Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
 Newbie 
Auteur Bericht
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 jul 2014 21:44
Berichten: 51
Woonplaats: Spijkenisse
Auto: C5 PH1 Break 2.0 16V Exclusive, C5 PH2 Break 2.0 16V Exclusive
Opties: Leren bekleding, cruise control, elektrisch bedienbare stoelen, afneembare trekhaak, parkeersensoren, Xenon lampen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 105000
Kleur: Vert Mer du Nord


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Newbie
Hallo C5-tourers,

Ik weet dat jullie het op prijs stellen als nieuwe leden zich voorstellen. Hebben jullie even?!

Mijn naam is Fred. Zes jaar geleden nam ik een mooie C5 Break over van een (inmiddels ex-) collega, een Citrofiel uit Bolnes, aan. Hij had me verteld dat er niets aan mankeerde, maar dat hij een nieuwe C5 Tourer ging aanschaffen. De motor-management computer was in het begin uitgefikt, maar die was vervangen en alles was ok. Ik had geen reden om aan hem te twijfelen (hij is net zo'n pietje precies als ik en weet waar hij het over heeft als het over een Citroen -en nog veel meer- heeft) en ik had inderdaad een puike auto voor een redelijke prijs.

Ik probeer zelf het onderhoud te doen. Ten eerste omdat ik zelf wil weten wat er met de auto aan de hand is. Ten tweede omdat het ZELF oplossen van een probleem erg veel voldoening geeft. Ten derde omdat het een stuk goedkoper is dan uitbesteding aan de vakgarage. Als je zelf genoeg van je auto af weet en je de moeite wil nemen om die kennis -waar nodig- uit te breiden weet je vaak al beter waar je moet zoeken dan een automonteur die af moet gaan op een momentopname :smt180 , om maar te zwijgen van automonteurs die alleen een uitleescomputer kunnen bedienen en dan zeggen "ik kan nu geen fout vinden, meneer" :smt017 . Gelukkig zijn er natuurlijk ook nog monteurs (beroeps- EN amateur-) die heel goed weten waar ze mee bezig zijn en volgens mij zijn er daarvan een aantal die driftig op dit forum posten. Hulde! :smt038 Ik heb al heel wat uurtjes zitten "studeren" op dit mooie forum (ook op "Problemcar" trouwens, ook een leerzame club). Nu vond ik het tijd worden om me te registreren, om specifieke vragen te kunnen stellen en -als het in mijn vermogen ligt- te beantwoorden.

Vóór de C5 had ik een Peugeot 406 2.0 SV uit 1996. Ik heb gemerkt dat er best een aantal overeenkomsten tussen beide auto's zijn. De Peu reed ook erg lekker, maar ik ben erg gecharmeerd van mijn "vliegende tapijt", en voor het strakkere bochtenwerk hebben we "le bouton magique"! Kortom: ik ben een happy c5-bestuurder :citrofiel

Ik zal even opsommen op welk gebied ik "la Dame" aandacht moet geven, zodat geïnteresseerden weten wat er bij mijn C5 speelt en welke zaken mij dus bezighouden (ik hoop dat ik voor één keer off-topic mag gaan, ik zal de verschillende zaken ook on-topic plaatsen):

- Distributieriem: moet vervangen worden. Dat wordt setje riem-rollen-waterpomp, koelmiddel (weet iemand van jullie wat er nou origineel in zit? Herman heeft het over een bepaald koelmiddel van Kroon, maar of dat er nou origineel in zit weet ik niet :roll: ) en timingsetje bestellen, service-manual :smt129 (misschien kan iemand me daaraan helpen) en dit mooie forum bestuderen en rustig maar vastberaden aan de slag.

- Nieuwe banden. Donderdag gaan er vier nieuwe Michelin Primacy 3 215/55 R16 93V op. Ik heb getwijfeld of ik er goedkope Chinese/ Taiwanese banden onder zou laten leggen :smt173 , maar na een hoop leeswerk vond ik dat dit toch de beste keuze is, zeker met het oogpunt op veiligheid en op de lange duur zijn ze m.i. niet eens zoveel duurder.

- Uitlaatsysteem. De demper is niet lek maar maakt wel veel meer geluid dan ik zou willen. Ik vraag me af of dit wordt opgelost bij vervanging van alleen de achterdemper of dat het volledige uitlaatsysteem vervangen moet worden. Ik krijg de laatste tijd af en toe een uitlaatgassen-foutmelding. De motor is er zelfs een keer van afgeslagen onder het rijden :smt162 . Gelukkig kon mijn vrouw zwaar sturend (alles "dood") -uitrijdend- net nog een benzinepomp inrijden. Na een half uur de motor weer gestart. De storingsmelding kwam een paar keer terug, maar ik had er vertrouwen in dat we weer konden rijden. De motor is daarna niet meer afgeslagen, maar de melding is wel een paar keer teruggekomen. Sensor en vacuumslangetjes eens nakijken.

- Veersysteem. Als ik voor een stoplicht sta, zakt de auto (volgens mij eerst de voor- en daarna de achterkant) in. Als ik dan weer rijd komt de auto weer naar boven. Misschien een paar o-ringen vervangen van de veerbollen. Weet iemand of de hydrauliekpomp alleen aangedreven wordt als de auto rijdt?

- Remmen. Ik heb de remblokken vervangen, maar aan de achterkant kreeg ik maar één van de twee blokken van de setjes gemonteerd. Dat is het verhaal van de "scheef gegroeide" remklauwen. Dat is simpel dacht ik. Bout losdraaien, remklauw eraf, aanslag van raakoppervlakken halen, remklauw weer monteren en (beide) nieuwe remblokken erin. Ik begon de bout los te draaien, maar na een kwartslag voelde het aan alsof de bout af zou breken :smt140 . Ik durfde niet verder te draaien. Ik wil eerst weten wat ik kan doen als de bout inderdaad afbreekt of dat het "afbreek-gevoel" komt omdat de bout wellicht met (permanent-?) borgmiddel is gemonteerd.

- Motormanagement. Het "service"-lampje brand al heel lang, maar ik denk dat dat te maken heeft met het resetten van het service-interval omdat ik het onderhoud zelf doe. Een LEXIA staat dan ook bovenaan mijn verlanglijstje. Dan kan ik beter zien wat er aan de hand is en bepaalde opties ook anders instellen als ik dat wil.

- Radio. Ook ik heb slecht radio-ontvangst. Ik zal dus achter de bekleding van het dak moeten zijn (HOE dit precies moet heb ik nog niet kunnen vinden) en e.e.a. moeten loshalen, evt. corrosie verwijderen en contacten schoonmaken.

Ik hoop dat ik op jullie hulp kan rekenen en dat ik ook zelf een bijdrage aan dit interessante en leerzame forum kan leveren :smt185 .

Groet, Fred


15 jul 2014 15:09
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 jun 2008 13:44
Berichten: 2874
Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Newbie
Welkom Fred.
@radio: heb je hier iets aan? (foto's wat verder naar beneden).

_________________
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding


15 jul 2014 16:29
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 jul 2014 21:44
Berichten: 51
Woonplaats: Spijkenisse
Auto: C5 PH1 Break 2.0 16V Exclusive, C5 PH2 Break 2.0 16V Exclusive
Opties: Leren bekleding, cruise control, elektrisch bedienbare stoelen, afneembare trekhaak, parkeersensoren, Xenon lampen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 105000
Kleur: Vert Mer du Nord


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Newbie
Eén foto zegt meer dan 1000 woorden. Bedankt Rob! Ik ga na de vakantie de autoklusjes doen, want eerst moet de vakantie voorbereid worden. Wel fijn als ik dan al weet wat en hoe te doen!!!


15 jul 2014 16:40
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 jan 2011 11:10
Berichten: 4076
Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Newbie
Wees zeer welkom hier en geniet van de Dame.
Btw zijn we hier gek op foto's.
Voor wat betreft de handleiding in het gedeelte FAQ staat ook de mogelijkheid om de vraagbaak of de Franse werkplaats handleidingen te down loaden.

_________________
groetjes edwin

lexia en diagbox aanwezig


steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST


15 jul 2014 16:51
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 jul 2014 21:44
Berichten: 51
Woonplaats: Spijkenisse
Auto: C5 PH1 Break 2.0 16V Exclusive, C5 PH2 Break 2.0 16V Exclusive
Opties: Leren bekleding, cruise control, elektrisch bedienbare stoelen, afneembare trekhaak, parkeersensoren, Xenon lampen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 105000
Kleur: Vert Mer du Nord


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Newbie
Bedankt, Edwin!

De regels voor de download-sectie zijn inmiddels gewijzigd. Ik heb (nog) geen toegang, maar er is hoop!


15 jul 2014 18:04
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 jan 2011 11:10
Berichten: 4076
Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Newbie
Das geen probleem als je zo doorgaat met postings over de dingen die je wilt doenkomt het wel goed.

_________________
groetjes edwin

lexia en diagbox aanwezig


steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST


15 jul 2014 18:20
Profiel
C5club Executive
C5club Executive

Geregistreerd: 03 jun 2011 18:31
Berichten: 1797
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Auto: Renault Megane estate 1.5 dci
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2018
kilometerstand: 75000 km
Kleur: zilver grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Newbie
Welkom op dit mooie forum :cit4

Citaat:
Ik begon de bout los te draaien, maar na een kwartslag voelde het aan alsof de bout af zou breken . Ik durfde niet verder te draaien. Ik wil eerst weten wat ik kan doen als de bout inderdaad afbreekt of dat het "afbreek-gevoel" komt omdat de bout wellicht met (permanent-?) borgmiddel is gemonteerd.


Dit is inderdaad zo , deze is met permanent borgmiddel besmeurd.
Ik heb gezien dat ze bij mijn auto een dop met wringijzer gebruikten om het los te draaien en nog ging het moeilijk.

_________________
Groetjes Timo
Nu
Renault Megane estate 1.5 dci automaat 04/2018
Afbeelding Lexia 3
Vorige auto's
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 2001
Fiat bravo 1.4 sx 1998
Fiat Tipo 1.4 s 1992
Peugeot 405 1.9 GLD 1989
Nissan Micra 1.0 dx 1987
Suzuki sj410 1985 (jeep)

Ervaring is wat je krijgt, als je niet krijgt wat je wilt.


15 jul 2014 19:32
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 jul 2014 21:44
Berichten: 51
Woonplaats: Spijkenisse
Auto: C5 PH1 Break 2.0 16V Exclusive, C5 PH2 Break 2.0 16V Exclusive
Opties: Leren bekleding, cruise control, elektrisch bedienbare stoelen, afneembare trekhaak, parkeersensoren, Xenon lampen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 105000
Kleur: Vert Mer du Nord


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Newbie
Bedankt voor de tip, Timo! Ik heb er niet extreem veel kracht voor hoeven te gebruiken, maar het voelde echt aan alsof de bout aan het breken was. Ik had aan de achterkant van de bout (bij de draagarm) al wat kruipolie aangebracht, maar er nog niet verder mee gegaan. Ik denk dat ik ook maar wat bij de boutkoppen aanbreng, zodat het daarachter kan komen. Misschien helpt dat iets, kwaad kan het in ieder geval niet.


15 jul 2014 23:12
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2007 22:29
Berichten: 3648
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Newbie
"Storing uitlaatgas" melding en meet geluid uit je uitlaat..... Bij mij was dat de kat. (zul je net zien, vlak voor je hem particulier omruilt... :( )

Servicemelding/ouderhoudsinterval :
Van het contact af, dagteller-reset knop ingedrukt houden, op contact zetten en dan gaat er een teller lopen van 10 naar 0, hij springt vervolgens op =0 dan dagteller loslaten en klaar...

Hydrauliek werkt op een electr. pomp. en is dus zelfs niet meer afhankelijk van een draaiende motor.... (itt de eerdere Citroens met HP) Ik zou het niveau van de LDS eens nakijken...

_________________
Johan


16 jul 2014 21:43
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.