Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Hoi
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=1&t=17668
Pagina 2 van 4

Auteur:  ikkie [ 30 apr 2016 21:55 ]
Berichttitel:  Re: Hoi

Mooie wagen
maar hoe er wel rekening mee dat als je al je bagage in de caravan legt je snel overbeladen bent
het laadvermogen van een caravan is heel beperkt!!

Auteur:  H4rry [ 04 mei 2016 18:01 ]
Berichttitel:  Re: Hoi

Vandaag de software van de RT4 maar eens geüpgraded. Was geen overbodige luxe :)

Hij draaide nog altijd op versie 7.11 , de originele software dus. Nu netjes 8.32 er op staan.
Mooi pakket trouwens waarin de nieuwe kaarten (nouja, kaarten... CD's) geleverd worden.

Auteur:  H4rry [ 08 mei 2016 10:38 ]
Berichttitel:  Re: Hoi

ikkie schreef:
Mooie wagen
maar hoe er wel rekening mee dat als je al je bagage in de caravan legt je snel overbeladen bent
het laadvermogen van een caravan is heel beperkt!!


325kg laadvermogen in onze caravan waarvan afgerond naar boven 150kg verbruikt wordt door de 'vaste inboedel' (denk aan voortent + uitbouw, stokken, vloerbedekking, stoelen, bestek, gasflessen enz. enz. enz.)

Auteur:  trance [ 08 mei 2016 11:01 ]
Berichttitel:  Re: Hoi

Mooie kleur, succes met de C5

Auteur:  cieterman [ 10 mei 2016 16:12 ]
Berichttitel:  Re: Hoi

Voor een stabieler weggedrag is het m.i. beter de caravan niet of zo min mogelijk te beladen en de bagage voor zover de ruimte er is in de trekkende auto te doen. Als je dan hulpveren nodig hebt dan is dat maar zo. Stabiel weggedrag is denk ik belangrijker.

Groeten, Cieterman :citrofiel :citrofiel

Auteur:  H4rry [ 10 jul 2017 14:44 ]
Berichttitel:  Re: Hoi

Na iets meer dan een jaar en 22.000km verder mijn eigen voorstel topic maar eens een schopje verkopen.
Vandaag namelijk besloten om de C5 in te ruilen.

Na het ontstaan van een (voor mij) hinderlijke *kloenk* konden zowel mijn PSA specialist als de Citroen Dealer allebei na uitgebreid onderzoek het vanuit het interieur zo te lokaliseren geluid, niet oplossen (het geluid klinkt van onder uit de auto namelijk heel anders). En de auto is echt wel voorzien van allerlei nieuwe onderdelen ondertussen om zaken uit te sluiten, internet is our friend immers.
Afbeelding
Onze 2008 2.0 HDI Sedan wokkel 6-handbak met nu 137.000km op de teller.

Omdat je zaken die verder ontzettend goed bevallen niet te veel moet veranderen, een andere C5 aangekocht.
Afbeelding
Een 2008 (zelfde maand) 2.0 HDI Tourer hydro Aut-6 met 130.000km op de teller

Onze bijna ex komt overigens wel heel goed terecht. Een van de mensen van de PSA specialist gaat 'm zelf rijden. Die stoort zich niet zo hard aan dergelijke geluiden en gaat op z'n dooie gemak nog eens uitzoeken hoe het ontstaan is en nog belangrijker, hoe het op te lossen.

Ik zag het in elk geval niet zitten om met een niet verklaarbaar geluid straks met vrouw en 2 kids met caravan dadelijk 1500km verderop te zitten en dat daar iets i.p.v. kloenk, op eens krak wordt o.i.d.

Auteur:  Jooster [ 10 jul 2017 14:55 ]
Berichttitel:  Re: Hoi

Gefeliciteerd! Zo'n Tourer is in elk geval een stuk praktischer. En ook erg fraai! Ben benieuwd wat je van het veerverschil vindt. En wellicht zien we die PSA specialist hier alsnog eens over het forum kloenken! ;)
Wel vreemd trouwens dat ze het als PSA specialist niet kunnen oplossen.

Auteur:  H4rry [ 23 aug 2017 21:44 ]
Berichttitel:  Re: Hoi

Na reparatie (vering achter was niet in orde) bevalt de Tourer erg goed. Ben bijzonder blij met de automaat ook.
Door Frankrijk met de caravan er achter (westkust dit jaar, dus niet echt hoeven klimmen) ook genoten. Lekker op de cruisecontrol gereden en de auto regelde de rest zelf wel (alleen bij klimmen er op gelet dat de motor boven de 2000rpm bleef).

Wel was ik nogal verbaasd.

Als je het boekje van de C5 er op naslaat om de maximale kogeldruk te vinden, kom je nogal wat verschillende waardes tegen. Van 77kg voor een 2.0 en 3.0V6 benzine (even uit het blote hoofd) tot slechts 64kg voor een HDI110.

Nu heb ik een ontzettend gave wegklapbare trekhaak onder de C5. Maar die gaat dus wel vervangen worden. Deze mag ook maar 64kg kogeldruk hebben. Persoonlijk vind ik dat te weinig met een 1500kg caravan er achter. Deze gaat (voor zomervakantie 2018) vervangen worden voor een vast exemplaar die 80kg mag hebben.

Auteur:  Jooster [ 24 aug 2017 00:10 ]
Berichttitel:  Re: Hoi

Let met de verhoging van de maximaal toegestane kogeldruk er wel op dat je de maximale door de fabrikant voorgeschreven kogeldruk niet overschrijdt. Deze maakt namelijk onderdeel uit van de typegoedkeuring. Overschrijding is niet toegestaan. Kan wellicht problemen opleveren mbt APK. En wellicht ben je ook niet meer verzekerd. Het is dus goed mogelijk dat wat er nu onder zit het maximaal toegestane is.

Auteur:  H4rry [ 24 aug 2017 22:13 ]
Berichttitel:  Re: Hoi

Dan moet je voor de aardigheid het boekje er even bij pakken.

Daar valt geen logisch touw aan vast te knopen m.b.t kogeldruk. Ik heb de vraag ook al bij Citroen neergelegd, maar die konden er geen antwoord op geven. Anders dan: 'die vraag hebben we nog nooit eerder gehad'. En het enige dat ze konden bedenken was wat de bewuste trekhaak maximaal mag hebben. Ook mooi, maar 't boekje weet niet wat voor trekhaak ik heb.

De maximale kogeldruk mag toch niet uitmaken als de carrosserie identiek is? De carrosserie van een PH3 Tourer 2.0 benzine is niet anders dan die van een 2.0HDI. Daarnaast is er geen onderscheid tussen HP3+ en de wokkel variant (die toch echt wel een verschillend veer karakteristiek hebben) in het boekje.

Maximaal trekgewicht kan natuurlijk wel door de motor (en de daaraan gekoppelde versnellingsbak) verschillend zijn. De 2.0HDI met BVM6 mag 1870kg trekken, de 2.0HDI met BVA6 'maar' 1500kg. Maar dat wordt veroorzaakt door daadwerkelijk technische verschillen.

Auteur:  Jooster [ 25 aug 2017 16:58 ]
Berichttitel:  Re: Hoi

Tja, vervelend die lage kogeldruk. Voor logica moet je misschien wat verder zoeken, maar die is wel te vinden. Volgens dit document van de EU is de maximale kogeldruk:

3.3.2. De technisch toelaatbare statische verticale belasting op de koppelinrichting wordt door de fabrikant aangegeven; deze belasting mag niet meer bedragen dan 4 % van de maximaal toelaatbare getrokken massa en niet minder dan 25 kg.

De maximaal toelaatbare getrokken massa voor jouw C5 is volgens het instructieboekje 1500kg. Daar 4% van is precies 60kg. De waarden voor de andere C5 uitvoeringen kloppen ook min of meer. Daarmee is de logica in het instructieboekje toch verklaard.

De kogeldruk is opgenomen in het typegoedkeuringdocument (sinds 1016 “Certificaat van Overeenstemming” of CVO, Engels: Certificate of Conformity, of COC). Daarin staat dan iets als “Maximale Verticale Last” of “Maximum Vertical Load”, “Static Vertical Load” of “Größte Vertikale Stützlast”. Ook we “S Value” genoemd. Als je het echt zeker wilt weten moet je dit document achterhalen. Probleem is dat dit in Nederland niet wordt meegeleverd met auto’s. Opvragen kan, alleen dat kost over het algemeen tussen de €100 en €200. Maar je zult alleen maar bevestigd zien wat al in het instructieboekje staat: 60kg.

Waarmee ik toch terug kom op het punt van verzekeren. Je bent wellicht niet verzekerd als een zwaardere trekhaak eronder zet, omdat je auto dan niet meer voldoet aan de eisen in de typegoedkeuring. Bij een ongeluk, zeker een waarbij de trekhaak of caravan een rol heeft gespeeld, kan dit heel vervelend uitpakken. Een garagebedrijf zou dit trouwens moeten weten. Ik zag trouwens dat maximale kogeldruk tijdens de APK niet wordt gecontroleerd.

Misschien toch maar blijven rondrijden met 60kg. Helpt wellicht een stabilizer?

Auteur:  Jooster [ 25 aug 2017 17:17 ]
Berichttitel:  Re: Hoi

Een "kleine" correctie op mijn verhaal: Ik kwam nog een EU rectificatie tegen op het genoemde EU document:

...belasting mag niet minder bedragen dan 4 %...

In de originele wettekst stond "niet meer bedragen dan 4%". Wellicht heeft Citroen die rectificatie niet gelezen, of ze hebben een voor ons onbekend (technisch) argument om het maximum gelijk te stellen aan het minimum. Maar de rectificatie heeft geen consequenties. De typegoedkeuring is afgegeven, en het is voor jou helaas nog steeds 60kg.

Auteur:  H4rry [ 25 aug 2017 20:32 ]
Berichttitel:  Re: Hoi

Het antwoord van Citroen was het plaatsen van een trekhaak met een hogere kogel(druk)belasting.

Punt blijft (in verhouding tot het boekje van Citroen), dat hoe de wettelijke teksten ook zijn, uit het Citroen boekje geen logica valt te halen. Ik zal jouw verhaal (waarvoor dank trouwens) eens bij Citroen neerleggen en eens vragen hoe dit nu precies zit. Daar zouden zij toch antwoord op moeten kunnen geven.

De caravan is (uiteraard wil ik haast zeggen) uitgevoerd met een goede stabilisator. Uit aanhanger oogpunt is een hogere kogeldruk veiliger.

Auteur:  Jooster [ 25 aug 2017 21:01 ]
Berichttitel:  Re: Hoi

Het typegoedkeuringsdocument zouden ze voor je boven water moeten tillen. Die is per definitie leidend. Ik hoop voor je dat je daar toch nog wat ruimte vindt.

Auteur:  Roman [ 26 aug 2017 09:06 ]
Berichttitel:  Re: Hoi

Je moet deze pagina eens lezen
1450 kg caravan heb je idd een kogel druk van 80 kg nodig.
Toen ik een caravan trekker zocht heb ik daar ook opgelet, mijne mag 100 kg kogel druk hebben.
Maar goed daar heb jij weinig aan.
Maar ik vrees dat de c5 geen 80 kg kogel druk mag hebben.

Pagina 2 van 4 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/