Aanschaf C5 2.0 HDi 110pk
Hallo C5-rijders,
Mijn naam is Romke, 25 jaar, ik heb nog geen C5, maar binnenkort wissel ik van werkgever en moet ik mijn leasebak (DS3) inleveren.
Ik krijg een prima kilometervergoeding en ik zie een aantal opties voor aanschaf van een auto.
Budget is ongeveer €2750,- (wel iets ruimte, maar moet ook wat overblijven voor onverwachtse kosten), ik ga 70km enkele reis rijden dus het dient een diesel te worden, want gas is om op te koken en benzinemotoren zijn in mijn ogen maar ondingen.
De opties die ik zo voor me zie zijn: Peugeot 406 sedan, C5 break, Xantia sedan en nog wat VW’tjes (al word ik daar niet echt blij van). De C5 vond ik eerst niet zo mooi, maar toen ik gisteravond in de C5 HDi van een van de heren van sleuteltje 11 heb gereden, toverde dat toch een smile op mijn gezicht. En een Citroën met bollen stond toch al op mijn 'te bezitten' lijstje.
Even op autotrack, marktplaats etc. speuren levert op dat een C5 van het begin van deze eeuw prima te krijgen is voor het gewenste budget.
Waar moet ik allemaal op letten bij aanschaf van een C5 break uit die tijd?
Uiteraard hebben we de gebruikelijke puntjes als:
- Onderhoudshistorie
- D-riem
- Roest
- Werkt alles
- Is het blok mooi droog
- Trekt ‘ie goed
- Kleur van de olie voor het hydraulische systeem
- Hangt ‘ie niet in de kont
- Veert ‘ie goed (wat is goed?)
Maar zijn er nog specifieke punten?
En hoe erg zijn nou werkelijk die elektrische problemen? Beïnvloeden die de primaire systemen? (Motor, veersysteem, verlichting) of gaat dat vooral om onnodige luxe als bandenspanningssensoren, slijtage-indicatoren voor de remmen etc.?
Deel 2 van de schaamteloze crosspost:
Vanmiddag wezen kijken bij de tweede C5:
dezeZag d'r best aardig uit, had wel wat schade bij de achterbumper (grote auto, moeders de vrouw?) in de vorm van een barst. Mee te leven.
Toen we 'm hadden gestart hoorden we echter eens in de paar seconden een tik die wij niet thuis wisten te brengen:
Daar heb ik een
filmpje van gemaakt.
Weten jullie, als kenners, wat dit is, hoe ernstig dit is en wat het kost om te fixen?
De C5 in kwestie heeft 347.000km gelopen, maar daar is in het rijden niets van te merken en in het uiterlijk eigenlijk ook niet.
Nog zo'n vraag:
Hoe hoort de koppeling van een C5 aan te voelen?
Ik begreep dat die gekke fransen met zo'n hulpcylindertje werken. Het lijkt mij dat dat een iets minder direct gevoel met de koppeling tot gevolg heeft, alsmede dat 'ie wat lichter gaat dan ik van mijn DS3 e-HDI gewend ben (waarvan ik gelezen heb dat die gewoon een kabel heeft)