Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Toch weer een C5 Break
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=1&t=20606
Pagina 1 van 2

Auteur:  Patjo [ 30 dec 2018 14:05 ]
Berichttitel:  Toch weer een C5 Break

Hallo mede C5 liefhebbers!

Ik ben al een groot deel van mijn leven Citrofiel :citrofiel

Zo heb ik een aantal BX'en gehad, daarna een aantal XM's en daarna een C5 break en C3's en mijn vrouw rijdt een DS3 nu.

Omdat wij eerst samen reden naar ons werk, maar omdat vrouwlief haar baas is verhuisd naar Eindhoven en ik in Den Bosch werk gaat dat niet meer. We hadden ook nog een Smart-Fortwo cabrio (die we meenemen aan een triangel achter ons buscampertje) maar om die nu te gaan gebruiken voor woon-werk leek me niet ideaal. Ook niet omdat zo'n stoffen dakje behoorlijk lijdt van pekel, ijs en andere viezigheden als je er dagelijks mee rijdt.

Vandaar langzaam aan op zoek gegaan naar een 'winter-auto'. Bij toeval stond ik op een gegeven moment bij de Smart-specialist toen daar een nieuwe Smart gekocht werd en men een daar een C5 2.0i automaat break op in wilden ruilen. Ik luisterde even mee en men vond het inruilbod van 1000 euro wat de Smartverkoper deed veel te mager, omdat er vorig jaar nog een nieuwe distr. ingekomen was. Ik luisterde verder en ving op dat zij de eerste eigenaren waren en dat de C5 'slechts' 138.000 (NAP) op de teller had staan. Uiteindelijk gaven zij aan de C5 dan maar niet in te ruilen en te proberen hem op Marktplaats te verkopen. Ik hoorde ook dat ze een korting kregen als ze niets inruilden :smt203
Toen de koop gesloten was, heb ik hen even aangesproken en aangegeven dat ik de C5 wel wilde hebben. Aangezien zij een korting hadden gekregen zonder inruil heb ik het inruilbedrag geboden wat de smartverkoper ook geboden heeft, en samen met de korting die ze gekregen hadden vonden ze dit bedrag nu wel toereikend :P én nu hoefden ze niet op marktplaats te gaan zeulen met de C5 zei ik nog 8-)

Goed, ik ben dus de gelukkige bezitter van een C5 Break 2.0i automaat met vol-lederen bekleding van de 1e eigenaar, met historie en een lage kmst van 138.000.
Na flink poets, stofzuig, glassex en sopwerk kwam er waarempel een best mooie C5 tevoorschijn :smt038

Het is exact dezelfde kleur als die ik in 2005 gehad heb. Deze is van 2003 en die ik toen had was van 2002 maar die had geen lederen bekleding. Dat was ook een automaat met dezelfde motor.

Eigenlijk had ik liever een 3.0 V6 automaat gehad, maar nu ik deze voor een prikkie gekocht heb, ben ik ook wel tevreden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Auteur:  Mik Figaro [ 30 dec 2018 14:40 ]
Berichttitel:  Re: Toch weer een C5 Break

Da's een hele nette en dan compleet met de historie is het een mooie vondst!

Opvallend: een prachtig Exclusive interieur met zelfs elektrische stoelen, maar aan de buitenkant geen koplampsproeiers, ongespoten bumperstrippen en geen Exclusive aanduiding.

Veel plezier met deze mooie voiture!

Auteur:  Kapitein Rob [ 30 dec 2018 14:41 ]
Berichttitel:  Re: Toch weer een C5 Break

Hele nette auto voor een hele nette prijs :smt023 Veel plezier ervan.

Auteur:  Menno [ 30 dec 2018 14:54 ]
Berichttitel:  Re: Toch weer een C5 Break

Mik Figaro schreef:

Opvallend: een prachtig Exclusive interieur met zelfs elektrische stoelen, maar aan de buitenkant geen koplampsproeiers, ongespoten bumperstrippen en geen Exclusive aanduiding.



Dat lijkt mij logisch gezien het een ligne prestige betreft ;-)


Mooie C5 voor dat bedrag !
Veel plezier ermee ....

Auteur:  Patjo [ 30 dec 2018 20:34 ]
Berichttitel:  Re: Toch weer een C5 Break

Dank jullie wel voor het hartelijke welkom :smt023

Ik ga even dit forum doorneuzen, want (uiteraard) heb ik ook een probleempje ;)
Want voor 1000 euro moet je natuurlijk niet verwachten dat alles 100% functioneert.

Nu doet alle elektronica het goed, op het openen van het bovenste deel (de glazen ruit) van de achterklep na dan, maar dat euvel had mijn vorige C5 ook, dus daar ging ik al van uit. En daarnaast blijft de achterklep niet openstaan dus moeten de gasveren daarvan ook vervangen worden. En de verlichting gaat aan zodra ik de motor start, ook als ik de verlichting NIET op automatisch heb staan. Dit is dus waarschijnlijk een probleem in de (knipper)licht schakelaar. Ben benieuwd of ik dit zelf kan repareren

Maar mijn grootste zorg gaat naar de automaat. De automaat heeft moeite met de eerste twee keer schakelen bij koude motor. Zodra ik de straat uit ben is het probleem opgelost maar de eerste keer van 1 naar 2 en 2 naar 3 gaat nogal ruw/schokkerig als de bak/motor koud is.

Ik heb inmiddels van Google al begrepen dat dit te maken kan hebben met de hydraulische klepjes in de bak, icm het verversen en/of spoelen van de automaatbak.
Inmiddels ook begrepen dat er in Nieuw Vennep een Citroen specialist/dealer zit die hierin koploper is. Maar ik ben alleen benieuwd wat de kosten zijn van het vervangen van de klepjes en de olie.
Als het een paar honderd euro is, vind ik het zeker de moeite waard om naar Nieuw Vennep te rijden, maar als het boven de 500 komt dan laat ik het zo denk ik.

Kortom nog even zoeken hier en wellicht binnenkort naar Nieuw Vennep.

Auteur:  bartel67 [ 30 dec 2018 20:42 ]
Berichttitel:  Re: Toch weer een C5 Break

Dat de verlichting gelijk met het starten aangaat kan ook gewoon met de Lexia aangezet zijn ik had het bij mijn Xsara ook zo ingesteld en bij de c5 (2003) van een collega heb ik het ook op zijn verzoek aangezet. Hij had het bij zijn vorige auto (alfa) ook en vond het jammer dat zijn c5 het niet had...

Auteur:  Patjo [ 30 dec 2018 20:52 ]
Berichttitel:  Re: Toch weer een C5 Break

Dank voor je reaktie.
Oke, ja dat zou kunnen..... Maar klopt het dan dat het "groot-licht" seinen niet werkt? Vandaar mijn conclusie dat het in de lichthendel zit. Als ik de schakelaar op auto heb staan gaat mijn dimlicht altijd branden maar als ik de hendel dan naar mij toetrek om groot licht te geven, werkt dit niet. Dit werkt wel als ik de hendel doordraai in de dimlicht stand.

Auteur:  bartel67 [ 30 dec 2018 21:10 ]
Berichttitel:  Toch weer een C5 Break

Zoals je het omschrijft was het volgens mij bij mijn xsara ook na de activatie verlichting aan bij start(weet de officiele benaming in lexia niet meer) kan het niet testen.
Heb nog wel een Lexia maar een Citroen om contact te maken met de eenheden ontbreekt :) het was i.i.g. geen voor de hand liggende benaming als dagverlichting o.i.d. vooralsnog lijkt het me dat er geen defect aan je hendle is.
Je moet je auto eigenlijk eens aan de lexia hangen en kijken of er foutmeldingen komen, ik zie net op google dat het appélverlichting heet.

Edit zie ook link en scrol (of voer het paginanummer in het veld) in het citroendocument naar pagina 41 gelijk bovenaan die pagina staat weergave optie appélverlichting: geactiveerd (dit is bij jou wsl ook zo)

https://docplayer.nl/17215158-Voorstell ... elaar.html

Auteur:  Menno [ 30 dec 2018 21:26 ]
Berichttitel:  Re: Toch weer een C5 Break

Solenoids/klapjes vervangen van de bak kost in de garage snel meer dan 500,- , maar dat kan je beste even vragen ( bellen , niet mailen ... ) ;)

Auteur:  Patjo [ 30 dec 2018 21:42 ]
Berichttitel:  Toch weer een C5 Break

@ bartel67

Oke, dat biedt inderdaad nog hoop :-) Zal eens kijken of ik binnenkort ergens aan de Lexia kan aanleggen :roll:


En ik zal ook eens naar Oldenhage bellen

Auteur:  Tomba1961 [ 01 jan 2019 17:05 ]
Berichttitel:  Re: Toch weer een C5 Break

Welkom Patjo en heel veel geluk en rijplezier met de Break toegewenst.
Hoop dat de onkosten meevallen waardoor je weer een goede en betrouwbare auto gazat krijgen.

Auteur:  Kapitein Rob [ 01 jan 2019 17:45 ]
Berichttitel:  Re: Toch weer een C5 Break

Patjo schreef:
Maar mijn grootste zorg gaat naar de automaat. De automaat heeft moeite met de eerste twee keer schakelen bij koude motor. Zodra ik de straat uit ben is het probleem opgelost maar de eerste keer van 1 naar 2 en 2 naar 3 gaat nogal ruw/schokkerig als de bak/motor koud is.

Ik heb inmiddels van Google al begrepen dat dit te maken kan hebben met de hydraulische klepjes in de bak, icm het verversen en/of spoelen van de automaatbak.

De AL4-bak die in de C5 2.0i 16V zit is bekend om het schokkerig schakelen bij koude motor, komt dus overeen met jouw beschrijving. Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet aan de solenoïden kan liggen, maar daar is de km-stand nog wat laag voor. Meestal komen 'kapotte' klepjes pas rond de 200K-km voor (maar vroeger kan ook). Als de klepjes niet stuk zijn wil spoelen van de bak wel eens helpen, maar definitief over gaat het niet. Spoelen is overigens minder duur dan klepjes laten vervangen maar bij Oldenhage wordt -in overleg- meteen gespoeld: heb je èn nieuwe klepjes èn nieuwe, schone olie. Overigens zonde om vuile olie door schone klepjes te laten gaan, kans op storing is dan veel groter.
Soms wil het schakelen met koude motor minder 'bonkerig' gaan als je dat bij lage toerentallen met de hand doet, proberen kan geen kwaad en als je de straat uit bent kun je weer automatisch rijden.
Ik zou in ieder geval de bak laten spoelen zodat je er schone olie in hebt, het huidige spul is al weer 15 jaar oud.
Maar het beste advies is om met Oldenhage te overleggen.

Auteur:  Patjo [ 01 jan 2019 22:23 ]
Berichttitel:  Re: Toch weer een C5 Break

Dank je wel Kapitein Rob :!:

Inderdaad, dat manueel schakelen doe ik al de eerste 500m, dan schokt hij niet.
Ik ga Oldenhage morgen eens bellen en vragen wanneer ik terecht kan. Ik heb deze week nog vakantie, maar dat zal wel wishfull thinking zijn :smt203

Ik houd jullie op de hoogte in ieder geval!

Auteur:  Patjo [ 03 jan 2019 16:03 ]
Berichttitel:  Toch weer een C5 Break

Auto zojuist aan de Lexia gehad. Appélverlichting stond op NEEN (uit dus)
Dus toch een 'defecte" Comm2000. Maar zolang dit het enige probleem is (dat de verlichting altijd brandt met contact aan) laat ik het lekker zitten zo ;)

Auteur:  goudfrank [ 03 jan 2019 16:15 ]
Berichttitel:  Re: Toch weer een C5 Break

Ervaring met de Lexia heb ik niet, ook niet nodig met zoveel aardige clubgenoten, maar ik zou dan NEEN gekozen hebben, om te zien wat er gebeurt. :citrofiel

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/