Auteur |
Bericht |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 plakkerig stuur
Het lederen stuurwiel van mijn C5 (uit 2001 / 100000km) werd plakkerig als ik een lange tijd hem vasthield. Tevens ziet het leer er wat vreemd versleten uit op de plekken waar je het vaakst vasthoudt.
Laatst heb ik het stuur (voorzichtig) helemaal schoon gemaakt en kwam er een dikke laag smeer en huidvet van af. Ik gebruikte een spons en sop, met de bedoeling het leer daarna met een leerproduct weer in te vetten. Spons en sop zagen helemaal zwart.
Tot mijn verbazing is het leer nu constant kleverig op de gesleten plekken. Het is alsof de kleeflaag die het leer vasthoudt op de dunne plekken door het leer heen komt. De dikke laag smeer en huidvet hield dat plakken tegen. Alleen bij langer stuur vasthouden (en zweten) kwam het plakken er doorheen.
Mijn vraag: herkent iemand deze problematiek en hoe kan ik het plakken kleven bestrijden. Ik heb al allesreiniger en terpentine geprobeerd, met beperkt resultaat
|
24 aug 2006 14:30 |
|
 |
The F Mister
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:38 Berichten: 248 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 3.0 V6 Berline
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Ik herken het. Overweeg een nieuw stuurwiel te kopen. Iemand een idee wat dat kost? Zal wel niet goedkoop zijn. Misschien keertje overzetten van een schadeauto.
_________________ C5 V6 Exclusive Automaat, bj: 2001, Leder interieur.
|
24 aug 2006 14:54 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: plakkerig stuur
Vroeger toen stuurwielen nog groot, hard en dun waren kon je van die schapenwollenhoezen kopen voor om het stuur, misschien een optie? Effe zonder gekheid, ik ken het probleem, maar ik ben nog niet aan het poetsen geslagen. Ik denk dat ik dat ook maar niet doe, gezien jouw ervaring. Gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
24 aug 2006 18:33 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Sjees ja, na 223k km plakt het mijne ook zo af en toe. Ben niet zo poetserig, dus jouw verergerde probleem heb ik dan ook nog niet...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
24 aug 2006 19:59 |
|
 |
nixmit
V.I.P.
Geregistreerd: 29 mei 2006 12:14 Berichten: 207 Woonplaats: Groningen
Auto: 2.0 i 16v Berline Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, cruise control, PDC
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9362CJ
Productienummer: 10520
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301k
Kleur: Gris Fulminator EYPC
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: plakkerig stuur
exroosje schreef: Het lederen stuurwiel van mijn C5 (uit 2001 / 100000km) werd plakkerig als ik een lange tijd hem vasthield. Tevens ziet het leer er wat vreemd versleten uit op de plekken waar je het vaakst vasthoudt. . . . . . . Mijn vraag: herkent iemand deze problematiek en hoe kan ik het plakken kleven bestrijden. Ik heb al allesreiniger en terpentine geprobeerd, met beperkt resultaat Op het franse forum een bekend probleem; zie o.a. http://www.planete-citroen.com/forum/showthread.php?t=29331&highlight=volant+collantIk zag er zo gauw geen remedie bij staan, behalve dat een stuur € 300,- kost, exclusief montage.
_________________ BMW R80/7 1979 voor mooi weer en het boxergeluid
|
24 aug 2006 20:14 |
|
 |
The F Mister
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:38 Berichten: 248 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 3.0 V6 Berline
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: plakkerig stuur
nixmit schreef: behalve dat een stuur € 300,- kost, exclusief montage.

_________________ C5 V6 Exclusive Automaat, bj: 2001, Leder interieur.
|
24 aug 2006 20:19 |
|
 |
Rembrandt
|
Mijn vrouw houdt/hield het stuur in het begin keurig met twee handen op tien voor twee vast.
Daarbij viel het op, dat het leer ging ribbelen en lelijk werd. Net of de lijmlaag eronder zacht was geworden en ging schuiven.
In de 150.000 km daarvoor was dit niet gebeurd.
Nieuw stuur vond/vind ik een beetje te gek, en na een tijdje is het wat beter geworden.
Plakkerigheid heb ik niet erg lang last van gehad. Volgens mij heb ik het destijds gewoon een keer met koud water afgenomen.
|
25 aug 2006 14:45 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33524 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Het eerste wat ik kocht bij m'n HDi was een nieuw stuur , tja wel € 300,- maar dat heb ik gewoon bij de totaal-prijs inberekend
Ding was geen land meer mee te bezeilen , plakt en na schoonmaken en invetten nog erger  ... + ik vond het wel zo lekker een vers exemplaar  , dat was een doorn in het oog , de rest supernetjes en geen spoor van slijtage en dan zo'n *&^% stuur ...
Gr , Menno.
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
25 aug 2006 20:59 |
|
 |
The F Mister
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:38 Berichten: 248 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 3.0 V6 Berline
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Waardeloos kwaliteit eigenlijk. Citroen zou beter moeten weten ik vond het stuur in de Xantia van goed kwaliteit leer.
_________________ C5 V6 Exclusive Automaat, bj: 2001, Leder interieur.
|
26 aug 2006 02:12 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33524 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Dat vond ik ook prut , die ging erg glimmen , en ook daar was slijtage te zien ( bij aanmerkelijk minder km's ) , echter ging het Xantiastuur niet plakken ... 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
28 aug 2006 08:05 |
|
 |
TonK
C5club Fan
Geregistreerd: 01 jun 2006 00:00 Berichten: 96 Woonplaats: Soest
Auto: C5 Break 2.0 HPI Exclusive
Opties: Parelmoerlak,Park pak (V-A), Bandensp.Cnrl.,Xenon,VDO nav.,Robospot.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 65.000
Kleur: iets groenigs
Naar boven
|
Ook ik heb last van dit probleem. Ben ermee langs meerdere leerexperts gegaan en hoorde dat het wordt veroorzaakt doordat het zweet van sommige mensen (bij mij dus ook) de laklaag die op het leer is aangebracht oplost. Hierdoor voelt het plakkerig aan en verschijnen er kale/ruwe plekken. Ook verdwijnt op die plekken het ingeperste motief uit het leer. Hier is niets aan te doen behalve stoppen met zweten natuurlijk. Meer merken autos hebben hier last van. Nu maar hopen dat iemand een afwerklaag uitvindt die bestand is tegen mijn transpiratievocht. Ik stel het geheel gratis ter beschikking van de wetenschap.
Groet, Ton
|
25 sep 2006 18:44 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33524 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 ... haha ben dan idd benieuwd of m'n nieuwe stuurtje wel tegen mijn zweet kan , gelukkig valt dat best mee volgens mij 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
25 sep 2006 19:23 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
TonK schreef: Ook ik heb last van dit probleem. Ben ermee langs meerdere leerexperts gegaan en hoorde dat het wordt veroorzaakt doordat het zweet van sommige mensen (bij mij dus ook) de laklaag die op het leer is aangebracht oplost. Hierdoor voelt het plakkerig aan en verschijnen er kale/ruwe plekken. Ook verdwijnt op die plekken het ingeperste motief uit het leer. Hier is niets aan te doen behalve stoppen met zweten natuurlijk. Meer merken autos hebben hier last van. Nu maar hopen dat iemand een afwerklaag uitvindt die bestand is tegen mijn transpiratievocht. Ik stel het geheel gratis ter beschikking van de wetenschap.
Groet, Ton Mijn moeder, nu 83, lid van de ANWB Wegenwacht sinds 1958, begonnen in een Fiat 500, rijdt altijd met die vingerloze lederen handschoenen, die je tegenwoordig alleen nog maar in de sportschool ziet! Natuurlijk waren de sturen vroeger net zo dun en glad als een halterstang. Een goedkope oplossing ? En het staat wel stoer, zelfs bij mijn moeder. gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
25 sep 2006 19:44 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33524 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Sorry ... OT
Haha geweldig heb een buurman van 85 die voordat hij gaat rijden ( Scorpio V6 ) ook z'n handschoentjes aantrekt , na de rollator achterin gepropt te hebben , leuk gezicht 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
25 sep 2006 19:45 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
Misschien beetje offtopic, maar onze 205 had er last van (gecrasht bij 289000), de Xantia had het (350.000) en de ZX heeft er ook al last van (290000).
Is dus niet iets voor de leren sturen van de C5.....
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
25 sep 2006 20:39 |
|
 |
|