Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

voorstellen
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=1&t=18445
Pagina 1 van 2

Auteur:  Citrofred [ 06 jan 2017 15:55 ]
Berichttitel:  voorstellen

Dan zal ik me ook maar even voorstellen : Fred, 65 jaar en dik 30 jaar Citroënrijder en -fanaat :
3 x BX 19D, 2 x BX TRD Turbo, 1 x Xantia 2.0i/8, 1 x Xantia 2.0i/16 Break, beide op LPG, 1 x Xantia 2.0 110 pk HDI Break, 2 x C5 110 pk HDI Break, 1 x 2.0 136 pk HDI Break 6 bak automaat, 1 x uitglijder VW Passat 1.4 TSI DSG Variant :oops: , 1 x C4 110 pk HDI ETG6, 1 x C4 Picasso 110 pk HDI ETG6, alles zakelijke auto's en probleemloos, op de VW na dan, die bij 48k een kapot inspuitventiel had.
Privë : 2 x Visa 1.1, 1 x BX 1.6 TZI, 1 x XM 20.0 i, 2 x C1 68 pk en nu dus C5 Charactère 2.0i berline 4bak automaat uit 2006, fabrieksnieuw en < 80 k, altijd dealeronderhouden en rijdt fantastisch. Ruime ervaring met C5-en en ken deze als supercomfortabele, probleemloze auto's en vooral de HDI was een fantastische wagen, die ik na het leasecontract heb overgenomen en tot ca. 230k heb gereden zonder enig mankement.

Ik hoop van mijn "nieuwe"C5 Ph 2, die ik na mijn pensieon vanaf mei ga berijden, ook veel plezier ga hebben. :citrofiel

Auteur:  GW-tje [ 06 jan 2017 16:08 ]
Berichttitel:  Re: voorstellen

Welkom op het forum! Geluk met je Ph2 straks! :smt023

Auteur:  willy4 [ 06 jan 2017 16:14 ]
Berichttitel:  Re: voorstellen

welkom in de club :smt023 :smt038

Auteur:  H_H [ 07 jan 2017 00:04 ]
Berichttitel:  Re: voorstellen

Bienvenue! Een ware Citrofiel zie ik wel :smt038
HDi is inderdaad wel een van de meest fantastische dieselmotoren ooit vind ik zelf. 2 gehad en 2x super betrouwbaar en vol pit! Zeker in vergelijk met de voorgangers die ik ook gereden heb zoals; Xantia TD 75pk :smt088 CX 2.0 turbo :smt015 en CX turbo 2 :smt178

Auteur:  JW-C5 [ 07 jan 2017 00:31 ]
Berichttitel:  Re: voorstellen

De Xantia TD ging nog wel, die had 90 PK en een behoorlijk koppel.
Waarschijnlijk had jij dan de SD, dat is praktisch dezelfde motor maar dan zonder intercooler.

Groet,
JW

Auteur:  H_H [ 07 jan 2017 00:53 ]
Berichttitel:  Re: voorstellen

klopt, was een sd, td heb ook even gehad trouwens maar daar was ik ook niet heel enthousiast over. Maar voor ik het echt kon bepalen lag die al in de prak :oeps: Botsing op stilstaande wagen zonder achterlichten voor een stoplicht, maarja bewijs dat maar eens aan de verzekering :cry:

Auteur:  JW-C5 [ 07 jan 2017 00:59 ]
Berichttitel:  Re: voorstellen

Dat was een triest einde :shock:

Ennuh, mooi lijstje Cit's zie ik bij Citrofred :citrofiel
Welkom hier dus.

Groet,
JW

Auteur:  C5HDI110 [ 07 jan 2017 01:49 ]
Berichttitel:  Re: voorstellen

Welkom CitroFred, zo te horen een echte diesel fannaat met al die HDI's die je gereden heb 8-)

Auteur:  BJG [ 07 jan 2017 02:02 ]
Berichttitel:  Re: voorstellen

Welkom bij de club :smt023


OFF TOPIC:
JW-C5 schreef:
De Xantia TD ging nog wel, die had 90 PK en een behoorlijk koppel.
Waarschijnlijk had jij dan de SD, dat is praktisch dezelfde motor maar dan zonder intercooler

Bovendien was de turbo van de SD slechts bedoeld om lucht toe te voeren en om daarmee een lagere roetuitstoot te kunnen realiseren. De inlaat (druk) was namelijk niet gekoppeld aan de brandstofpomp waardoor er geen extra inspuiting tgv turbodruk plaatsvond. In tegenstelling tot de TD. Daardoor bleef het vermogen gelijk aan de atmosferische 19D. De roetuitstoot was in werkelijkheid ook een stuk lager. Gemiddeld 0,3K bij de roetmeting was vrij normaal bij deze motoren (norm 3,5K).

Een zgn millieuturbo, VW had indertijd ook dergelijke motoren.

Auteur:  JW-C5 [ 07 jan 2017 12:57 ]
Berichttitel:  Re: voorstellen

Bedankt voor de aanvulling :smt023

Groet,
JW

Auteur:  C5HDI110 [ 07 jan 2017 20:13 ]
Berichttitel:  Re: voorstellen

Ik heb weleens serieus overwogen om een ombouw naar een TD te doen, een nieuwe turbo had ik al, ligt nog steeds hier overigens.
Een 1.9SD is op de pomp en intercooler na, identiek aan een 1.9TD (zuigers krukas, koeling, etc), alleen de 1.9D is echt anders.
Probleem is denk ik de bak, die zou je dan ook moeten wisselen, de 1.9TD heeft een sterkere bak/differentieel.

Auteur:  H_H [ 08 jan 2017 12:21 ]
Berichttitel:  Re: voorstellen

Bij de CX dieselmotoren werd dat destijds ook massaal gedaan, 2.0 ombouwen naar turbodiesel. Meestal door colplete motorwissel.
@BJG, dat waren inderdaad de exacte woorden van HEGRU Veldhoven waar ik die sd toen gekocht had en waar ik na 4 dagen weer op de stoep stond om te vragen wat er mis was met die wagen omdat ik de snelweg niet op kon als er een vrachtwagen naast me reed, geen vermogen :shock:
Hij zei toen "tja, het is zo'n milieu dieseltje"

Auteur:  Citrofred [ 09 jan 2017 10:58 ]
Berichttitel:  Re: voorstellen

Was de Xantia TD niet een 1,8 motortje, zoals zonder turbo ook o.a. in Peugeot 208? :(

En ik herinner me, dat de Xantia TD veel te duur was i.v.m. herimport in Frankrijk. Hij was toen ca. 40.000 gulden en dat was de reden, dat mijn eerste 2 Xantia's op LPG liepen.

Ik ben idd liefhebber van diesel, temeer omdat ik in die jaren (tot ca. 5 jaar geleden, toen het wat minder kon) per jaar zo'n 60.000 km reed. Nooit ook maar wat voor probleem met de troen gehad, ondanks dat iedereen zei : daar sta je meer mee in de garage, dan dat je er mee rijdt....
De eerste, die me ooit liet staan langs de weg was die vermaledijde VW en dat nota bene op mijn vrije middag. In plaats van in de sauna heb ik 3,5 uur in een Nijmeegse VW showroom gezeten en toen kon íe nog niet gemaakt worden. Kon ik dinsdag's nog eens terug om hem op te halen en mocht een heel lang weekend met een Golf hobbelen.

Auteur:  JW-C5 [ 09 jan 2017 11:59 ]
Berichttitel:  Re: voorstellen

In de BX zat een 1.8 liter TD, de ongeblazen versie was een 1.9
Bij de Xantia werd het wél een 1.9 liter toen de TD kwam.

Groet,
JW

Auteur:  C5HDI110 [ 09 jan 2017 19:45 ]
Berichttitel:  Re: voorstellen

Ik heb ooit een keer ergen gelezen, dacht Wikipedia, dat de krukas in een Xantia 110PK HDI, dezelfde is als in een Xantia TD en BX TD.
De artikel nrs. zullen uiteraard niet meer hetzelfde, een kleine wijziging zorgt al voor een ander artikel nr.

Afgezien van de discussie of het klopt, stel dat het klopt, dan was de XUD in de BX TD, aardig overengineerd, als de krukas gebruikt is voor een 110PK HDI, waar (veel) meer koppel en vermogen in zit.
Een Xantia rijder in Belgie heeft zijn 110PK, gechipt naar 130 of 140PK ? en dat blijft ook heel :smt038

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/