van jou overnemen.
Misschien kan je mij een mailtje sturen met jouw bankinformatie, zodat ik het bedrag kan storten, en jij de pomp opstuurt?

Groetjes,
Johan

johbles@hotmail.com


28 apr 2017 18:05
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Defecte secundaire luchtpomp
Welk een nuttige informatie over koudstartinjectoren op een motor die geen koudstartinjectoren heeft.

De beschreven codes zijn geen PSA codes.
Is er met de Lexia of Diagbox uitgelezen?

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


29 apr 2017 08:29
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.