Midas Wolf
C5club Newbie
Geregistreerd: 26 aug 2015 09:41 Berichten: 3 Woonplaats: Amersfoort
Auto: C5 2.0 Berline
Opties: leder
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 123.000
Kleur: donker grijs
Naar boven
|
Dame ten dans gevraagd.
Hallo allemaal! Vorige week heb ik na een korte, maar intensieve speurtocht een naar mijn mening nette C5 2.0 uit 2006 gekocht. Als klein jongetje werd ik al rondgereden in een Citroën Diane, waarmee we zelfs met een aanhanger erachter naar Noorwegen op vakantie gingen. Later kochten mijn ouders een gloednieuwe brandweerrode GSA (omdat mijn vader nog een potje verf in die kleur had, van de oude Diane), die door mijn moeder lang gekoesterd is totdat deze echt helemaal opgereden was. Mijn eigen eerste Citroën (na een aantal Kadettjes), werd een BX op lpg waarmee ik in een jaar 100.000km gereden heb. Dit waren tevens de allergoedkoopste km's door mij ooit gereden. Daarna heb ik achtereenvolgens een Renault Safrane, een Ford Scorpio 2.9 V6 automaat, een Ford Scorpio 2.3, en nu net heb ik, met pijn in mijn hart, mijn Forester Turbo met 260 pk verkocht, nadat ik er in acht jaar, zo'n 180.000 hele snelle km's mee heb gereden. Alle auto's reden op lpg en bij de laatste 2 heb ik het er zelf in laten bouwen, wat volgende week ook met de C5 gaat gebeuren.
Doordat ik al bekend ben op het forum van de Subaru-club, en daar, naast dat ik er veel informatie vergaard heb, ook diverse leuke mensen ontmoet heb, had ik de weg naar dit forum al snel gevonden. De topics over waar op te letten bij aanschaf, en wat heb je er voor betaald hebben mij goed geholpen bij het maken van de afweging. Ook heeft de heer Fokker, de Citroën-specialist uit Amersfoort mij veel goede tips en uitleg gegeven. Ook Menno, van Auto Barneveld, heeft mij geholpen om een keuze te maken. Zelf heb ik ondervonden dat de prijzen op het moment best pittig zijn, en dat er weinig te onderhandelen is. Overigens zou ik voor een vergelijkbare Subaru, ongeveer het dubbele kwijt zijn geweest.
Op het Subaru forum hadden clubleden onderschriften als: "Gang is alles, remmen is angst!", en "Ik haat bumperklevers voor me!". Hier noemen de clubleden hun C5 een dame, en bouwen de clubleden geen metertjes voor de turbodruk in, maar metertjes die meten hoe zuinig ze rijden, en pronken met de uitslagen op het forum. Deze ten dans gevraagde dame, zal dus wel veel roken en drinken. Ik hoop maar dat ze geen jazz zingt...
Het is onze bedoeling over een aantal jaren een camper te kopen, en daar zijn we hard voor aan het sparen. Nu werd de Forester steeds duurder in onderhoud, en er kwam weer groot onderhoud aan. Daarom ging ik op zoek naar een auto die goed op lpg gaat, weer grote kofferbak heeft, degelijk en betaalbaar is, en niet zo ongelooflijk saai is, zoals voor mij bijna alles wat er verder rondrijdt. De Forester ging altijd goed over drempels, maar dit is een héél andere klasse! De BX was fijn, maar dit is puur genot, en ze is niet eens zo heel erg traag wanneer je haar geeft wat ze wil, maar waar ze nooit om zou vragen.
Tot mijn grote schrik trof ik bij mijn zoektocht naar een C5 nogal veel dames met gebreken, waar wel de hoofdprijs voor gevraagd werd. De eerste trok naar links bij optrekken en de banden maakten veel lawaai, de tweede trok ook naar links en het stuur bleef staan wanneer je er aan draaide tijdens rijden, waarop de verkoper meldde dat dat zo hoort bij Citroën, de derde had kromme remschijven en totaal geen remblokken meer. Ook kwam ik ergens waar de verkoper, nadat ik veel steenslag op de motorkap van een verder overal overdreven glimmende C5 opmerkte, vertelde dat hij een adres wist waar ze voor 200,- Euro de motorkap perfect spoten zoals ze bij die (ook) zwarte C3 bij het raam hadden gedaan. Toen ik ging kijken, zag ik de witte primer er doorheen, en de spuit-vegen zag je van links naar rechts en van boven naar beneden lopen. Toen ik dit opmerkte bleef de verkoper gewoon volhouden dat het prachtig was en het aan de lichtval lag...
Uiteindelijk is het de allereerste C5 geworden, die ik bij Spekkels in Bunnik proefgereden had. Dit keer heb ik het onderbuikgevoel van mijn partner net zo zwaar mee laten wegen als mijn eigen oordeel; deze C5 mocht ik van haar meteen kopen na de proefrit, al denk ik, dat ze zich net als ik, heeft laten beïnvloeden door de mooie lederen bekleding. Afgelopen maandag is de C5 met glans door de ANWB aankoopkeuring gekomen, zoals de dealer voorspeld had. Gisteren daarom maar meteen de C5 laten uitlijnen, en een leuk setje velgen en banden besteld (tegen internetprijzen), bij Jan Steverink in Apeldoorn, waar ik eerder zeer goede ervaringen heb opgedaan.
Waar ik helemaal niet op gelet heb is de radio. "Daar gooi ik toch wel een andere in", dacht ik. Afgelopen zaterdag maar even een offerte laten maken bij Automat. Zorgeloos, totdat de nieuwe eigenaar van de Forester nog even naar de C5 wilde kijken en opmerkte dat de boardcomputerbediening in de radio zit. Ik heb natuurlijk meteen op dit forum gekeken, alles over de radio gelezen, complete paniek ervaren, maar volgens Automat kan de interface echt ook de functies van de boordcomputer overnemen, en er is mij zelfs een uitdraai van de gebruiksaanwijzing getoond, waar staat dat je dan de radioknoppen aan het stuur drie seconden ingedrukt moet houden om over te gaan op het booadcomputermenu. Is iemand hier bekend mee? Op verschillende adressen krijg ik verschillende verhalen hierover, hier op het forum zie ik er geen recente info over.
Aangezien ik, nu al veel voordeel heb gehad van de info van deze club, is deelnemen aan deze voorsteltopic, het minste wat ik kon doen.
Vriendelijke groeten van Mischa.
Ps. Foto volgt.
|
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
Re: Dame ten dans gevraagd.
Welkom hier en veel plezier van de C5 en van het forum. In mijn C5 moet ik de knop op de ruitenwisserstengel kort indrukken om de gegevens van de boordcomputer tijdelijk te zien, daarna komt het beeld weer terug van wat eerder ingeschakeld was. Wel kun je permanent de boordcomputer in het scherm hebben staan. Maar hoe dat werkt met after market radio's heb ik geen ervaring mee. ik lees wel dat er interface-kabels zijn waarmee je met de bedienknoppen op het stuur de radio kunt blijven bedienen. Wellicht dat andere forumgebruikers je hiermee verder kunnen helpen.
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|