Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 







Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 C5 EGR klep 
Auteur Bericht
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33374
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht C5 EGR klep
De EGR klep uit de C5 bestaat uit een klepdeel (tussen uitlaat en inlaat spruitstuk) en een motor deel. Dit motordeel bevat een spoel en twee sensors en 5 aansluitingen. Als je het motordeel voor je hebt met de onderkant (gaffel) naar je toe en je kijkt in de connector dan zie je de aansluitingen (pennen) genummerd 1-2-3-4-6. Pen 5 is niet gebruikt. Van links naar rechts dus 2 dunne, 2 dikke en 1 dunne pen. De dikke pennen 3 en 4 zijn voor de spoel deze kun je meten met een Ohm-meter. De weerstand is ongeveer 3,5 Ohm. Als je deze twee pennen met 12V aantikt moet de motor een kwartslag draaien, zoniet dan is de winding defect. De sensors kun je ook controleren met een Ohm-meter. Verbindt pen 6 (meeste rechtse) met de plus van de meter en de min van de meter met pen 1 (meest linkse). De waarde moet om en nabij 2423 Ohm zijn en dit ook blijven als je de motor met de hand een kwartslag draait. Nu zet je de min aansluiting van de meter op pen2 (tweede pen van links) de meter moet nu ongeveer 520 Ohm aangeven. Als je nu de motor langzaam een kwartslag draait dan moet de waarde geleidelijk van 520 naar 2376 Ohm oplopen. Dit is de zgn potentiometer. Als dit allemaal juist is dan is de motor goed.

Bij de storing "storing uitlaatgas" eventueel gecombineerd met motor check en service lampen op het dashboard weet je nog niet veel want dan zijn er nog vele mogelijkheden. Het is noodzakelijk om de foutcode van de auto-computer uit te lezen. Dit kan de garage voor je doen maar helaas zijn ze vaak niet scheutig met het verstrekken van de foutcode informatie daar moet je dus expliciet om vragen. Ik gebruik er de OBD-2 Analyser voor uit het maandblad Electuur (juli/augustus 2005 zelfbouwpakket) deze werkt met benzine autos vanaf 2001 en diesel vanaf 2003. Met de C5 werk hij goed. Ik had de foutcodes P0400 en P0403 wat aangaf dat de EGR motor defect was. Het motordeel heb ik via http://www.auto-onderdelen.nl tweedehands via een zgn "groene" autosloper gekocht voor 80 euro incl BTW. Ze varieren in prijs van 60 tot 80 euro maar het is maar net wie er een op voorraad heeft want het loopt hard met deze dingen. De C5 heeft er vaker last mee.
Als je de EGR motor vervangt dan heeft het zin om het hele inlaatspruitstuk + EGR klep te demonteren want het blijkt vol zwarte bagger te zitten en ik kan mij niet voorstellen dat de motor dat echt prettig vindt. De EGR klep, luchtklep en vacuum sensor zijn goed te reinigen met een spuitbus remmenreiniger. Het inlaatspruitstuk gaat uitstekend met Procar reiniger ontvetter 280 en een WC borstel + Ragger van Blokker. Flink raggen in een bak met de ontvetter en het wordt als nieuw. Daarna alles weer zorgvuldig monteren en de motor loopt weer als vanouds. Na de tweede rit (een rit is een complete cyclus van motor koud naar warm) reset de boardcomputer de dashboard waarschuwings lampjes.
Foutcode tabellen vindt je op Internet als je via Google het zoek agrument OBD2 ingeeft.

Veel succes, het is even sleutelen maar je hebt dan ook wat

Bron :TonK op CF


26 mei 2006 21:29
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.