Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Ook even voorstellen dan maar..
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=1&t=20548
Pagina 2 van 4

Auteur:  boes [ 07 jan 2019 23:56 ]
Berichttitel:  Re: Ook even voorstellen dan maar..

Gaspedaal werking kan je checken met diagbox.

Auteur:  c5jan [ 08 jan 2019 00:39 ]
Berichttitel:  Re: Ook even voorstellen dan maar..

Martijn_C5 schreef:
Dieselfilter is vervangen.. motor was daarna helaas niet zo heel makkelijk aan te krijgen (toen dus wel lucht in de leiding) maar uiteindelijk gelukt. Water aftappen.. ehm.. geen idee ? Zou de motor dan niet altijd en ook stationair slecht moeten lopen ?

Was het probleem er al voor de vervanging van dat filter?
Water kan rare dingen doen, maar als het filter vervangen is, en er is een aftapplug, dan zou het onlogisch zijn om dit niet af te tappen.

Had je al een olieflush uitgevoerd? Kan soms de scherpe randjes er vanaf halen.

Auteur:  BJG [ 08 jan 2019 01:17 ]
Berichttitel:  Re: Ook even voorstellen dan maar..

Martijn_C5 schreef:

Verstuiver-lektest gedaan en deze is gelijk op alle 6 verstuivers... eerste indicatie daarvoor is dus positief en geen directe reden om de verstuivers er uit te halen en weg te brengen.

Alvast bedankt voor jullie reactie !

Martijn

Retourflow heeft invloed op inspuit tijdstip. Maar hij nagelt niet.

Verder heeft Retourflow invloed op raildruk (die kan inderdaad een rol spelen bij deze klacht) is die getest en gaf die aanleiding tot verder onderzoek?

Kijk eens naar de rondloop waarden. (Cilinder correctie). Bij de interpretatie hiervan is wel enige kennis nodig. Desnoods post je ze hier.

Bij dit soort klachten is het echt heel belangrijk om stapsgewijs diagnose te stellen.
Het komt mij nu voor alsof er een hele hoop dingen aan de motor gewoon gecontroleerd zijn zonder echte logica of verbanden te zien.

Dit klinkt misschien arrogant maar zo bedoel ik het niet ;-)

Auteur:  willy4 [ 08 jan 2019 12:02 ]
Berichttitel:  Re: Ook even voorstellen dan maar..

Citaat:


Verstuiver-lektest gedaan en deze is gelijk op alle 6 verstuivers... eerste indicatie daarvoor is dus positief en geen directe reden om de verstuivers er uit te halen en weg te brengen.

klopt niet helemaal , verstuiver moet nog goed inspuiten.
Afbeelding

Auteur:  willy4 [ 08 jan 2019 12:32 ]
Berichttitel:  Re: Ook even voorstellen dan maar..

zuiger schade door slechte verstuiver.
Afbeelding

Auteur:  c5jan [ 08 jan 2019 12:33 ]
Berichttitel:  Re: Ook even voorstellen dan maar..

Het is zeker allemaal waar hoor, dat je dingen goed moet bestuderen alvorens conclusies te trekken. En niet iedere autotechnicus zal precies weten waar te zoeken.

Maar toch moet je, zeker bij diesels - die zichzelf lelijk kunnen vervuilen - niet het basisonderhoud vergeten. Daar hoort schone olie, filters etc. gewoon bij.

Ik geloof niet in tovermiddelen, maar bij subtiele, zeer lastig of niet hard te maken, klachten heeft extra zorg aan basisonderhoud en een spoeling hier of daar me er wel vanaf geholpen. Zulke geluiden hoor ik ook van mijn garagist die je best dieselgek kunt noemen.

Zijn visie op het testen van HDI verstuivers is overigens: er zijn zoveel verschillende omstandigheden dat het testen ervan alleen nuttig is als ze echt stuk blijken te zijn. Als een verstuiver in bepaalde toerentallen niet goed werkt is dat haast niet te zien aan het sproeibeeld.
NB dit is niet per se mijn mening.

Auteur:  willy4 [ 08 jan 2019 12:55 ]
Berichttitel:  Re: Ook even voorstellen dan maar..

ik denk dat je je mening moet herzien.

Auteur:  c5jan [ 08 jan 2019 12:58 ]
Berichttitel:  Re: Ook even voorstellen dan maar..

Graag! Vertel, welk deel?

Auteur:  willy4 [ 08 jan 2019 13:33 ]
Berichttitel:  Re: Ook even voorstellen dan maar..

ja sorry , als je over iets schrijft waar je geen ervaring mee hebt , kun je aan alles twijfelen.
toevoeging van produkten , verstuivers ...
google dan maar eens.

Auteur:  c5jan [ 08 jan 2019 13:43 ]
Berichttitel:  Re: Ook even voorstellen dan maar..

Ik denk dat je me niet goed begrijpt. Om te beginnen is de lezing over verstuivers niet de mijne. Schiet er maar op, ik hoor graag wat er niet aan klopt!

Verder: de benadering dat ieder haperingetje in de motorloop tot 3 cijfers achter de komma nauwkeurig is uit te lezen met een computer, ik ben daar wat voorzichtig mee om dat te geloven. Ik zou willen stellen: niet alle gedrag vertaalt zich in eenduidig uitleesbare parameters.
Met goed uitgevoerd basisonderhoud (dus datgene wat altijd al moest gebeuren) kan veel ellende voorkomen danwel verholpen worden. Als je daarmee begint heb je de veel complexere en hogere logica van dingen soms (misschien wel: vaak) niet nodig. Mocht het dan nog mis gaan, dan kun je diep gaan graven, en hopelijk vinden wat je zoekt.

Auteur:  H_H [ 08 jan 2019 14:48 ]
Berichttitel:  Re: Ook even voorstellen dan maar..

Martijn_C5 schreef:
Samen met de reiniger heb ik V power getankt idd.. maar normaal doe ik dat niet; 10 jaar met de Peugeot HDi 135 gereden en nooit een probleem gehad.




Er zijn talloze onderzoeken van verschillende instanties die allemaal uitwijzen dat die premium brandstoffen echt geen enkele toegevoegde waarde hebben. Pure geldklopperij! dus blijf inderdaad maar lekker gewone diesel tanken, ze heten niet voor niets allemaal B7

Auteur:  JW-C5 [ 08 jan 2019 15:15 ]
Berichttitel:  Re: Ook even voorstellen dan maar..

Dat laatste heeft niets met de kwaliteit van de brandstoffen te maken, ze heten ook niet zo.
Het is slechts een indicatie voor de hoeveelheid bio-diesel die er deel van uitmaakt.

Groet,
JW

Auteur:  c5jan [ 08 jan 2019 16:01 ]
Berichttitel:  Re: Ook even voorstellen dan maar..

Overigens heeft vpower diesel met GTL (ik zeg niets over benzine, daar heb ik geen ervaring mee) wel degelijk reinigend effect, maar dat is vaak niet het punt wat onderzocht wordt.
Dat leidt direct of indirect tot meer vermogen. Ik heb dit met verschillende diesels (ongeblazen, geblazen, indirect of direct ingespoten) ondervonden. De ongeblazen indirect ingespoten diesel had er het meest baat bij; de roetmeting (k-waarde) viel extreem laag uit.
De uitstoot van diesels die op pure GTL rijden is overigens nog veel gunstiger.

Waar de consumentenbond-achtige onderzoeken zich over het algemeen op richten is of je er meer kilometers mee rijdt. Daar kan ik kort op zijn: nee, eerder het omgekeerde.
Waar ze ook niet op letten is hoe brandstoffen zich gedragen in auto's die enkele jaren gestald staan. Daar kan ik kort over zijn: zie de informatie en aanbevelingen van de FEHAC.

Geloof wat je wil geloven, maar geldklopperij was het toch al nooit - je hoeft het immers niet te tanken.

Auteur:  willy4 [ 08 jan 2019 16:27 ]
Berichttitel:  Re: Ook even voorstellen dan maar..

door de toevoegingen van de BIO brandstoffen verglazen de verstuivers , door toevoegingen zoals Forte en Wynss en andere merken aan de brandstof worden de verstuivers gereinigd , en werken ze ze terug normaal.

Auteur:  H_H [ 08 jan 2019 21:43 ]
Berichttitel:  Re: Ook even voorstellen dan maar..

Het is bij benzine exact dezelfde brandstof, uit exact dezelfde silo’s. Er is zelfs geen verschil in de merken, alle merken vullen hun tankwagens aan dezelfde silo. Pas op niveau van de tankwagen wordt er per 10.000 liter één liter additief toegevoegd om het verschil te maken tussen “gewone brandstof” en de exelium of andere marketingkreten.

ADAC (de Duitse ANWB) heeft ooit een uitgebreid onderzoek gedaan waaruit is gebleken dat die toevoeging niets doet tegen vervuiling van de kleppen laat staan dat deze voorkomen wordt.
Maar dat gaat natuurlijk over benzine.

Bij diesel schijnt er iets meer verschil te zijn in zuinigheid maar niet zoveel dat het prijsverschil terug te verdienen is.
Hoe het met de anti-vervuiling en schoonmaak capaciteiten is bij de dieselvarianten uit het "premium assortiment” heb ik nergens kunnen vinden. Maar ik denk dat je met regulier onderhoud en wellicht een keer een motorflush of andere schoonmaakmethode veel beter af bent!

Pagina 2 van 4 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/