Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Citroën C5 Exclusive HDI Aut. (2004, Phase 1)
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=1&t=17611
Pagina 1 van 2

Auteur:  ohara [ 09 apr 2016 18:00 ]
Berichttitel:  Citroën C5 Exclusive HDI Aut. (2004, Phase 1)

Nadat ze jaren (van 1992 tot nu) diverse Renaults gereden hebben heb ik mijn ouders eindelijk overgehaald tot een verstandige keuze :citrofiel

De Scénic die ze tot vandaag hadden moest weg in verband met iets dat jullie ongetwijfeld bekend voor komt: Naast diverse kleine defecten zijn de solenoids in de automaatbak stuk. Hij schakelt bruusk, wilde niet altijd in de 1 en het storingslampje brandt regelmatig (de Laguna is daarmee overigens ook aan zijn eind gekomen). Nu zijn iets jongere Renaults (2003-2006) technisch helemaal rampzalig - dat merkten we indertijd met de leaseauto's al, en ik heb kort een Clio van 2003 gereden waar ik meer onder lag dan in zat - dus werd het tijd voor een ander merk.

Gezien ik - zowel met computers als met autotechniek - wat handiger ben dan m'n ouders werd mijn hulp ingeroepen bij het zoeken naar een nieuwe auto (leuk! :) ). De eisen waren: betrouwbaar, automaat, niet ál te lage instap, genoeg plek achter het stuur voor mijn moeder (ivm kniebraces), genoeg ruimte voor een grote hond, comfortabel en niet al te onzuinig.
Naar diverse alternatieven gekeken (o.a. Volvo V70 en Honda Stream), uiteindelijk kwam Citroën toch wel als kanshebber naar voren, en dan met name de C8 en de Picasso. Een goede Picasso kwam niet op ons pad, de C8 viel qua comfort en verbruik toch wel tegen (Op benzine; de V6 loopt mooi maar lijkt qua verbruik op een Amerikaan, de tweeliter heeft het veel te zwaar. Diesel+aut niet gevonden). M'n moeder besloot even in een C5 Break te gaan zitten en warempel, stuur en stoel alle richtingen uit verstelbaar en het past! :)

Gezien mijn ouders precies op het omslagpunt zitten qua kosten (verschil diesel/benzine is tientjeswerk in het voordeel van diesel) zijn we vandaag op C5-jacht gegaan. Er stonden een Tendance HDiF 16V, een Prestige 2.0i 16V en een Exclusive 2.0 HDi 8V op het programma. Alle luxe van de Exclusive en de ontspannen loop van de (eigenlijk best lichte) dieselmotor trok hun over de streep. Deze dame staat nu dus op de oprit:

Afbeelding

Prachtige auto, van de 1e eigenaar, heb flink gezocht maar kon er eigenlijk weinig schoonheidsfoutjes aan ontdekken. De teller staat net over de 2 ton (net ingereden als ik Klokje Rond mag geloven ;) ), alle knopjes en opties werken en alles ziet er uit als nieuw.

Wat betreft mijn lidmaatschap hier: Ik zal vermoedelijk niet het meest actieve lid worden, maar zal wel regelmatig wat lezen op dit forum, ik zag al een berg technische informatie staan en hoop de C5 in deze staat te houden (hopelijk ook tot bijna 700.000 km :lol: ). Dus bij deze: Alvast bedankt voor alle informatie!

En misschien kom ik één van jullie binnenkort nog eens tegen bij Johan Oldenhage, we willen de automaatbak namelijk preventief laten spoelen. :cit4

P.S.: Mocht de oude eigenaar hier zijn vroegere C5 herkennen; Stuur even een PB! Ik heb er het liefst zo veel mogelijk informatie over :)

Auteur:  willy4 [ 09 apr 2016 18:21 ]
Berichttitel:  Re: Citroën C5 Exclusive HDI Aut. (2004, Phase 1)

welkom in de club :smt023 :smt038

Auteur:  Maarten [ 09 apr 2016 18:44 ]
Berichttitel:  Re: Citroën C5 Exclusive HDI Aut. (2004, Phase 1)

Mooi!

Maar om nou een auto (willekeurig welk merk) uit 2003-2006 "iets jonger" te noemen... ;) dan hebben we het over 10-13 jaar oud terwijl de gemiddelde auto in NL 8 jaar is...

Maar desalniettemin heel veel plezier gewenst :)

Auteur:  ohara [ 09 apr 2016 18:52 ]
Berichttitel:  Citroën C5 Exclusive HDI Aut. (2004, Phase 1)

Iets jonger dan de Scénic uit 2002 ;) Vanaf 2007 zijn de Renaults weer beter, maar een nette is dan boven beoogd budget.

Maarten schreef:
Maar desalniettemin heel veel plezier gewenst :)

Dat zal ongetwijfeld goed komen :) Er worden hier al volop herinneringen over de DS 23 i.e. opgehaald :D

Auteur:  Ludgerus [ 09 apr 2016 22:47 ]
Berichttitel:  Re: Citroën C5 Exclusive HDI Aut. (2004, Phase 1)

:smt190 Welkom...geniet van je exclusive Dame....... :smt190

Auteur:  jjbstolk [ 13 apr 2016 14:39 ]
Berichttitel:  Re: Citroën C5 Exclusive HDI Aut. (2004, Phase 1)

Welkom, ik zag de foto ook al op tweakers.net voorbij komen.

Auteur:  Biedzjee [ 13 apr 2016 16:55 ]
Berichttitel:  Re: Citroën C5 Exclusive HDI Aut. (2004, Phase 1)

Er zijn dus meer tweakers hier in de club :smt190

Auteur:  icebyte [ 13 apr 2016 17:11 ]
Berichttitel:  Re: Citroën C5 Exclusive HDI Aut. (2004, Phase 1)

Zekers :smt190

Auteur:  jjbstolk [ 15 apr 2016 14:19 ]
Berichttitel:  Re: Citroën C5 Exclusive HDI Aut. (2004, Phase 1)

Ja, gezellig volk ;-)

Auteur:  ohara [ 16 apr 2016 15:43 ]
Berichttitel:  Re: Citroën C5 Exclusive HDI Aut. (2004, Phase 1)

Merci! :)

Het verbaast me niet zo. Sterker nog: Het valt me altijd op hoeveel mensen er zijn met een vergelijkbaar profiel. Rijden dezelfde auto's, vergelijkbare IT-baan, bovengemiddelde interesse in electronica en audio, zijn vaak ook sportfietser... grappig :)

Auteur:  Biedzjee [ 16 apr 2016 17:58 ]
Berichttitel:  Re: Citroën C5 Exclusive HDI Aut. (2004, Phase 1)

En uitzonderingen bevestigen de regel....

Auteur:  ohara [ 01 okt 2016 12:41 ]
Berichttitel:  Re: Citroën C5 Exclusive HDI Aut. (2004, Phase 1)

Zo, mijn auto van de zaak gaat weg, dus deze C5 kon nog weleens een "zusje" gaan krijgen :)

De grijze is overigens "still going strong" :)

Auteur:  I Claudius [ 01 okt 2016 19:32 ]
Berichttitel:  Re: Citroën C5 Exclusive HDI Aut. (2004, Phase 1)

Fijne kar!!!
Welkom hier, en ALLES wat je wil weten over je C5 vind je écht hier!!!!!!!!!
Plezier :smt023

Auteur:  Theboogieman [ 06 okt 2016 11:54 ]
Berichttitel:  Re: Citroën C5 Exclusive HDI Aut. (2004, Phase 1)

lol,

ik zit al sinds 2001 bij Tweakers :)

Auteur:  ohara [ 04 feb 2017 20:25 ]
Berichttitel:  Re: Citroën C5 Exclusive HDI Aut. (2004, Phase 1)

Terug van weggeweest! De Xsara is alweer een tijd weg, er is wel een tweede autootje in de vorm van een zwarte 5-deurs Mitsubishi Colt (CZ3, maar dan niet de 3-deurs). Heel wat anders, maar wel een eigenwijs en praktisch autootje. De 1100cc motor is onverwacht pittig en zuinig (met stevig rijden 1:17, rustig aan doen ga je hard richting 1:20), scoort hoog op veiligheid, is onverwacht ruim en met z'n electrische alles, lederen bekleding met stoelverwarming voor+achter, climate control etc. eigenlijk ook best wel Exclusive ;) Alleen die vering... auw :lol:

Verder gaat het even niet helemaal soepel met de C5. Als het erg koud is start ze moeilijk (motor draait langzaam rond en slaat pas aan na 10-15 seconden doorstarten). Ik vermoed zelf oxidatie van een belangrijk massapunt, en dan daardoor onvoldoende stroom over het voorgloeisysteem en onvoldoende stroom over de startmotor. Weet alleen nog niet waar ik dat massapunt dan zou moeten vinden :D Als er nog iemand tips heeft -> welkom!
Accu is uiteraard reeds vervangen, net als allevier de gloeispiralen.

Daarnaast is dit weekend de kachelventilator ermee gestopt :(

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/